Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7639-7658 of 14047
-
Line managers' middle-levelness and driving proactive behaviors in organizational interventions
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose This paper explores line managers' proactive work behaviors in organizational interventions and ascertains how their management of their middle-levelness by aligning with the intervention, or not, influences their ... -
Linguistic diversity and workplace productivity
(Peer reviewed; Journal article, 2020)We study the importance of linguistic diversity in the workplace for workplace productivity. While cultural diversity might improve productivity through new ideas and innovation, linguistic diversity might increase ... -
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?
(Chapter, 2017)This chapter investigates in what ways school technology may reflect professional technological practices. Using the historical development within the aeronautical industry as an example, characteristics of technological ... -
Linking visitor motivation with attitude towards management restrictions on use in a national park
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The increasing demand for visiting wilderness areas often requires management actions that both conserve the natural resources and ensure a high quality visitor experience. Many of the alpine national parks in southern ... -
lipped classroom through Edpuzzle® and the sports teaching-learning process in secondaryschool students: A pilot study
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Liquefaction of freshwater carbonates led to the February 10, 2011, landslide at the Cöllolar coalfield, eastern Turkey
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In February 2011, two landslides in which 11 people were killed, occurred in the Çöllolar open pit mine, situated in the Elbistan Basin in eastern Turkey. In the coalfield, a thick sequence of clay (>100 m) overlies karstic ... -
LIST-oppgavers karakteristiske egenskaper
(Bachelor thesis, 2019)Målet med denne studien har vært å kartlegge hvilke egenskaper som er avgjørende for at en matematikkoppgave kan klassifiseres som en LIST-oppgave. LIST-oppgaver har lav inngangsterskel og stor takhøyde og anbefales som ... -
Listen to the voices of the students! The role of peers in academic and social school connectedness
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Previous literature has highlighted the role that adults play in fostering school connectedness and in supporting various outcomes, such as improved health and academic achievement. This study explores students’ discussions ... -
«Liten tue kan velte stort lass» - Om vanskelige ord og matematisk leseforståelse i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2020)Sammendrag Forskningen i denne masteroppgaven har hatt som formål å gi et innblikk i hva en lærer trenger å vite om vanskelige ord i matematiske tekstoppgaver i ungdomsskolen. En lærers kunnskaper om hvilke utfordringer ... -
Literacy Events in Writing Play Workshops with Children Aged Three to Five: A Study of Agential Cuts with the Artographic Triple Dimensions as a Lens
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The aim of this article is to explore how the multiple perspectives offered by an artographer’s lens contribute to three literacy events generated by writing play activities for children three to five years old. These ... -
LITT MER CHAMPAGNE I MELLOMGULVET! Sangmetaforer i spennet mellom kropp og språk.
(Master thesis, 2020)Denne studien er en undersøkelse av metaforer i sangundervisning i høyere utdanning i lys av kognitiv og diskursorientert metaforteori. Med et sosialkonstruksjonistisk utgangspunkt, hvor språket ikke bare er speilende, men ... -
- Litt som i en sentrifuge - En kvalitativ studie av ledernes opplevelse av sammenslåingsprosessen mellom to kommuner
(Master thesis, 2018)Dagens organisasjoner er avhengig av å kunne tilpasse seg nye behov og trender fortløpende og kjennetegnes derfor av endringer. Behov for og krav om endring har de senere årene blitt aktualisert i offentlig sektor, i ... -
Litteratur som emosjonelt øverom En undersøkelse av følelser og følelsenes didaktiske potensiale i romanen Orkanger
(Master thesis, 2023)Med implementeringen av Fagfornyelsens tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring har et helsefremmende arbeid fått økt oppmerksomhet i skolen, og temaet trekker eksplisitt frem psykisk helsefremmende arbeid som et mål ... -
Litteraturdidaktiske posisjoner: ideologi og strategi - En dialogisk diskursanalyse
(Master thesis, 2012-10-09) -
Litteraturformidling i skolen - en studie av samarbeid mellom skoler og folkebibliotek
(Master thesis, 2022)Leselyst har vist seg å ha større innvirkning på elevenes akademiske resultater enn det sosioøkonomisk status har (Hennig, 2019, s. 33). Bibliotekarer er eksperter på leselyst, men kun fåtallet av norske skoler har ansatte ... -
Litterær kanon og dannelse i den offentlige debatten rundt Fagfornyelsen
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg fordypet meg i den offentlige debatten rundt litterær kanon, og den valgte problemstillingen er; hvordan diskuteres kanon og danning i forbindelse med Fagfornyelsen i den offentlige debatten. ... -
Litterære møter med den andre: En kasusstudie av tre elevers relasjoner til det lyriske jeget i et dikt av Yahya Hassan
(Master thesis, 2016-09-14) -
Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen"
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på 8. trinn leser rap-låten «Styggen på ryggen» av OnklP & De Fjerne Slektningene, og hvordan de utvikler mening gjennom litterære gruppesamtaler. Forskningsdesignet i studien ...