Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7482-7501 av 15261
-
Kan forekomsten av laterale sedimenter ved utvalgte breer defineres som sidemorener?
(Master thesis, 2011)Lateral deposits alongside several glaciers located in the eastern Jotunheimen and Lyngen are observed higher up than what would be expected according to the theory on the formation of lateral moraines. By using the ... -
Kan fysisk aktivitet gi eldre økt livskvalitet?
(Bachelor thesis, 2020)Den eldre aldersgruppen er stadig økende i Norge og internasjonalt. Samtidig synker aktivitetsnivået i den norske befolkningen, også for eldre. Ifølge statens råd for ernæring og fysisk aktivitet er konsekvensene av fysisk ... -
Kan fysisk aktivitet og deltakelse i kulturaktiviteter dempe utvikling av depresjon blant barn og unge?
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Depresjon blant barn og ungdom er utbredt, gjennomgripende, påvirker sosial, akademisk og yrkesmessig funksjon, og er forbundet med dårlig livskvalitet. Blant voksne er fysisk trening og deltakelse i kulturelle aktiviteter ... -
Kan grunnleggende leveregler eller antagelser om grubling best predikere depressive symptomer?
(Master thesis, 2012)Hensikten med denne studien var å undersøke om grunnleggende leveregler eller antagelser om grubling best kunne predikere varians i depressive symptomer. Utvalget bestod av 779 studenter, hvorav 165 var menn og 602 kvinner. ... -
Kan Heimdall's Quest bidra til klassemiljø?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg temaet hvordan et spillbasert motivasjonssystem kan ha en innvirkning på klassemiljø. Jeg har vært lærer i 12 år ved IKT-servicefag. Dette er en kryssløplinje på vg2, som samler elever med ... -
Kan idrett være veien til integrering? En kvalitativ intervjustudie basert på innvandrerungdoms erfaringer knyttet til idrett som integrasjonsarena
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om integrering av innvandrerungdom gjennom idrett. Studien fokuserer på informantenes egne opplevelser og tanker rundt temaet. Dette belyses gjennom studiens problemstilling som er: Hvordan kan ... -
Kan karakterfrie semestre forbedre læreres vurderingspraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Vurdering har fått et større fokus i den norske skole de siste 20 årene. Karakterer har lenge vært vurderingsnormen i det norske skolesystemet, men i senere tid har karakterfrie semester blitt løftet frem som positivt for ... -
Kan kjøtt skape skillelinjer mellom sentrum og periferi i Norge?
(Bachelor thesis, 2019)Intensjonen bak denne oppgaven er å utforske hvem som spiser kjøtt i det norske samfunnet, hva de liker å spise, hvor de som spiser kjøtt bor, hvorfor de spiser det, og hvordan Miljøpartiet De Grønne og Senterpartiet stiller ... -
Kan kognitiv miljøterapi være et bedre alternativ til traumebevisst omsorg i det miljøterapeutiske arbeidet med utviklingstraumatisert ungdom på barnevernsinstitusjoner?
(Bachelor thesis, 2023)Temaet som belyses i denne bacheloroppgaven er det miljøterapeutiske arbeidet med utviklingstraumatiserte ungdom i barnevernsinstitusjoner, med fokus på tilnærmingene kognitiv miljøterapi og traumebevisst omsorg. ... -
Kan kombinatorikk tegnes?
(Master thesis, 2019) -
Kan lidenskap predikere tilbøyeligheten for flyt: En undersøkelse av lidenskap sin påvirkning på tilbøyeligheten for flytopplevelser.
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven ser på hvordan det å ha en lidenskap kan være med å predikere tilbøyeligheten for flytopplevelser, i et norsk utvalg på 671 deltagere. Lidenskap er en brennende interesse man bruker mye tid og krefter på, ... -
Kan læreboka være lærerens eneste hjelpemiddel? - En lærebokanalyse om demokratisk medborgerskap
(Bachelor thesis, 2019)En viktig politisk og pedagogisk målsetning i den norske skolen er at elevene forberedes til demokratisk samfunnsdeltakelse gjennom opplæringen, dette skal klargjøre elevene til det vi kaller å være en demokratisk medborger. ... -
Kan man bruke en mentaliseringsbasert tilnærming i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge med spiseforstyrrelser?
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven handler om miljøterapi og ungdom med spiseforstyrrelser. Oppgaven har som hensikt å svare på om man kan bruke en mentaliseringsbasert tilnærming i det miljøterapeutiske arbeidet med ungdom med ... -
Kan NATO avskrekke cyberangrep?
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i å undersøke NATOs evne til å avskrekke cyberangrep, gjennom en prosessanalyse som metodisk sett er basert på dokumentstudier. Oppgavens problemstilling er: «Kan NATO avskrekke ... -
Kan omsorgskompetanse forklare variasjon i bruk av kommunale helse- og omsorgstjenester for hjemmeboende personer med demens og deres pårørende? Resultater fra en tverrsnittstudie
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Målet med studien er å undersøke variasjon i bruk av kommunale helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende personer med demens og deres pårørende, spesielt med tanke på betydningen av pårørendes omsorgskompetanse. Studien ... -
Kan studentene omvendes? En studie av studentoppfatning i et omvendt undervisningsopplegg ved høyere utdanning
(Master thesis, 2019)Sammendrag Sagmoen, B. (2019). Kan studentene omvendes? En studie av studentoppfatning i et omvendt undervisningsopplegg ved høyere utdanning. (Mastergradsavhandling). NTNU, Trondheim. Denne oppgaven omhandler hvordan ... -
Kan toleransevindumodellen være til hjelp for regulering av barns Gaming?
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Dataspill er blitt en naturlig del av barn og unges hverdag. Mange foreldre er bekymret over barnas dataspilling, og er usikre på hvordan de best kan regulere dataspillaktiviteten til sine barn. Dataspill kan ... -
Kan traumebevisst omsorg ha negative innvirkninger på barn og unge?
(Bachelor thesis, 2023)Oppgaven tar for seg problemstillingen «Kan traumebevisst omsorg ha negative innvirkninger på barn og unge?». Miljøterapi og teori rundt traumebevisst omsorg er motstridende teorier. Begge teorier forklares før de sammenlignes ... -
Kan tvang i barnevernsinstitusjoner forsvares faglig?
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg temaet tvang i barnevernsinstitusjoner. Problemstillingen «kan tvang i barnevernsinstitusjoner forsvares faglig?» besvares ved å besvare to underproblemstillinger, som er «hvordan opplever barn ... -
Kan vi forberede oss på det uventede?
(Master thesis, 2017)