Kan tvang i barnevernsinstitusjoner forsvares faglig?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140842Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1427]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg temaet tvang i barnevernsinstitusjoner. Problemstillingen «kan tvang i barnevernsinstitusjoner forsvares faglig?» besvares ved å besvare to underproblemstillinger, som er «hvordan opplever barn som bor på barnevernsinstitusjon bruk av tvang, og hvordan forstår og begrunner ansatte bruk av tvang?». Oppgaven drøfter hvordan fysisk tvang oppleves som utrygt og skremmende for barna, hvordan relasjoner til de voksne påvirkes og avmaktsfølelsen når tvang brukes. Det drøftes også hvordan ansatte forstår barnet og om de ser på barna som enten uansvarlige eller kompetente og hvilken betydning det har for tvangsbruk. Deretter blir bruk av tvang begrunnet ut ifra personlighet og holdninger til tvang og hvordan tid til relasjonsbygging er av betydning for bruk av tvang. Oppgaven peker også på viktigheten av å være bevisst rundt temaet tvang og at tvang kun skal brukes når det er strengt nødvendig. This assignment addresses the topic coercion in child welfare institutions. The problem statement “can coercion in child welfare institutions be justified professionally?” is answered by addressing two sub-problem statements, which are “how do children living in child welfare institutions experience the use of coercion, and how do staff members understand and justify the use of coercion?”. The assignment discusses how physical coercion is perceived as unsafe and frightening for the children, how relationships with the staff members is affected, and the sense of powerlessness when coercion is used. It also discusses how staff members understand the child and whether they view children as either irresponsible or competent and what significance it has for the use of coercion. Then, the use of coercion is justified based on personality and attitudes towards coercion, and the importance of time for relationship-building is discussed regarding the use of coercion. The assignment also highlights the importance of being aware of the issue of coercion and that coercion should only be used when strictly necessary.