Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5883-5902 av 14047
-
Hvordan snakke med elever om seksualitet?
(Bachelor thesis, 2019)I dette forskningsprosjektet har jeg forsøkt å sette lys på hvordan ulike lærebøker i samfunnsfag velger å arbeide med temaet seksualitet, og hvilke følger dette kan ha for elevenes læring. Jeg har også ønsket å undersøke ... -
Hvordan snakke om selvmord
(Bachelor thesis, 2020)Selvmord har blitt et tabu å snakke om i Norge. Mange er redde for å si noe feil som kan øke eller skape selvmordstanker. En undersøkelse viser at hjelpearbeidere som jobber med selvmordstruede personer ofte føler de har ... -
Hvordan støtte elevene i å utvikle profesjonell kommunikasjon? - En kvalitativ undersøkelse av helse- og oppvekstfag læreres utfordringer og metoder.
(Master thesis, 2023)Denne studien er en kvalitativ intervjuundersøkelse av hvordan lærere i Helse- og oppvekstfag (HO) i videregående opplæring forstår og underviser i kommunikasjonsferdigheter på Vg2 helsefagarbeider. Undersøkelsen er inspirert ... -
Hvordan ta vare på e-post?
(Bachelor thesis, 2023)Manglende fangst av e-post som dokumentasjon er en utfordring som har blitt nevnt i flere offentlige rapporter og utredninger. Denne oppgaven ser på om "in-place-modellen" kan være en løsning for norske forhold. -
Hvordan tilrettelegger pedagogene i barnehagen for førskolebarn med mellomøreproblematikk?
(Master thesis, 2014)Problemstilling: Hvordan tilrettelegger pedagogen i barnehagen for barn med mellomøre problematikk. Formål: Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan pedagogene i barnehagen tilrettelegger for barn med lette ... -
Hvordan trekker man grenser i gråsoner? Unge menneskers refleksjoner om akseptabel og uakseptabel seksuell og seksualisert atferd
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven ønsket å belyse hvordan unge mennesker skiller mellom akseptabel og uakseptabel seksuell eller seksualisert atferd. I kjølvannet av #metoo ble det fokus på grensedragningen mellom akseptabel og uakseptabel ... -
Hvordan undervise om 22.juli.
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvordan lærere i norsk skole underviser i temaet terrorhandlingene 22.juli. Formålet med oppgaven er å undersøke om det blir undervist noe i det hele tatt, og eventuelt hvordan lærere ... -
Hvordan utnytter Kina den demokratiske friheten i Taiwan for å spre propaganda og desinformasjon?
(Bachelor thesis, 2023)Kina og Taiwan har et turbulent forhold. Kinas ønske om en gjenforening med Taiwan blir ikke møtt med aksept fra det demokratiske fremskrittspartiets (DPP) regjering. Mens Fastlands-Kina har et autoritært kommunistisk styre ... -
Hvordan utspilte den globale økonomiske nedgangstiden fra 2007-2009 seg, og hvordan påvirket denne finanskrisen handelsrelasjonen mellom EU og USA?
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Denne bacheloroppgaven er en del av statsvitenskapsløpet på NTNU. Denne oppgaven skal utdype nærmere hva finanskrisen for snaue ti år siden var, omfanget og hvordan denne globale økonomiske krisen påvirket ... -
Hvordan vil du bo?: En kvalitativ undersøkelse av boligdrømmene til bostedsløse
(Master thesis, 2010)Denne oppgaven tar for seg hvordan bostedsløse rusavhengige ser for seg drømmen om den gode bolig, og mulighetene for å realisere denne. For å finne ut av dette har oppgaven analysert hvordan bostedsløse personer vurderer; ... -
Hvordan viser fremstillingen av ulike typer feminisme og ikke feminisme seg i mediebildet som preger barn og unges digitale hverdag? En innholdsanalyse av TikTok videoer og kommentarer
(Master thesis, 2022)Feminisme er et svært bredt og omdiskutert tema. Det argumenteres både for at enda er svært nødvendig i ulike deler av samfunnet og særlig ulike deler av verden, men på samme tid, argumenteres det for at feminismen har ... -
Hvordan voksne barn erfarer å ha en forelder med demenssykdom. En utforskning av hvordan rådgivning kan være en arena for håndtering og bearbeiding av det voksne barnets erfaringer
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven utforsker erfaringen med å ha en forelder med demenssykdom, og hvordan fenomenet påvirker relasjonen og det voksne barnets følelsesmessige erfaring. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan erfares det å ha ... -
Hvordan vurderer et utvalg barneskolelærere muligheter og utfordringer med å arbeide med 22. juli på barneskolen?
(Bachelor thesis, 2019)Den 22. juli 2011 ble Norge rammet av det største angrepet på det norske maktapparatet siden 2. verdenskrig i det 77 mennesker ble drept av en norsk gjerningsmann. Flere studier viser at hendelsene i liten grad har blitt ... -
Hvordan vurderer menn og kvinner fysiske attributter i en romantisk partner betinget av partnerstrategi?
(Bachelor thesis, 2023)Denne studien omhandler hvilke fysiske partnerpreferanser en prioriterer ved valg av partner. Samt hvilke ulike faktorer som kan påvirke ens partnerpreferanser. Studien undersøker problemstillingen som omhandler hvordan ... -
Hvordan vurderer tre informanter med ulik utdanningsbakgrunn den vanskelige samtalen med barn og unge? - Hvilke faktorer har de erfart må være tilstede før, under og etter samtalen?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det er vanskelig å ta innover seg at noen barn og unge er utsatt for vold og seksuelle overgrep. Dette er et tema som lenge har vært tabubelagt, og er det dessverre fortsatt. Voksne som arbeider med barn og unge ... -
Hvorfor åpne skoler?
(Bachelor thesis, 2019)Åpne skoler handler om en arealmessig åpenhet i skolebygg og den tilhørende pedagogiske virksomheten. Denne utformingen har vært en del av Norske skoler siden 1960-tallet, men i de senere tiår har det nesten ikke blitt ... -
"Hvorfor begynte jeg ikke før?" En kvalitativ studie av hva som anses som viktig for å lykkes med å gå fra å være fysisk inaktiv til å bli fysisk aktiv
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Kun om lag 30% av befolkningen oppfyller helsemyndighetenes anbefalinger om daglig fysisk aktivitet. Dette er en stor folkehelseutfordring, da fysisk inaktivitet er vist å føre til betydelige ... -
"Hvorfor begynte jeg ikke før?" En kvalitativ studie av hva som anses som viktig for å lykkes med å gå fra å være fysisk inaktiv til å bli fysisk aktiv
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Kun om lag 30% av befolkningen oppfyller helsemyndighetenes anbefalinger om daglig fysisk aktivitet. Dette er en stor folkehelseutfordring, da fysisk inaktivitet er vist å føre til betydelige livsstilssykdommer. ...