Hvordan snakke med elever om seksualitet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610247Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Sammendrag
I dette forskningsprosjektet har jeg forsøkt å sette lys på hvordan ulike lærebøker i samfunnsfag velger å arbeide med temaet seksualitet, og hvilke følger dette kan ha for elevenes læring. Jeg har også ønsket å undersøke hvor stor definisjonsmakt lærebøker har, og hva konsekvensen av denne definisjonsmakten blir. Når en arbeider med et slikt forskningsprosjekt er det viktig med et teoretisk grunnlag, for å belyse empirien. I dette prosjektet er det teoretiske grunnlaget i all hovedsak teori knyttet til begrepene definisjonsmakt og diskurs. For å forstå bedre konteksten rundt seksualitet i skolen, og lærebøkenes rolle, har jeg i denne oppgaven også valgt å inkludere et eget mellomkapittel om nettopp dette. I prosessen med å undersøke hvordan lærebøker velger å presentere temaet seksualitet, har jeg i dette prosjektet gjennomført en lærebokanalyse av to lærebøker for 10.trinn. I min forskning har jeg brukt en kvalitativt metode, nærmere bestemt koding av datamaterialet. Funnene jeg gjorde meg i denne analysen, var både oppsiktsvekkende og noe bekymringsverdig. Begge bøkene presenterer et moraliserende og preventivt syn på seksualitet og seksuelle erfaringer, noe man kan spørre seg om er det beste synet å presentere for elevene. In this research project I have tried to figure out how different textbooks used in teaching, chooses to write about sexuality. I have also tried to investigate what consequences it has for the students, that the books write in the way they do about the theme sexuality. Definition power is an important part of this project. And through my research I have wanted to see how much definition power the textbooks have in the classroom. I also wanted to figure out what consequences this could have for the students. For me being able to investigate all of this, I have chosen to make theory about both definition power and discourse, an important foundation for my research. To understand better the context around teaching about sexuality in school, and the textbooks role in the classroom, I have also decided to include an own chapter about this. In my research I have done a textbook analysis of two different textbooks in social science, for year 10. I decided to use a qualitative method, wich is called coding, where I have tried to figure out what the data material is writing about the theme sexuality. The things I discovered in my analysis, was both sensational and worryingly. Both of the books chooses to present sexuality in a moralizing and preventively way, wich I dont think is the best way to present it for the students.