Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 5474-5493 of 14047
-
Hva kjennetegner elever med toppkarakter i kroppsøving i forhold til resten av elevene, med tanke på motivasjonsklima, målorientering, fysisk aktivitet og idrettsdeltakelse?
(Bachelor thesis, 2020)Denne studien omhandler karakter i kroppsøving. Målet med studien var å undersøke hva som kjennetegner elever med toppkarakter i forhold til resten av elevene når det kommer til motivasjonsklima, målorientering, fysisk ... -
Hva kjennetegner en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet? En studie av elevers kunnskaper, holdninger og handlinger innenfor den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen av BU.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan en gruppe elever på 7. trinn sin bærekraftbevissthet er. For å få en dypere forståelse for elevenes bærekraftbevissthet undersøkes elevenes kunnskaper, holdninger og handlingsmønster, ... -
Hva kjennetegner langtidssykemeldte med høy angst og depresjon som mestrer overgangen fra rehabilitering tilbake til arbeidslivet?: En kvantitativ tverrsnittsstudie
(Master thesis, 2014)Bakgrunn: Depresjon og angst er en vesentlig årsak til et stort og økende sykefravær. Både individuelle og mangfoldige faktorer er av betydning for om langtidssykemeldte med høyt angst- og depresjonsnivå vender tilbake i ... -
Hva kjennetegner variasjonen i uteområdene på norske grunnskoler, og hvilke kroppsøvingsaktiviteter kan disse legge til rette for? En analyse av et utvalg skoler fra by og land.
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven var å utforske hvordan skolegårder på norske grunnskoler kan gi muligheter for undervisningen i kroppsøving. Oppgaven baserer seg på en analyse av kjennetegnene til skolegårder, med fokus ... -
Hva legger Pedagogisk-psykologisk tjeneste vekt på i systemrettet arbeid med barn i barnehage? : en kvalitativ intervjustudie om PP-rådgiveres erfaring med systemrettet arbeid i barnehagen
(Master thesis, 2015)I denne forskningen er fokuset på systemrettet arbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT). Nærmere bestemt vil jeg forske på hvordan PPT kan arbeide systemrettet i forhold til barn med behov for særskilt hjelp og støtte ... -
Hva lærer elever om kjemiske reaksjoner på 8. trinn? - En kvalitativ studie av elevers forståelsesutvikling
(Master thesis, 2015)Kjemi er et fag som kan bli sett på som krevende å lære. Mye av dette kan skyldes at modeller og begreper i faget er abstrakte. I tillegg er det vanskelig å knytte dette fagstoffet til elevenes erfaringer. Det har tidligere ... -
Hva må jeg gjøre for at du skal blomstre?
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke barnehagestyrers erfaringer med relasjonsorientert ledelse i barnehagen. For å belyse studiens problemstilling «Hvilke erfaringer har barnehagestyrere med ... -
Hva med synet?: Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?
(Master thesis, 2012)Tittel og bakgrunn for oppgaven: ”Hva med synet” - ”Hvordan kartlegges eventuelle synsvansker hos hjerneslagpasienter før utskriving fra sykehus?” På grunn av en kommende eldrebølge i Norge forventes at antall hjerneslagpasienter ... -
Hva medierer affektinntoning i terapi med voksne pasienter med cluster C-personlighetsforstyrrelser? : en prosesstudie av affektiv inntoning og hvilke faktorer som ligger bak inntoningens helende virkning
(Master thesis, 2015)Denne studien undersøker effekten av affektiv inntoning i terapi med voksne pasienter. Studien henter data fra et randomisert kontrollert studie som sammenligner effekten av korttids dynamisk psykoterapi og kognitiv ... -
Hva mener to voksne, som selv har vært under barneverntjenestens omsorg, er viktig i arbeid med barn i utsatte situasjoner? : her med vekt på skolens og barnehagens arbeid med å oppdage og følge opp barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Denne fenomenologiske studien belyser to voksne, som selv har vært under barnevernstjenestens omsorg, sine tanker og erfaringer om hva de mener er viktig i arbeid med barn i utsatte livssituasjoner. Studien har hovedvekt ... -
Hva mener vi når vi sier at et spedbarn er habituert? - En begrepslig og empirisk utforsking av «habituering» slik metoden brukes av Hamlin og Wynn (2011)
(Bachelor thesis, 2023)Kiley Hamlin og Karen Wynn studerer spedbarns preferanser for prososiale fremfor antisosiale individer, og gjør dette ved å ta i bruk habituering som metode. Funnene deres har bidratt stort til forskningsfeltet innenfor ... -
Hva om alle stemte? En kvantitativ analyse av effektene av full valgdeltakelse
(Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven handler om betydningen av valgdeltakelse. Hensikten med oppgaven er å finne ut om full valgdeltakelse ville hatt effekter på norsk politikk. Oppgaven bruker kvantitativ forskningsmetode, og gjennomfører ... -
Hva påvirker innvandreres sannsynlighet for å komme i arbeid eller ta utdannelse? En kvantitativ studie av den kommunale implementeringen av introduksjonsprorammet for nyankomne innvandrere.
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven studerer i hvilken grad og hvordan den kommunale implementeringen av introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere påvirker introduksjonsdeltakernes utdannings- og arbeidsmuligheter etter endt program. ... -
Hva påvirker kvinners politiske myndiggjøring? Analyse av den relative effekten av handel og bistand, 1972-2016
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne artikkelen undersøker om ytre påvirkninger som Official Development Aid (ODA) og handel påvirker kvinners politiske myndiggjøring. At kvinner blir myndiggjort – at de har mulighet til å bestemme over egne liv og kan ... -
“Hva påvirker møte mellom barnevernstjenesten og minoriteter, og hva kan profesjonen gjør for å legge til rette for god praksis?"
(Bachelor thesis, 2023)Barnevernsarbeid med etniske minoriteter har lenge blitt sett på som utfordrende, både av barnevernet og av familiene. Oppgaven min vil synliggjøre forklaringsfaktorer på hva som påvirker møte med etniske minoriteter og ... -
Hva påvirker undervisningen til matematikklærere? : en kvalitativ studie i hvordan fire faktorer påvirker undervisningen til to grunnskolelærere
(Master thesis, 2013-08-13)"Hva påvirker undervisningen til matematikklærere?" er en kvalitativ studie av hvordan fire faktorerpåvirker to grunnskolelæreres undervisning i matematikk. Forskningsspørsmål: • Hvordan påvirker formidlingsressurser ...