Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5162-5181 av 14021
-
Har norsk jordbuk ein plass i eit klimanøytralt Noreg? - fokus på mjølk og raudt kjøt
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I Noreg vart det i 2018 sloppe ut 52,9 millionar tonn CO2-ekvivalentar, og av dette var jordbrukets utslepp på 4,5 millionar tonn, eller 8,5 prosent av dei samla norske utsleppa. Jordbruksorganisasjonane vart i juni 2019 ... -
Har OCD evolvert?
(Master thesis, 2010)There are several perspectives in explaining OCD. This paper has made an effort to synthesize some different opinions in the evolutionary field. There are at least three different perspectives that have been taken into ... -
Har samkommunen fremtiden for seg?: en evaluering av Innherred samkommune
(Master thesis, 2009) -
Har selvvurderte lederegenskaper prediktiv validitet? En undersøkelse av samsvar mellom selv- og befalsvurdering før og etter ledertrening
(Master thesis, 2022)Formålet med denne oppgaven var å undersøke forholdet mellom selvvurderte lederegenskaper og befalsvurderinger, samt hvordan selvvurderingene endrer seg etter ledertrening i en militær seleksjonskontekst. Oppgaven inneholder ... -
Har vaksineundervisningen i skolen forandret seg etter Covid-19 pandemien?
(Bachelor thesis, 2022) -
Harbakfjellet, umistelig og fornybart - om vindkraft, natur og landskap
(Master thesis, 2007)Facing global warming and increasing energy consumption, eyes have fallen on wind power as a renewable source of energy at the turn of the 20.century. The era of hydropower development has been said to come to an end, as ... -
A harbour seal (Phoca vitulina) can learn geometrical relationships between landmarks
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Marine mammals travel the world's oceans. Some species regularly return to specific places to breathe, haul-out or breed. However, the mechanisms they use to return are unknown. Theoretically, landmarks could mediate the ... -
Harnessing Global Finance: Is there divergence in global banking regulation?
(Master thesis, 2012)Convergence theory has dominated the discussion of global financial governance. The perspective argues that the confrontation between the global market and state institutions leads to policy convergence. However, rather ... -
Has the Extractive Industries Transparency Initiative been a success? Identifying and evaluating EITI goals
(Journal article; Peer reviewed, 2017-03)Launched in 2003, the Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) has become a global standard for transparency in extractive sectors. Yet, there remains much debate over the success of the EITI. In this article, ... -
Hatytringer i samfunnsfag - et langsiktig holdningsarbeid og brannslukking
(Master thesis, 2019)De siste årene har det blitt satt mer fokus på hatytringer i skolen, og hvor skadelig dette kan være. Forebyggende arbeid mot hatytringer i samfunnsfag har blitt forsket lite på, og dette er noe av bakgrunnen for dette ... -
Havets Former
(Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet har utgangspunkt i vaser i keramikk, og hvordan sandbunnens ulike teksturer kan danne inspirasjon som overflatetekstur på vaser laget i keramikk. For hver keramikkvase ble det valgt et inspirasjonsbilde ... -
Havvind: strategier for et bedre offentlig ordskifte
(Research report, 2022) -
Havvind: Tempo, politisk dynamikk og storpolitikk
(Research report, 2022) -
Håndball og belastning
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Håndball er er fysisk og psykisk krevende idrett der mange utøvere opplever en høy totalbelastning. Forekomsten av belastningsskader er betraktet som relativt høy og belastningsproblematikken er ikke en ny debatt ... -
Håndball og motivasjon
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Bakgrunn: Håndball er en av Norges største idretter. Selve idretten er krevende både fysisk og psykiske, og forekomsten av ulike skader er betraktet som relativt høy. Belastningsproblematikken innenfor håndballen ... -
Håndtering av terrorfrykt i skolen. Muligheter, forutsetninger og begrensinger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Norge har læreplanfestet at skolen skal bidra til å forebygge terrorisme. Hva er bakgrunnen for denne reformendringen, og hva kan det innebære i praksis når elever og lærere forventes å bidra i innsatsen mot ekstreme ...