Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 4336-4355 of 14047
-
«For det er jo det vi vil gi de, mestringsfølelse» En kvalitativ studie om lærerens arbeid med motivasjon og mestring i et alternativt undervisningsopplegg
(Master thesis, 2021)Dette prosjektet tar for seg hvordan læreren kan arbeide med motivasjon og mestring hos elever med problematferd og konsentrasjonsvansker, hovedsakelig gjennom et alternativt undervisningsprogram. Forskningen tar utgangspunkt ... -
''For det er jo mitt valg'' : en kvalitativ intervjustudie av hvordan seks ungdommer erfarer å ta valg i sine liv, og hva som påvirker dem frem mot sine avgjørelser
(Master thesis, 2016)Fra et humanistisk-eksistensialistisk perspektiv er frihet og valg essensielle faktorer for å utnytte menneskets potensial. Innen rådgivningsfeltet er det et sterkt fokus på å tilrettelegge for at individer skal se flere ... -
For fellesskapets beste: Moralske forpliktelser, innblanding og etiske dilemmaer på feltarbeid
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Det er enkelte forhold som kan tyde på at personrettigheter og datasikkerhet koloniserer vår tenkning om forskningsetikk og skyver således til side en bredere tilnærming til de etiske dimensjonene ved den sosialantropologiske ... -
«For første gang vil jeg faktisk være med i gym»
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever opplever et tilrettelagt undervisningstilbud i kroppsøving. Selv om mange liker kroppsøving, finnes det også elever som ikke trives. Fravær og manglende ... -
For god til å være reklame? En studie av reklamens plass i det kulturelle hierarki
(Master thesis, 2010) -
For jeg vil jo at de skal vite at jeg er der for dem
(Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien retter fokus mot stille atferd og lærer-elev-relasjon i småskolen. Formålet med dette forskningsprosjektet er å belyse hva lærere vektlegger i relasjon i møte med elever med stille atferd på de ... -
"For meg.. Jeg liker bedre å lese på polsk.. Fordi jeg forstår bedre og.. Men for å lære kan det ikke være greit siden det er norsk skole" En kvalitativ undersøkelse av fire flerspråklige elevers refleksjoner og språkpraksiser
(Master thesis, 2023)Studien har som formål å behandle følgende problemstilling: Hva skjer når man legger til rette for bruk av flere språk i klasserommet, og hvordan kan elevenes språkpraksiser og refleksjoner forstås? Dette har jeg undersøkt ... -
For mennesket er jo helt
(Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien har sett på hvordan tre pedagoger, som har arbeidet systematisk med utvikling av sosial kompetanse, forstår resultatet til to elever etter en Spekterundersøkelse. Studien har som hensikt å ha fokus ... -
''For oss er du verdig hele veien'' - En kvalitativ studie av hvordan ledere i en kommune beskriver sine erfaringer med å følge opp sykmeldte ansatte med psykiske helseproblemer
(Master thesis, 2017)Arbeidslivet kan gi struktur i hverdagen, sosial støtte og økonomisk trygghet. Dette ses på som viktig i forhold til god psykisk helse. Samtidig er sykefraværet i Norge høyt, og mange blir fulltidssykemeldte av psykiske ... -
«For temperaturen kan jo ikke forandre seg fra det ene termometeret til det andre": En gruppe kjemielevers møte med naturvitenskapens egenart gjennom historien om hvordan termometeret ble utviklet.
(Master thesis, 2021)Denne studien har som formål å undersøke hva kjemielever opplever å lære om naturvitenskapens egenart gjennom historien om termometerets utvikling. Det ble laget et undervisningsopplegg som handlet om hvordan Henri ... -
For tidlig fødte barns faglige og sosiale utfordringer: En litteraturstudie
(Master thesis, 2011)Bakgrunn, formål og problemstilling: I Norge er ca. 7,5 % av alle fødsler premature, et omfang på ca. 4400 barn per år. Forskning på prematuritet har stadfestet en økt risiko for skolefaglige vansker hos for tidlig fødte ... -
«For voksne som bedriver seksuelt overgrep av denne art tenker jeg at det handler om pedofili og dysfunksjonell seksuell orientering».
(Bachelor thesis, 2023)Det kan være vanskelig å forstå årsaken til hvorfor personer begår seksuelle overgrep av barn på internett. I lys av empiriske funn kan overgrepsmateriale bli brukt som et middel til seksuell opphisselse, men også som en ... -
For your eyes only? Evaluating a coordinated and multiple views tool with a map, a parallel coordinated plot and a table using an eye-tracking approach
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Geographic visualization tools with coordinated and multiple views (CMV) typically provide sets of visualization methods. Such configuration gives users the possibility of investigating data in various visual contexts; ... -
For- og etterarbeid i forbindelse med elevbesøk på vitensenter - Har det noe for seg?
(Master thesis, 2017)Vitensentre har vist seg å være viktige læringsarenaer. Forskning har likevel avdekket at skolebesøk på slike steder ikke i stor nok grad utnytter læringspotensialet som finnes der. Teorien anbefaler sterkt at vitensenterbesøket ... -
Forarbeidets betydning ved museumsbesøk - En kvalitativ og kvantitativ studie av forarbeidets betydning for læringsutbytte
(Master thesis, 2018)Det viser seg at uformelle læringsarenaer er viktige plattformer for læring. Tidligere forskning viser likevel at skolebesøk til museum og vitensentre ikke alltid blir utnyttet til det fulle. Hensikten med denne studien ... -
Forberedende mentoring: I overgangsfasen mellom studier og jobb. En kvalitativ intervjustudie av et mentoringprogram ved NTNU
(Master thesis, 2011)Tema og problemstilling: Individuell utvikling og støtte er i dag høyt verdsatt. Spesielt i arbeidslivet har dette betydning og får anerkjennelse. Mentoring er en måte å legge opp til slik individuell utvikling. Denne ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Forbidden Identity:: the link between lack of LGBT-rights and marginalisation
(Master thesis, 2009)This thesis contributes to understanding the problematic aspect of heterosexual dominance in leading development discourse, most especially in relation to gender, sexuality and human rights. In order to embrace a full ...