Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3448-3467 of 15255
-
Elevers opplevelse av friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne studien er et masterprosjekt gjennomført våren 2023 gjennom lærerutdanningen på NTNU. Tema i denne masteroppgaven er hvordan elever på 3. og 4. årstrinn opplever kroppsøvingsfaget i skolen, med fokus på ... -
Elevers opplevelse av medvirkning og lydhørhet hos PP-rådgiveren i forbindelse med sakkyndighetsarbeidet
(Master thesis, 2023)Forskning viser at elever i møte med PP-tjenesten i liten grad får medvirke, og blir fratatt deres stemme i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017a; Nordahl T. m., 2018; NOU 2020:14, 2020). Videre legger ... -
Elevers psykiske helse i skolen - En kvantitativ og kvalitativ studie om sammenhenger mellom ulike sosiale støtterelasjoner, emosjonelle problemer og intensjoner om å slutte på videregående skole i Trøndelag fylke
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke betydningen av ulike støtterelasjoner når det gjelder emosjonelle problemer og intensjonen om å slutte på videregående skole. Vår deltakelse i samarbeidsprosjektet ... -
Elevers refleksjoner rundt kjønn i skolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er elevers refleksjoner rundt kjønnsforskjeller i skolen. Studiet legger vekt på deres refleksjoner, erfaringer og tanker rundt hvordan det er å være gutt og jente i den norske ... -
Elevers resonnering i undersøkende matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien har sett på hvordan noen elever i begynneropplæringen resonnerer i møte med utforskende oppgaver i geometri. Hensikten med studien var å få et innblikk i elevenes resonnering når de arbeider på en undersøkende ... -
Elevers resonneringsstrategi i arbeid med computational thinking
(Master thesis, 2024)Studien har undersøkt hvordan elever på 10.trinn resonnerer når de arbeider med computational thinking (CT) i geometri. Hensikten med studien er å undersøke resonneringsstrategiene til elevene innen tematikken CT i geometri ... -
Elevers sannsynlighetsforståelse og misopfatninger med programmering som verktøy
(Master thesis, 2021)I studien er hovedtemaet sannsynlighet. Hensikten var å se på elevers forståelse i sannsynlighet, og hvordan denne endret seg i arbeid med store talls lov og programmering som verktøy. Jeg ønsket å se på om sannsynlighet ... -
Elevers selvopplevde konsentrasjonsevne
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av ... -
Elevers selvopplevde kosentrasjonsevne
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av ... -
Elevers selvregulering i kroppsøving: Betydningen av oppfattet motivasjonsklima og ulike målorienteringer
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning innenfor kroppsøvingsfaget har vist at selvregulert læring kan ha en positiv effekt på elevenes måloppnåelse, og deres fysiske aktivitetsnivå på fritiden. Det er derfor viktig å ha kunnskap om hvilke ... -
Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper
(Research report, 2017)I denne tekniske rapporten, «Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper», har Gustaf B. Skar (Skrivesenteret/NTNU) og Kjell Lars Berge (Skrivesenteret/UiO) gjennomført kvantitative analyser av elevtekster ... -
Elevers strategibruk ved beregninger med tidspunkt på en analog og digital klokke
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke strategier 4. klassinger benytter seg av når de opererer med tidspunkt på den analoge og digitale klokka, og hvilke forskjeller det er i strategibruken for de to displaytypene. ... -
Elevers strategier i prosentregning, og læreverks framstilling av temaet. En studie om forholdet mellom elevers intuitive modeller og forståelse, og læreverks presentasjon av temaet prosent
(Master thesis, 2017)Et spørsmål som har vært mye diskutert er hvordan elever lærer matematikk. Da har det i stor grad også vært fokus på hvordan de burde bli undervist, og hvilken type kunnskap man ønsker at elevene skal sitte igjen med ... -
Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ... -
Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ... -
Elevers tallforståelse i arbeid med utforskende oppgaver
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker elevenes tallforståelse i arbeid med utforskende oppgaver på småtrinnet. Hensikten med studien er å se på hvordan utforskende oppgaver kan fremme tallforståelse hos elever på 1.- og 2. trinn. ... -
Elevers tallforståelse i ulike additive strukturer
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker begynneropplæring i en 1. klasse. Vi har sett på hvordan elevene viser frem sin matematiske tallforståelse gjennom arbeid med oppgaver med forskjellig struktur. Formålet med studien er å synliggjøre ... -
Elevers tallforståelse i ulike additive strukturer
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker begynneropplæring i en 1. klasse. Vi har sett på hvordan elevene viser frem sin matematiske tallforståelse gjennom arbeid med oppgaver med forskjellig struktur. Formålet med studien er å synliggjøre ... -
Elevers tallforståelse og bruk av representasjoner - En kvalitativ studie av 12 førsteklassinger sin tallforståelse i arbeid med telling og semiotiske representasjoner
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt førsteklasseelevers tallforståelse i møte med ulike representasjoner. Formålet er å få innsikt i hvordan deres tallforståelse påvirkes av representasjonene som blir brukt. Forskningsspørsmålet ... -
Elevers tanker om egen deltakelse i politiske valg
(Bachelor thesis, 2021)I denne FoU-oppgaven har jeg belyst problemstillingen «Hva tenker elever på 10. trinn om sin egen politiske deltakelse i valg?». Jeg har denne våren vært i praksis på 10. trinn, og har i den sammenheng samlet inn data fra ...