Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3448-3467 av 15261
-
Elevers oppfatning av kjemifagets relevans
(Master thesis, 2022)Kontekstbasert undervisning har flere betydninger. Formålet med undervisningsformen er å øke motivasjonen og å aktualisere fagstoff for elever ved å skape et behov for å lære kjemi gjennom å presentere relevante problemstillinger ... -
Elevers oppfatning av muligheter og begrensninger i bevegelsesmiljø
(Master thesis, 2024)Denne studien er et masterprosjekt som ble gjennomført våren 2024 ved lærerutdanningen ved NTNU i Trondheim. Hensikten med denne oppgaven er å hente informasjon til hvor elever på 5. trinn velger å være i aktivitet samtidig ... -
Elevers oppfatning og bruk av en lærers skriftlige respons
(Master thesis, 2022)Skriving har i lang tid vært en viktig ferdighet både for å kunne lære, men også for å kunne delta i samfunnet. For å støtte elevers utvikling av denne sentrale ferdigheten, legges det i læreplanen vekt på hvordan vurdering ... -
Elevers oppfatning om lys og bølge/partikkel-dualismen
(Master thesis, 2015)Resultatene fra dette prosjektet forteller at elevene oppnår en god, forståelse av partiklenes bølgenatur knyttet til eksperimentelle resultater , men at elevene samtidig ikke makter å sette fotonets dualisme i sammenheng ... -
Elevers opplevelse av egen motivasjon og læring
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler i hovedsak temaene motivasjon og læring. Oppgaven har tar utgangspunkt i og har fulgt et prosjekt i videregående skole. Problemstillingen for oppgaven har vært som følger: ”Hvordan opplever ... -
Elevers opplevelse av friluftsliv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne studien er et masterprosjekt gjennomført våren 2023 gjennom lærerutdanningen på NTNU. Tema i denne masteroppgaven er hvordan elever på 3. og 4. årstrinn opplever kroppsøvingsfaget i skolen, med fokus på ... -
Elevers opplevelse av medvirkning og lydhørhet hos PP-rådgiveren i forbindelse med sakkyndighetsarbeidet
(Master thesis, 2023)Forskning viser at elever i møte med PP-tjenesten i liten grad får medvirke, og blir fratatt deres stemme i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017a; Nordahl T. m., 2018; NOU 2020:14, 2020). Videre legger ... -
Elevers psykiske helse i skolen - En kvantitativ og kvalitativ studie om sammenhenger mellom ulike sosiale støtterelasjoner, emosjonelle problemer og intensjoner om å slutte på videregående skole i Trøndelag fylke
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke betydningen av ulike støtterelasjoner når det gjelder emosjonelle problemer og intensjonen om å slutte på videregående skole. Vår deltakelse i samarbeidsprosjektet ... -
Elevers refleksjoner rundt kjønn i skolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er elevers refleksjoner rundt kjønnsforskjeller i skolen. Studiet legger vekt på deres refleksjoner, erfaringer og tanker rundt hvordan det er å være gutt og jente i den norske ... -
Elevers resonnering i undersøkende matematikk
(Master thesis, 2023)Denne studien har sett på hvordan noen elever i begynneropplæringen resonnerer i møte med utforskende oppgaver i geometri. Hensikten med studien var å få et innblikk i elevenes resonnering når de arbeider på en undersøkende ... -
Elevers resonneringsstrategi i arbeid med computational thinking
(Master thesis, 2024)Studien har undersøkt hvordan elever på 10.trinn resonnerer når de arbeider med computational thinking (CT) i geometri. Hensikten med studien er å undersøke resonneringsstrategiene til elevene innen tematikken CT i geometri ... -
Elevers sannsynlighetsforståelse og misopfatninger med programmering som verktøy
(Master thesis, 2021)I studien er hovedtemaet sannsynlighet. Hensikten var å se på elevers forståelse i sannsynlighet, og hvordan denne endret seg i arbeid med store talls lov og programmering som verktøy. Jeg ønsket å se på om sannsynlighet ... -
Elevers selvopplevde konsentrasjonsevne
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av ... -
Elevers selvopplevde kosentrasjonsevne
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se nærmere på hvordan konsentrasjonsvansker henger sammen med faktorer som indre motivasjon, innsats og lærerstøtte. En viktig presisering er at det er elevenes egen opplevelse av ... -
Elevers selvregulering i kroppsøving: Betydningen av oppfattet motivasjonsklima og ulike målorienteringer
(Master thesis, 2022)Tidligere forskning innenfor kroppsøvingsfaget har vist at selvregulert læring kan ha en positiv effekt på elevenes måloppnåelse, og deres fysiske aktivitetsnivå på fritiden. Det er derfor viktig å ha kunnskap om hvilke ... -
Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper
(Research report, 2017)I denne tekniske rapporten, «Elevers skrivförmåga och texters kvantitativa egenskaper», har Gustaf B. Skar (Skrivesenteret/NTNU) og Kjell Lars Berge (Skrivesenteret/UiO) gjennomført kvantitative analyser av elevtekster ... -
Elevers strategibruk ved beregninger med tidspunkt på en analog og digital klokke
(Master thesis, 2019)Formålet med denne studien er å undersøke hvilke strategier 4. klassinger benytter seg av når de opererer med tidspunkt på den analoge og digitale klokka, og hvilke forskjeller det er i strategibruken for de to displaytypene. ... -
Elevers strategier i prosentregning, og læreverks framstilling av temaet. En studie om forholdet mellom elevers intuitive modeller og forståelse, og læreverks presentasjon av temaet prosent
(Master thesis, 2017)Et spørsmål som har vært mye diskutert er hvordan elever lærer matematikk. Da har det i stor grad også vært fokus på hvordan de burde bli undervist, og hvilken type kunnskap man ønsker at elevene skal sitte igjen med ... -
Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ... -
Elevers strategiske kompetanse i hoderegningsstrategier
(Master thesis, 2022)Den nye læreplanen fremmer bruk av regnestrategier i matematikk, og hvordan disse burde være en stor del av lærerens fokus i undervisningen. På bakgrunn av strategienes rolle, har denne kvantitative studien som mål å gi ...