Elevers opplevelse av friluftsliv i kroppsøvingsfaget
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Sammendrag
Denne studien er et masterprosjekt gjennomført våren 2023 gjennom lærerutdanningen på NTNU. Tema i denne masteroppgaven er hvordan elever på 3. og 4. årstrinn opplever kroppsøvingsfaget i skolen, med fokus på friluftsliv. Bakgrunnen for studien er tidligere forskning som viser til at elevene møter lite friluftsliv i kroppsøvingsundervisningen gjennom skolegangen, og at det er ballaktiviteter og idrettsaktiviteter som dominerer innholdet i undervisning. Når forskning også viser at 30 % av elever i norsk grunnskole hater eller misliker kroppsøvingsfaget, ønsket denne studien å undersøke hva elevene selv opplever av friluftsliv i kroppsøvingen, og hvilke aspekter de forteller å like ved friluftsliv, eller ikke. Oppgaven bygger på semi-strukturerte intervjuer gjennomført en til en med meg som forsker, og deltaker. Svarene deres dannet grunnlaget for analysen i denne studien.
Informasjonen fra datamaterialet har blitt kodet og tematisert gjennom en tematisk analyse. Resultatene ble vist fram og senere diskutert og drøftet, ut fra mestrings- og motivasjonsteori. I tillegg legger denne forskningen de positive effektene friluftsliv kan ha for trivsel, bevegelsesglede, danning til grunn i diskusjon av resultater, og hvordan friluftsliv kan være med å bidra til forventning om mestring og motivasjon. Funnene fra denne studien indikerer at elevene opplever å ha friluftsliv 1-3 ganger i halvåret. De opplever at det er for liten andel av friluftsliv, og dermed kunne ønsket seg mer. De opplever å trives med å ha friluftsliv i kroppsøvingsfaget, da det er høy grad av medbestemmelse, lek og vennskap. Funnene indikerer også at enkelte deltakere opplever en form for undring, utallige muligheter og en kreativitet knyttet til deres friluftsliv i kroppsøvingsfaget.
Nøkkelord: friluftsliv i kroppsøvingsfaget, friluftsliv, elevers erfaringer, barneskole Abstract
This study is a master's thesis project carried out during spring 2023 as part of my teacher education program at NTNU.
The theme in this master's thesis is how pupils in primary school 3rd and 4th year experience the physical education subject at school, with a focus on outdoor education. The background for the study is previous research which indicates that pupils experience a lack of outdoor education during their education and that activities including ball and sports activities dominate the content in the education. When research also shows that over 30% of pupils in Norwegian primary and secondary school hate or dislike the subject physical education, this study wanted to investigate how the pupils themselves experience outdoor education or life in the outdoors. This as a part of physical education and what aspects pupils communicate with outdoor education they like or not. The master's thesis is based on semi–structured interviews conducted one to one with me as a researcher and pupils as participants. The pupils’ responses formed the basis for the analysis in this study.
The information from the data material has been coded and thematized through a thematic analysis. The results were presented and later discussed and debated from theory based on motivation and self-efficacy. In addition, this research puts the positive effects outdoor education can have on well-being, enjoyment of movement, formation as a basis in discussions of results, and how outdoor education can contribute to expectations of self-efficacy and motivation. The findings from this study indicates that pupils experience outdoor education 1-3 times in 6 months’ time. They feel there is a lack of outdoor education, and thus could wish for more. The pupils enjoy being outdoor in the wild in physical education as a subject as they communicate high level of co-determination, play and friendship. The findings also indicate that some pupils experience a situation of wonder, countless possibilities and a creativity having outdoor education in the physical education subject.
Keywords: outdoor life in physical education, outdoor life, pupils' experiences, primary school