Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3426-3445 av 15253
-
Elevers kunnskap om mikroplastens miljøeffekter på marine økosystemer
(Bachelor thesis, 2022) -
Elevers kunnskap om plast i havet
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven handler om elevers kunnskap rundt marin forsøpling. Jeg har forsøkt å finne svar på problemstillingen «Hvilken kunnskap har 10. klasseelever om hvor skadelig plast kan være for økosystemet i havet?». For å ... -
Elevers læring i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal lære mest mulig i kroppsøving, er det avgjørende å ha kjennskap til selvregulert læring. Denne studien belyser hvordan elevers læring i faget påvirkes av selvregulering, mestringstro og hvorvidt ... -
Elevers læring og utbytte av et undervisningsopplegg i Gården som pedagogisk ressurs
(Master thesis, 2011)Det har i de siste årene blitt et økt fokus på å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen, og det er lagt ulike statlige føringer på å benytte naturen og nærmiljøet som en kilde til undervisning og opplæring. Det etterlyses ... -
Elevers læringsutbytte i en stor klassestørrelse
(Bachelor thesis, 2019)Sammendrag Bacheloroppgaven min i faget Pedagogikk og elevkunnskap handler om sammenhengen mellom klassestørrelse og elevers læringsutbytte. Mer presist har jeg sett på om én lærer opplever at klassestørrelsen har noe å ... -
Elevers løsningsstrategier i møte med digitale oppgaver
(Master thesis, 2021)Mye programvare som brukes i skolen i dag er ikke designet med utgangspunkt i fagenes didaktikk, eller laget i tråd med nyere forskningsbasert undervisningspraksis. Det meste av programvare som er utviklet med tanke på ... -
Elevers måloppnåelse i kroppsøving: Betydningen av ulike målorienteringer og selvregulert læring
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: For at elever skal oppleve mestring i kroppsøving er det nyttig å ha kjennskap til mekanismer som har betydning for deres læring i faget. Få studier har sett på den samlede konsekvensen av ulike målorienteringer ... -
Elevers medbestemmelse i praktisk naturfag - Et innsyn i hvilken effekt elevers medbestemmelse har for deres naturfaglige motivasjon
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker hvilken effekt medbestemmelse i valg av praktiske forsøk i naturfag har for elevers motivasjon for å lære faget. Mye av studien er basert på Deci og Ryans selvbestemmelsesteori, hvor de ... -
Elevers modelleringsruter - En kvalitativ studie av tre elevers arbeid med modelleringsoppgaver
(Master thesis, 2018) -
Elevers motivasjon i et sangdidaktisk landskap - En fenomenologisk-hermeneutisk intervjuundersøkelse med seks sangelever i den videregående skolen
(Master thesis, 2015)Masteroppgaven «Elevers motivasjon i et sangdidaktisk landskap» har til hensikt å vise hvordan seks elever forklarer sin motivasjon i møte med sangundervisningen i den videregående skolen. Empirien bygger på to ... -
Elevers motivasjon og angst for matematikk - En kvantitativ studie av kjønn, karakterer og sosiale faktorers påvirkning på elevenes motivasjon og angst for matematikk
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven er det fokus på elevenes motivasjon og angst for matematikk. Studien fokuserer på elever fra ungdomstrinnet, men mellomtrinnet er også med for å sammenligne motivasjon og angst for matematikk på de ... -
Elevers motivasjon og bruken av anmerkninger i skolen
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å komme med et bidrag til feltet elevers motivasjon og bruken av anmerkninger i skolen. For å gjøre dette prøver jeg å finne svar på problemstillingen ” På hvilke måter påvirkes elevers motivasjon ... -
Elevers motivasjon til bruk av Nysgjerrigpermetoden
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker mellomtrinnselevers motivasjon til Nysgjerrigpermetoden, en forenklet versjon av hypotetisk-deduktiv metode. Det er forsøkt å avdekke om elevene motiveres av denne typen arbeid, samt hvilke ... -
Elevers mottakerorientering og skriveoppgavens kompleksitet
(Master thesis, 2024)Som lærerstudent har jeg gjennom studiet blitt introdusert for en funksjonell forståelse av skriving. Dette hadde jeg et ønske om å få en større innsikt i, gjennom min masteroppgave. Derfor har målet med denne kvalitative ... -
Elevers muligheter for resonnering og bevis i en designet bevisoppgave
(Master thesis, 2022)I denne studien undersøker jeg hvilke muligheter for resonnering og bevis en egendesignet bevisoppgave gir elever på 6.trinn. Hensikten med studien er å bidra med kunnskap om hvordan design av bevisoppgaver kan gi elever ... -
Elevers møte med undervisning om politikk.
(Master thesis, 2023)I forbindelse med skrivingen av masteroppgaven har jeg gjennomført et prosjekt som danner grunnlaget for masteroppgaven i samfunnsfag. I prosjektet har jeg undersøkt hvordan elever på 10. trinn ved en ungdomsskole i Trondheim ... -
Elevers oppfatning av kjemifagets relevans
(Master thesis, 2022)Kontekstbasert undervisning har flere betydninger. Formålet med undervisningsformen er å øke motivasjonen og å aktualisere fagstoff for elever ved å skape et behov for å lære kjemi gjennom å presentere relevante problemstillinger ... -
Elevers oppfatning av muligheter og begrensninger i bevegelsesmiljø
(Master thesis, 2024)Denne studien er et masterprosjekt som ble gjennomført våren 2024 ved lærerutdanningen ved NTNU i Trondheim. Hensikten med denne oppgaven er å hente informasjon til hvor elever på 5. trinn velger å være i aktivitet samtidig ... -
Elevers oppfatning og bruk av en lærers skriftlige respons
(Master thesis, 2022)Skriving har i lang tid vært en viktig ferdighet både for å kunne lære, men også for å kunne delta i samfunnet. For å støtte elevers utvikling av denne sentrale ferdigheten, legges det i læreplanen vekt på hvordan vurdering ...