• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers løsningsstrategier i møte med digitale oppgaver

Strøm, Kjell
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:76471160:52638169.pdf (7.196Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2785078
Utgivelsesdato
2021
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
Sammendrag
Mye programvare som brukes i skolen i dag er ikke designet med utgangspunkt i fagenes didaktikk, eller laget i tråd med nyere forskningsbasert undervisningspraksis. Det meste av programvare som er utviklet med tanke på matematikkundervisning er basert på drill og øvelse. Det eksisterer få digitale læringsprogrammer som kan støtte elevenes utvikling av matematiske begreper. Dermed er det meste av programvaren som brukes i matematikkundervisning i dag ikke egnet til å hjelpe elever i matematikkvansker med å overkomme vanskene sine. I denne masterstudien undersøker jeg hvordan elever i matematikkvansker arbeider med digitale oppgaver som er designet med tanke på å støtte elevers begrepsutvikling. Jeg ser på elevenes handlinger i programvaremiljøet og elevenes utsagn som forklarer handlingene deres som uttrykk for deres matematiske tenkning. Dermed er forskjellige løsningsstrategier uttrykk for forskjellige måter å resonnere matematisk. Ved å studere løsningsstrategiene som elever bruker i arbeidet med de digitale oppgavene, ønsker jeg å bidra til forskning på hvordan elever arbeider med digitale oppgaver og hvilken matematisk tenkning som kan tenkes å ligge til grunn for elevenes valg av løsningsstrategi. Jeg stiller forskningsspørsmålet «Hvilke løsningsstrategier bruker elever i matematikkvansker i arbeid med spillet NumberBeads?».

Studien er gjennomført som en kvalitativ studie der utvalget består av 3 elever i matematikkvansker på 4. trinn ved en skole i Trondheim. Elevene ble filmet i sitt arbeid med digitale oppgaver i spillet NumberBeads. Underveis i elevenes arbeid gjennomførte jeg et ustrukturert, samtalepreget intervju for å avdekke mer av elevenes tanker og resonnementer omkring løsningsstrategiene deres.

Resultatene fra studien viser at det er stor variasjon i hvilke løsningsstrategier elever i matematikkvansker bruker i arbeid med spillet NumberBeads. Ut fra tanken om at ulike strategier bygger på til dels ulik matematisk tenkning viser resultatene også at digitale oppgaver, slik som de blir presentert i NumberBeads, kan invitere elever til å gjøre ulike matematiske resonnementer i sitt arbeid og kan dermed stimulere til utvikling av flere matematiske begreper.
 
 
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit