Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13961-13980 of 14047
-
Å sikre barns medvirkning ved bruk av samtaler i barnevernet
(Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Det er et stadig økende fokus på barns medvirkning i barnevernet. Likevel opplever sosialarbeidere det som utfordrende å implementere barns medvirkning i praksis. Forskning har vist at sosialarbeidere og andre ... -
Å skape et begrep om jam i utforskningen av en deleuziansk metode-ontologi - Med utgangspunkt i arbeid med en lesesirkel
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Å forske med kunsten innebærer ikke bare valget av visse metoder for bruk i forskningsprosessen, men også om å ha til disposisjon spesifikke måter å tenke om metode. I denne artikkelen vil jeg synliggjøre en tenkemåte ... -
Å skape et Spotify for film og TV : en studie av pilotbrukerne til strømmeportalen ParrotPlay
(Master thesis, 2017)Temaet for denne oppgaven er utfordringer knyttet til å skape et Spotify for film og TV. Det Trondheimsbaserte oppstartsfirmaet har laget en strømmeportal som samler alle ens strømmetjenester i en underholdningsbrowser. ... -
Å skape nærvær gjennom omsorgsfull og synlig ledelse - Lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. En kvalitativ studie
(Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å belyse lederes oppfatninger av hvordan de kan bidra til å redusere sykefravær. Studien tar primært utgangspunkt i House (1981) sin forståelse av sosial støtte, der særlig emosjonelle og ... -
Å skape rom for individualitet - Et perspektiv på interaksjon i en flyktningleir
(Master thesis, 2020)Denne avhandlingen baserer seg på en kvalitativ studie over åtte måneder i en flyktningeleir i Hellas i 2018. Fokuset for avhandlingen ligger i samspillet mellom arbeidende i flyktningeleiren og beboerne. Oppgaven belyser ... -
Å skape trygghet gjennom kunnskap
(Bachelor thesis, 2021)For å få godkjenning som fosterhjem i Norge må de fleste gjennom PRIDE-kurs, hvor en får generell opplæring i barns levekår og utfordringer (Bunkholdt og Kvaran 2015, s.275). Tema for oppgaven er om den generelle opplæringen ... -
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen diskuterer potensialet til Ungdomsbedrift (UB) som læringsaktivitet for elever med særlige behov. Studien bygger på dybdeintervjuer med to elever med særlige behov, som begge har deltatt i UB i skolesammenheng. ... -
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer og diskuterer erfaringer fra et forsknings- og utviklingsprosjekt der lærerstudenter på masterutdanning for 1.–7. trinn ved UiT Norges arktiske universitetet, følger én enkelt elevs faglige og ... -
Å stå i det: En Q-metodologisk studie av hvordan det oppleves for masterstudenter å møte store utfordringer
(Master thesis, 2014)The purpose of this master’s thesis was to explore how masterstudens experience great challenges. This lead to the following research question: «How does masterstudents experience meeting great challenges?». I wanted to ... -
Å stå på bar bakke: En kvalitativ studie av læreres opplevelser med tidlig innsats i tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er tidlig innsats for tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse for læreres erfaringer og opplevelser med tilrettelegging for elever ... -
Å sveve bland fugler: En kvalitativ studie av skihopperens identitet
(Master thesis, 2010)Skihopperen glir alene som en ørn gjennom luften. Men skihopperne ønsker også å bli best mulig, både i egne og i de skuelystnes øyne. Kjennetegn på en skihoppers identitet tok utgangspunkt i persepsjon av kroppen og tanker ... -
Å synge med hjertet: En studie av et kunstnerisk utviklingsarbeid med gehørbasert sangundervisning i kulturskole
(Master thesis, 2012)Denne studien er en masteroppgave i estetiske fags didaktikk, spisset mot musikk. Tittelen "Å synge med hjertet" kan tolkes i etnomusikalsk, filosofisk sammenheng. Det mest sentrale begrepet er sangtradering, som er en ... -
Å sørge over det vi mister
(Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg tar for meg i min bacheloroppgave er sorg. Problemstillingen jeg drøfter er: «Hva er sorg, og hvordan kan sosionomer møte mennesker som sørger over andre tap enn dødsfall?» Vi forbinder ofte sorg med dødsfall, ... -
Å ta ungdommen på alvor - En kvalitativ studie av lavterskeltilbudet ''En som lytter'' i Trondheim
(Master thesis, 2018)Forekomsten av psykiske vansker blant unge mennesker ser stadig ut til å øke, og behovet for effektive tiltak er stort. Lavterskeltilbud er et eksempel på et tiltak som har som mål å forhindre at psykiske plager utvikler ... -
Å ta valg i usikkerhet : en kvalitativ studie av tre nyoppstartede gründeres opplevelse av å ta valg som gjennom arbeidshverdagen utfordrer dem
(Master thesis, 2016)Det kan være at min grunnleggende, stadig tilstedeværende og voksende nysgjerrighet på hva det er som gjør at mennesket handler, tenker og føler som det gjør, og spesielt hvilke valg de tar, som har påvirket meg til å gjøre ... -
Å temme et flerhodet troll - En kvalitativ studie av barnekoordinatorens rolle i samarbeidet mellom familien og velferdstjenestene
(Master thesis, 2023)Sammendrag Familier som har barn med store og omfattende hjelpebehov, opplever byråkratiet i samfunnet som den største utfordringen i hverdagen. Velferdssystemet oppleves som uoversiktlig, og dette går utover familielivet. ... -
Å tenke sammen om undervisning - Utvikling av en intervensjon for læreres læring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal ... -
Å tro eller gå fortapt - Religionsutbryteres livshistorier
(Master thesis, 2019)Det har blitt etterlyst mer kunnskap om hvordan det oppleves å bryte ut av et trossamfunn, også i psykologifaglige miljøer. Det foreligger i all hovedsak lite psykologisk forskning om hvordan religiøse bruddprosesser ...