Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 1251-1270 av 14016
-
Britisk imperialisme i India
(Bachelor thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å gi innsikt i hvordan britisk imperialisme la et grunnlag for at Storbritannia fikk kontroll over det indiske subkontinentet, og forskningsspørsmålet lyder slik «Hvordan klarte Storbritannia ... -
Broad grievances and urban unrest in the MENA region during prolonged food price hikes: A qualitative comparative analysis of «food riots» in Middle Eastern and Northern African capitals in 2007/2008 and 2010/2011
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker påvirkningen samspillet mellom fire viktige kontekstuelle faktorer kan ha på forekomst av uro i perioder med høye internasjonale matvarepriser. Forskningsmetoden som er brukt for å belyse ... -
Brobyggerne - Tospråklige læreres opplevelse av sin rolle i skolen
(Master thesis, 2017)Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivningen bygger på en forskning av tospråklige lærere sin opplevelse av sin rolle i skolen. Bakgrunnen for et ønske om å lære mer om tospråklige ... -
Bruk av antidepressiva i Norge - utvikling og forskjeller i alder og kjønn
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn og formål: Denne studien har som formål å undersøke utvikling, kjønns- og aldersforskjeller i bruk av antidepressive legemidler i Norge i perioden 2004-2020. Metode: Data er innhentet fra Folkehelseinstituttets ... -
Bruk av barne- og ungdomsarbeidere i spesialpedagogisk arbeid i skolen
(Master thesis, 2023)Barne- og ungdomsarbeiderfaget ble etablert som lærefag i 1994 og er et av de største lærefagene (Bråten & Tønder, 2017). To vanlige arbeidsplasser for barne- og ungdomsarbeidere er skole og skolefritidsordning (SFO), ... -
Bruk av barnesamtalen som verktøy i barnevernsfaglig arbeid. Hvordan kan barn medvirke i en barnevernssak?
(Bachelor thesis, 2021)Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling; Hvordan kan barn medvirke i en barnevernssak? Bruk av barnesamtalen som verktøy i barnevernsfaglig arbeid. Barnets medvirkning er nedfelt i flere lover. Lovverket ... -
Bruk av datatekniske hjelpemidler for elever med synsnedsettelse : hva kan påvirke om de brukes eller ikke?
(Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg hva som kan påvirke om elever med synsnedsettelse bruker datatekniske hjelpemidler eller ikke. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden ... -
Bruk av digitale spill i samfunnsfag - En studie av læreres forståelser og holdninger
(Master thesis, 2021)Bruk av digitale spill i skolen, også kalt digital spillbasert læring, virker å være et økende fenomen. Med begrunnelser i spillindustriens omfang, norske barn og unges voksende spillinteresse og den norske skoles pågående ... -
Bruk av digitalt læringsmateriell i norskfaget i begynneropplæringen: Fordeler og ulemper ved bruk av «Salaby 1-2 norsk» og «Pickatale».
(Master thesis, 2022)På grunn av digitaliseringens fremvekst er det høyst aktuelt å jobbe for at barn får god digital opplæring i skolen allerede fra førsteklasse. Digital kompetanse er essensielt å ha med seg i dagens samfunn, fordi teknologien ... -
Bruk av ekskursjon i skolen
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag For å avgrense oppgaven valgte jeg derfor å ta for meg hvilke holdninger dagens lærere har tid bruken av ekskursjon. Jeg valgte derfor å sette problemstilling min til: ''Hvilke holdninger har lærere til bruk av ... -
Bruk av elektrisk resistivitet tomografi (ERT) til å undersøke variasjoner av vanninnhold i bakken : et metodeforsøk
(Master thesis, 2015)This master's thesis is written for Jernbaneverket (the Norwegian National Rail Administration), in relation to the NIFS project (natural hazards, infrastructure, floods and landslides). Climate change presents an increased ... -
Bruk av elevtegninger i naturfagsundervisningen
(Master thesis, 2019)Denne studien handler om hvordan man kan bruke elevtegninger i undervisning som ett verktøy for elevers læring. I ett undervisningsopplegg bestående av fire undervisningsøkter legger læreren til rette for at elevene kan ... -
Bruk av filmklipp i samfunnsfag i videregående skole
(Master thesis, 2019)Sammendrag Utgangspunktet for dette forskningsprosjektet er det manglende fokuset på bruken av film i undervisningen i samfunnslærerutdanningen. Dagens ungdommer benytter seg i økende grad av digitale kilder for informasjon, ... -
Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen rapporterer fra et omfattende forskningsprosjekt som har som mål å utvikle elevers skrivekompetanse og læreres vurderingskompetanse gjennom bruk av eksplisitte forventningsnormer, forankret i en funksjonell ... -
Bruk av friluftsliv i miljøterapeutisk arbeid
(Master thesis, 2018) -
Bruk av interaktive utstillingsmodeller i undervisning av elektrisitetslære - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg utviklet og testet for Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2017)Nøkkelen til fagkunnskap er fagspråket. Elektrisitetslære omhandler abstrakte fenomener med omfattende begreper, og mange elever opplever temaet som utfordrende. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle et undervisningsopplegg ... -
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler hvilke faktorer som påvirker samfunnsfaglæreres bruk av lokalmiljøet i undervisning. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale som er samlet inn gjennom intervjuer og informantene i denne ... -
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisninga
(Master thesis, 2022)Læreplanen i samfunnsfag tilrettelegger for at elevene skal lære om seg selv, nærmiljøet de tilhører, og nasjonale og globale problemstillinger. For å konkretisere dette kan samfunnsfaglærere ta i bruk lokalsamfunnet som ... -
Bruk av lokalhistorie og lokale ressurser i skolen
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan lærere bruker lokalhistorie og lokale ressurser i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Oppgaven bygger på et empirisk materiale, samlet inn gjennom intervju av åtte ...