Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "Fagdidaktikk"
Viser treff 1-20 av 25
-
Dyreparken som læringsarena: En studie av en annerledes skoledag i Kristiansand dyrepark
(Master thesis, 2011)Denne forskningsoppgaven undersøker Dyreparken som læringsarena. Studien tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i Kristiansand dyrepark (sponset av Den kulturelle skolesekken), og en av skolene som deltar på dette. ... -
Elevers bruk av argumentasjon i arbeidet med grubletegninger i naturfag
(Master thesis, 2011)The intention of this case study is to investigate how learners use their argumentation when working with Concept Cartoons. Concept Cartoons are cartoon- style drawings which presents a set of alternatives concerning science ... -
Elevers læring og utbytte av et undervisningsopplegg i Gården som pedagogisk ressurs
(Master thesis, 2011)Det har i de siste årene blitt et økt fokus på å ta i bruk læringsarenaer utenfor skolen, og det er lagt ulike statlige føringer på å benytte naturen og nærmiljøet som en kilde til undervisning og opplæring. Det etterlyses ... -
Forskerspiren i skolens naturfag: Læreres oppfatning og implementering av et hovedområde i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2011)Denne studien beskriver naturfagslæreres oppfatning og implementering av hovedområdet Forskerspiren. Dette ble ett nytt hovedområde i Kunnskapsløftet i 2006, og skulle i større grad enn tidligere ivareta prosessen og ... -
Fra taus kunnskap til kritisk bevissthet: Læreren som reflekterende praktiker og forsker i samfunnsfaget i en hermeneutisk tradisjon
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven beskriver hvordan en lærer kan gå fram for utvikle sin egen undervisningspraksis med utgangspunkt i egne erfaringer og egen pedagogiske filosofi. Som lærer kan du sitte inne med mye kunnskap og erfaring fra ... -
Haldningar til europeisk intergrasjon: Ein komparativ analyse av svenske og norske lærebøker
(Master thesis, 2011)Denne oppgåva samanliknar synet på europeisk integrasjon, og nasjonale presentasjonar, i svenske og norske samfunnsfagbøker frå gymnas/vidaregåande skule. Problemstillingane er: Korleis vert europeiske integrasjonsforsøk, ... -
Historie og identitet i den flerkulturelle skolen: En undersøkelse av historiens betydning for ungdomsskoleelevers identitetsdanning
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse gjennomført ved sju ungdomsskoler i Norge. Temaet for oppgaven har vært historie og identitet i den flerkulturelle skolen og har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Historiebevissthet: Erfaringsnært, men teorifjernt: En undersøkelse av undervisningsorienteringen til et utvalg historielærere i videregående skoler i Sør-Trøndelag
(Master thesis, 2011)Med innføringen av ny læreplan for historiefaget med Kunnskapsløftet 2006 fikk historiefaget i videregående skole en formålsformulering som fordrer et utvidet fagdidaktisk utgangspunkt for undervisning i faget. Historiebevissthet ... -
Hva skjedde med teknologi i skolen?: En studie av læreres erfaringer med teknologi og design i grunnskolen
(Master thesis, 2011)I læreplanen for Kunnskapsløftet fra 2006 ble teknologi og design innført som flerfaglig emne i naturfag, kunst og håndverk og matematikk. Denne studien omhandler læreres implementering av fagområdet i undervisningen. Den ... -
Hvilke faktorer påvirker læreprosessen i naturfag hos elever som studerer nettbasert?
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven handler om voksne studenter som følger et nettbasert kurs i naturfag på videregående skoles nivå organisert gjennom Nordland Fylkeskommune. Kompetansereformen fremhever voksnes rett til å få enten yrkeskompetanse ... -
Lærere på små-trinnets bruk av og syn på læreverk i naturfag
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven tar for seg naturfagslærere på småtrinnets syn på og bruk av læreverk. Forskningsspørsmålene som tas opp er: Hvem velger og hvordan velges læreverk i naturfag på småtrinnet?Hvilke synspunkter har lærerne på ... -
“Many People, Many Minds”: Collaborative Writing Using CSCL in the ESL Classroom
(Master thesis, 2011)This study investigates the use and potential of Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) for students of English as a Second Language (ESL). The hypothesis that drives this study is founded on the assumption that ... -
Naturfaglæreres oppfatning av inquiry-basert tilnærming i praktisk arbeid: Forskjeller mellom finske og norske naturfaglærere
(Master thesis, 2011)Interessen for naturfag blant elever i norsk skole er bekymringsfullt lav. Samtidig viser internasjonale undersøkelser at norske elever skårer svært dårlig på naturfaglige tester. Programme for International Student ... -
Nettdebattens demokratiske funksjon - ideal og virkelighet
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven presenteres en empirisk fundert undersøkelse gjennomført på to nettavisers debattsider. Utvalget er to riksaviser, VG Debatt og Aftenposten Debattsentral. Debattene som er valgt faller inn under ... -
Newtonrommet som læringsarena i naturfag: Elevers læringsutbytte av undervisning i elektristiet og energi
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en studie av Newton energirom i Trondheim som uformell læringsarena. Bakgrunnen for studien er den økende satsningen på Newtonrom i Norge, økt fokus på testing av elevers kunnskaper og Newton ... -
Norge i verden: En analyse av elevtekster, sett i lys av Norges offisielle forståelse og to lærebøkers framstillinger av Norges rolle i verden
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven presenteres elevers bilder av Norges rolle i verden. Oppgavens problemstilling er: Hvilke bilder av Norges rolle i verden har elever i den videregående skolen? Oppgaven har også en presiserende ... -
Produktiver Umgang mit Lyrik im fremdsprachlichen Deutschunterricht: Am Beispiel des Rilke-Gedichts "Der Panther" und des Hesse-Gedichts "Liebeslied"
(Master thesis, 2011)Ziel dieser Studie ist ein didaktisiertes Unterrichtskonzept zur produktiven Auseinandersetzung mit Lyrik im fremdsprachlichen Anfängerunterricht zu untersuchen. Damit möchte ich einen Beitrag zum literarischen Werkzeugkasten ... -
Rekrutteringstiltaket ENT3R: Blir elevene påvirket til å velge realfag på videregående skole?
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven har tatt for seg ENT3R, et nasjonalt motivasjonsprogram som har til formål å få ungdom mer positiv til realfag og motivere for videre studier i realfag. I min undersøkelse har jeg sett på hvorfor elevene ... -
Samfunnsfagdidaktikk i lærerutdanningen: Seks lærerutdanneres syn på samfunnsfagdidaktikkens rolle i den nye grunnskolelærerutdanningen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan seks lærerutdannere ser på samfunnsfagdidaktikken som begrep og fagfelt i den nye grunnskolelærerutdanningen. Lærerutdanningen ble reformert høsten 2010, noe ...