Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tidsskrift "Acta Didactica Norden (ADNO)"
Viser treff 1-19 av 19
-
Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskere innen matematikkdidaktikk er tydelige på at økt vektlegging av arbeid med bevis allerede i grunnskolen støtter elevers meningsskaping i matematikk og danner grunnlag for utvikling av dyp forståelse for begreper ... -
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende ... -
Dataspill og dannelse. Å lære livsmestring med Peer Gynt-spillet.
(Journal article; Peer reviewed, 2023)En dataspillversjon av Henrik Ibsens Peer Gynt er utviklet for bruk i skolen. I tillegg til å introdusere elevene for Ibsens kjente drama er spillet tenkt brukt som en læringsressurs i arbeidet med det tverrfaglige temaet ... -
«Dere skal være enige med meg også!» Elevers administrering av gruppesamtaler i en periode med eksplisitt samtaleundervisning i norskfaget
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen undersøker jeg hvordan elever på 7. trinn administrerte gruppesamtaler underveis i et ti uker langt undervisningsforløp med eksplisitt undervisning i samtaleferdigheter. Designet av norsktimene i denne ... -
Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen identifiserer val av skjønnlitteratur som ein kjernepraksis i morsmåls-undervisninga, der det i liten grad finst forsking på eksisterande praksis og teoretiske grunnlagsproblem. Det er til det sistnemnde feltet ... -
Establishing Rating Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Writing assessment scales were developed to include functional aspects of writing proficiency in contemporary Norwegian teaching toolkits for Grades 1 to 3. This study aims to describe the process of developing empirically ... -
ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen presenterer utviklingen av ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. Modellen tar utgangspunkt i mål som berører kritisk literacy i den norske læreplanen for samfunnsfag. I studien ... -
Fordypning, frihet og fravær av stress. Erfaringer med estetiske uttrykksformer i teoretiske fag på ungdomstrinnet.
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er ... -
Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. ... -
Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag
(Journal article; Peer reviewed, 2022)I tråd med Kunnskapsløftets målsetting om at arbeidet med kritisk tenkning skal innlemmes i alle fag på fagrelevante måter, undersøker denne studien hvordan et skriveforløp i naturfag bidrar til kritisk tenkning og skriftlig ... -
Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Kritisk tenking er beskrevet som en avgjørende kompetanse elever må tilegne seg for å kunne bidra til et bærekraftig samfunn. I denne studien undersøker vi derfor koblingen mellom kritisk tenking (KT) og bærekraftig utvikling ... -
Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, ... -
Mesterlære i praksisveiledning i lærerutdanning; Individuell, relasjonell eller i praksisfellesskap? En studie av eksamenstekster.
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The purpose of the article is to investigate how participants in a course offered as further education for practice teachers in an upper secondary school discuss opportunities and challenges in the practice training in ... -
Norwegian teachers’ understandings of conspiracy theories
(Peer reviewed; Journal article, 2024)Throughout the autumn semester of 2021, 24 teachers from lower and upper secondary schools in Norway (year 8-13) participated in the continuing education course Conspiracy Theories in School and Online, developed by the ... -
“Not as boring as I thought”: Possibilities and challenges of an exploratory approach to grammar in teacher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen skildrar og diskuterer vi utforminga og gjennomføringa av eit utforskande undervisingsopplegg i grammatikk for lærarstudentar. Tradisjonell grammatikkundervising er typisk assosiert med ei normativ og ... -
Responspraksiser i lærerutdanningen Den skriftlige interaksjonen mellom lærerstudenter og deres lærere i seks skriveprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen presenteres en studie av skriveprosessen knyttet til et utvalg av lærerstudenters arbeid med semesteroppgaver. Studien fokuserer hovedsakelig på lærerresponsen, men trekker også inn studentenes tekstrevisjoner ... -
Samisk språk og tekst i norskdidaktikken – oppdagelse og opplevelse
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Artikkelen presenterer et nytt undervisningsopplegg der norsklærerstudenter leser en autentisk tekst på sørsamisk og skaffer seg innblikk i grammatikken gjennom stillasbyggende oppgaver og den online tilgjengelige ordboka ... -
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ...