Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3864]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [39143]
Abstract
Flere internasjonale studier viser at lærerstudenter og lærere har svake grammatikkkunnskaper. Også i norsk kontekst har fagfolk uttrykt bekymring for ei liknende utvikling. De få norske empiriske studiene som er gjennomført, viser at bekymringa er berettiget. Grammatikken som fagområde har også vært lavt prioritert i skolen de siste tiårene. Det empiriske grunnlaget for denne studien er en undersøkelse av 235 førsteårsstudenter i perioden 2015–2017. Vår problemstilling er: Hva kjennetegner førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av sentrale begreper innenfor deskriptiv grammatikk? Studien skiller seg fra tidligere undersøkelser ved at vi ikke bare vil avdekke kunnskapsnivået gjennom en kvantitativ undersøkelse av antall riktige, gale, upresise og tomme svar, men også gjøre en kvalitativ innholdsanalyse for å avdekke hva studentene forstår og misforstår, samt hvilke tendenser vi finner i svarene.