Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på forfatter "Zarranz, Libe García"
-
A Narrative Analysis of Multimodal Representations of Indigenous Cultures in EFL Textbooks: A Failed Quest for Intercultural Competence in the Norwegian Primary Classroom
Ettema, Anouk Beentjes (Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven er todelt. Første del handler om å analysere hvordan urfolk og deres kulturer blir fremstilt i fire lærebøker i engelskfaget for 6. trinn i Norge. Andre del handler om hvordan disse ... -
Disability Futures Otherwise: Forging Affective Pedagogies of Exposure in the Upper Primary EFL Classroom through Intersectional Multimodal Fantasy
Berg, Eva Karlin (Master thesis, 2023)I Norge har rundt 18 % av befolkningen en funksjonsnedsettelse, som spenner fra syns-, hørsels-, tale- eller gangvansker til ulike lærevansker (Bufdir, 2021). I tillegg identifiserer 7 % av befolkningen seg som skeive (SSB, ... -
Multimodal Representations of Racially Marginalized LGBTQ+ People in EFL Textbooks: A Qualitative Study on Intersectional Identities in the Norwegian Lower-Seondary School
Gåsvær, Harald Alexander (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven forsøker å utforske om og hvordan engelske lærebøker for 9. klasse i Norge inkluderer representasjoner av LGBTQ+ personer som også er marginalisert på bakgrunn av rase. Forskning fra det siste tiåret ... -
Representations of Disability in Film: Challenging Stereotypical Visual Representations in the EFL Classroom
Berg, Eva Karlin (Bachelor thesis, 2021) -
Teaching Gender and Disability in the English Subject: A Qualitative Case Study on the Portrayal of Gender Diversity and Disability in Intersectional YA Literature in the Norwegian Lower Secondary EFL Classroom
Flo, Amalie (Master thesis, 2022)Litteratur, og spesielt ungdomslitteratur (YA), er ei god kjelde til språkundervisning og -læring fordi den er autentisk, oppfordrar til samhandling og utvidar eleven si språkforståing. Dette kan igjen stimulere elevane ... -
Teaching Trans Young Adult Literature in the EFL Classroom A Qualitative Study on Teachers' Perspectives
Brandeggen, Vera (Master thesis, 2023)Målet med denne masteroppgaven er å undersøke læreres erfaringer og holdninger angående inkludering av trans ungdomslitteratur i det engelske faget i ungdomsskolen. Jeg vil også se nærmere på hvordan inkludering av trans ... -
The Mental Health of YA Literature
Dokland, Dennis (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å studere representasjoner av mental helse i tre ungdomsromaner for å finne ut om «YA-litteratur» er meningsfullt å bruke som læringsmaterialle i det norske engelskfaget. De teoretiske ... -
The Use of LGBTQ+ Literary Texts and Topics in the English Subject: A Qualitative Study on EFL Teaching Practices in Norwegian Lower-Secondary Schools
Anicic, Branislav (Master thesis, 2020)Denne kvalitative studiens formål er å presentere om og hvordan LHBTQ+ litterære tekster og temaer brukes i engelskfaget på ungdomstrinnet i Norge. Den engelske læreplanen (LK-06 og LK-20) inkluderer undervisning om ... -
YA Refugee Literature as Sustainable Pedagogy: Ethics and Affect in the English Classroom
Mililli, Stella (Doctoral theses at NTNU;2023:160, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag Gjennom å kombinere det teoretiske rammeverket fra flyktningstudier, feministisk kritisk teori, og pedagogiske studier, undersøker denne avhandlingen samtidslitteratur om flyktninger for unge voksne som ...