The Mental Health of YA Literature
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å studere representasjoner av mental helse i tre ungdomsromaner for å finne ut om «YA-litteratur» er meningsfullt å bruke som læringsmaterialle i det norske engelskfaget. De teoretiske rammeverkene i denne oppgaven inkluderer «YA» studier som ser på potensiale til sjangeren (Corbett & Phillips, 2020; Roberts, 2013; Wickham, 2018), og biblioterapi (de Leon, 2017; Gavigan & Kurtts, 2011; Hébert & Kent, 2000) som strategi for å implementere literatur i engelskklasserommet for å engasjere elevene i sensitive temaer som psykisk helse. Videre, vil denne studien koble psykisk helserelaterte spørsmål til critical disability theory (Leduc, 2020; Hall, 2019; Minich, 2016; Watson, 2012) og argumentere for hvordan studiet har overføringsverdi til psykisk helse feltet for å sette søkelys på liknende problemer rundt stigmatisjon gjennom samfunnets behov for å «helbrede» og «fikse» person, dermed skaper man en fremmedgjøring av individer ved å definere de som «ufør» og «syk». Denne forskningen har blitt gjennomført som en kvalitativ studie med casestudie på Darius the Great Is Not Okay (Khorram, 2018), When the Moon Was Ours (McLemore, 2016), og The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (Alexie, 2007). Denne studien har funnet eksempler på skildringer av psykisk helse som er relaterbart for elever i ungdomsskolen og kan bli brukt i engelsk klasserommet for å engasjere elevene i diskusjoner om psykisk helse mens de utøver kritisk lesning av tekst. Dette har blitt gjort gjennom en intersekjonal tekstanalyse der jeg undersøkte om de valgte bøkene klarte å beskrive psykisk helse på en nøyaktig måte og hvordan intersekjonalitet påvirket karakterenes mentale helse. Funnene viste at bøkene har representasjoner av psykisk helserelaterte problemer som sorg, ensomhet, annerledeshet, barndomstraumer, skam, selvmordstanker, og depresjon som er realistisk portrettert og kan bli brukt for å fremme bevissthet og skape et trygt miljø for studentrefleksjoner. Nøkkelord: Psykisk helse, YA-litteratur, stigmatisering, biblioterapi This research aims to study representations of mental health in three young adult (YA) novels to find out if YA literature is meaningful as teaching material in the Norwegian EFL classroom. The theoretical frameworks in this study include YA studies to look at the potential of the YA genre (Corbett & Phillips, 2020; Roberts, 2013; Wickham, 2018), and bibliotherapy (de Leon, 2017; Gavigan & Kurtts, 2011; Hébert & Kent, 2000) as a strategy to implement literature in the EFL classroom to engage students with sensitive topics like mental health. Furthermore, this research connects mental health-related issues with critical disability theory (Leduc, 2020; Hall, 2019; Minich, 2016; Watson, 2012) and argues how the study might be transferrable to the mental health topic to shed light on similar alienation of certain individuals due to stigmatization through society’s need to “cure” or “fix” people. The research has been conducted as qualitative research with a case study on Darius the Great Is Not Okay (Khorram, 2018), When the Moon Was Ours (McLemore, 2016), and The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian (Alexie, 2007). This study has found examples of mental health delineations that are relatable to lower secondary school students which can be facilitated in the EFL classroom to engage them in discussions of mental health issues while practicing critically reading texts. This has been done through a textual intersectional analysis to examine whether the chosen YA novels managed to accurately depict mental health issues and how intersectionality affected the characters’ mental health. The findings revealed that the novels contain representations of mental health-related issues like grief, loneliness, otherness, childhood traumas, shame, suicidal ideation, and depression that are realistically portrayed and can be facilitated to promote awareness and create a safe environment for student reflection. Keywords: Mental health, young adult literature, stigmatization, bibliotherapy