Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 9595-9614 av 15251
-
Når døren til lensmannskontoret stenges for godt - Innbyggeres opplevelse av nærpolitireformens konsekvenser for bostedet
(Master thesis, 2019)Denne mastergradsavhandlingen søker å belyse konsekvensene nedleggelse av det lokale lensmannskontoret har for innbyggeres opplevelse av bostedet sitt. Følgende to forskningsspørsmål besvares: Hvordan har nedleggelsene av ... -
Når eksternt press gir internt samarbeid - Bedriftsutvikling som samarbeidsprosjekt mellom ledelse og fagforening
(Doctoral thesis, 2003)I dette arbeidet rettes søkelyset mot hva samarbeidet mellom ledelse og fagforeninger betyr for bedrifters evne til å omstille og utvikle seg, gjennom case-studier i to norske industribedrifter. Avhandlingen bygger på en ... -
Når er det nyttig å gjøre aspekter ved relasjonen eksplisitt i psykoterapi? - En undersøkelse av begrepet overføringstolkning med utgangspunkt i to ulike terapitilnærminger
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven fremstilles hvordan aspekter ved relasjonen i terapi kan gjøres eksplisitt med ulike formuleringer, og med ulike endringsmekanismer som mål. En undersøkelse av overføringsbegrepet forklarer dette gjennom ... -
Når er man norsk nok?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg temaet norsk nasjonal identitet. Studiens hensikt er å undersøke ungdomsskoleelevers oppfatning av hva som skal til for å kunne bli oppfattet som norsk, samt om det er sammenheng mellom ... -
Når et plaster ikke hjelper
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har fått tittelen Når et plaster ikke hjelper. Hensikten med studien er å frembringe kunnskap om psykisk helse hos elever i ungdomsskolen. Oppgaven vil belyse hvordan man kan forebygge ... -
Når folkehøgskolen setter rammer - En kvalitativ studie av folkehøgskoleelevers opplevelse av skoleslaget
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studiens formål er å undersøke hva tidligere folkehøgskoleelevers oppfatning av folkehøgskolen og dens verdi er. Jeg bruker en kvalitativ metodisk tilnærming til å ta for meg følgende problemstilling ... -
Når helsa går på tilliten laus: Ein fleirnivåanalyse av tillit til nasjonale helsevesen
(Master thesis, 2014)Studieobjektet for denne masteroppgåva er tilliten europeiske borgarar frå 14 land syner til helevesena deira i spørjeundersøkinga European Values Survey. Gjennom logistisk fleirnivåanalyse siktar eg på å identifisere ... -
Når hjemmet ikke er trygt. En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å avdekke vold i hjemmet.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne studien er å belyse læreres kunnskap om avdekking av vold i hjemmet, samt hvilke tanker de gjør seg i arbeidet med å ivareta de voldsutsatte elevene. Barnekonvensjonen slår fast at alle barn ... -
"Når hun hadde opplevd det, trodde jeg på det med en gang" - Seks ungdomsskoleelevers kritiske vurderinger i arbeid med en sosiovitenskapelig kontrovers i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Kildekritikk regnes som en viktig kompetanse for å mestre dagliglivet som borger i et informasjonssamfunn, og i et demokratisk perspektiv for å løse utfordringer i samfunnet. Målet med denne masteroppgaven har ... -
Når jeg endelig får bestemme selv, så blir jeg glad!
(Master thesis, 2021)I norsk skole har det i liten grad vært praktisert en autonomistøttende undervisningspraksis (Bru, Munthe & Thuen, 2010; Wendelborg & Bruland, 2018). Dette til tross for at nyere forskning viser at elever responderer ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner! En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen.
(Master thesis, 2019)«Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner!» En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen, er en kvalitativ studie av to læreres forsøk på å ta i bruk prinsipper fra ... -
«Når jeg sier det på ett sekund på kurdisk, så er det ferdig. Han forstår hva det betyr» En etnografisk studie av elevers transspråklige praksiser
(Master thesis, 2019)Denne studien omhandler transspråking blant sent ankomne minoritetselever. Transspråking handler om at elevene kan dra veksler på hele sitt språklige repertoar i skolehverdagen, for å få større forståelse for undervisning ... -
''Når kapasiteten ikke står i stil med engasjementet'' - En kvalitativ studie om utbrenthet i frivillige organisasjoner
(Master thesis, 2018)Utbrenthet i arbeidslivet er et fenomen som har fått mer og mer fokus i løpet av de siste ti-årene, men det er begrenset med forskning om temaet som er knyttet til frivillig arbeid. I denne studien har jeg undersøkt ... -
Når kartet ikke passer terrenget: Helsepersonellets erfaringer med brukermedvirkning i implementeringsprosessen av Helseplattformen ved St. Olavs Hospital
(Master thesis, 2023)Norsk helsevesen blir stadig mer digitalisert, og elektroniske pasientjournaler er i ferd med å bli normen rundt om i landet. Ett av disse systemene er Helseplattformen, en ny pasientjournal som har blitt implementert blant ... -
Når kommunegrensa vert viska ut frå kartet
(Master thesis, 2020)I juni 2014 gjennomførte Stortinget ei omfattande kommunereform, der målet var å sikre meir robuste kommunar. Tre år etter reforma vart Snillfjord kommune delt i tre, og kvar enkelt del vart slått saman med andre kommunar. ... -
Når mamma og pappa krangler om meg: Hvordan hjelpe høykonfliktforeldre med å komme til enighet angående bosted og samvær for felles barn
(Master thesis, 2012)Intensjonen med den nye meklerordningen som tredde i kraft fra januar 2007, var å ”skreddersy” den inn mot de vanskelige og konfliktfylte sakene. I tillegg skulle fokus ligge på ivaretakelse av barnets beste. Dette skulle ... -
"Når man har behov for hjelp" - en kvalitativ undersøkelse om høysensitives erfaringer med velferdstjenester
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgave handler om hvilke erfaringer høysensitive personer har i møte med det profesjonelle hjelpeapparatets velferdstjenester. Det er forholdsvis lite eller ingen kunnskap om høysensitive individer innenfor ... -
«(..) når man har lyst til å gå fort på ski, og det betyr nesten alt da, så blir man usikker hvis man ikke gjør det" - Et kvalitativt studie av kroppsbilde og kroppspress blant kvinnelige toppidrettsutøvere i langrenn
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler aktivt satsende kvinnelige langrennsløperes kroppsbilde og opplevelse av kroppspress. Bakgrunnen for oppgavens problemstilling er oppmerksomheten tematikken har fått i mediene de siste årene, ...