Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7455-7474 av 14277
-
Kunnskapsstatus i REBO: Bærekraftig oppgradering av boligblokker - med fokus på miljøvennlig energibruk og universell utforming
(SINTEF Notat;8, Research report, 2013) -
Kunnskapssyn i høyere yrkesfaglig utdanning - En kvalitativ studie om akademisering av fagskolen
(Master thesis, 2020)Fagskolen har de siste årene vært mye debattert. Debatten har handlet om fagskolens posisjon i utdanningssystemet (Caspersen, Utvær, Bugge & Wendelborg, 2017). I mai 2018 ble det vedtatt en ny fagskolelov der fagskoleutdanning ... -
Kunnskapsutvikling i Norsk fotball : fra tale til tekst
(Master thesis, 2016)The purpose of this master thesis is to examine knowledge creation in Norwegian football at different organisational levels. The study investigates how the Football Association of Norway (NFF) and clubs are working towards ... -
Kunnskapsutvikling i oppdrettsnæringen: En casestudie av innovasjonssystemet i oppdrettsnæringen i Trøndelag
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven omhandler forhold som påvirker kunnskapsutvikling og innovasjon i lakseoppdrettsnæringen. St. meld. nr. 16 (2014-2015) lanserer en ambisjon om femdobling av næringen innen 2050. Økt vekst og volum i ... -
Kunnskapsveksling i mikroklynger
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven er en kvalitativ studie om mikroklynger i DIGS, et kontorfellesskap lokalisert i Trondheim. Mikroklynger består av bedrifter innen samme fagfelt som samarbeider, diskuterer og løser problemstillinger tilknyttet ... -
Kunst i et blindt perspektiv
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven undersøkte jeg hvordan de mentale bildene og assosiasjonene framstår hos blinde og blindfødte, sammenliknet seende. Jeg ønsket å finne ut mer om hvordan det å leve med en annerledes måte å sanse og erkjenne ... -
Kunst og håndverk i et forebyggende perspektiv: fagets tilnærming til matematikk, læring og empowerment
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke kunst og håndverksfagets muligheter til å bidra i forebyggende arbeid, for å vinne ny innsikt i hvordan praktisk-estetiske undervisningstilnærminger kan brukes i spesialpedagogisk ... -
Kunst og håndverk i møte med matte, naturfag og spesialpedagogikk
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en post-kvalitativ studie om tverrfaglige samarbeid som igangsetter, for planlegging og utvikling av et didaktisk design med arkitektur basert på konseptet med åpne oppgaver. Hensikten med studien ... -
Kunst og håndverksfaget i grunnskolen - erfaring gjennom praktisk arbeid
(Master thesis, 2019)ABSTRAKT Denne teksten tar sikte på å gi et helhetlig bilde av kunst og håndverksfaget slik det kan se ut i grunnskoleopplæringa. Gjennom et Deweysk perspektiv på erfaring (aktivitet, refleksjon og rekonstruksjon), vil jeg ... -
Kunst som kommunikasjonsform med fremmedspråklige pasienter
(Master thesis, 2020)Hensikten med oppgaven er å undersøke om kunstterapi kan bidra til kommunikasjon med fremmedspråklige pasienter. For å svare på dette er det foretatt en teoretisk evaluering av kunstterapitmetoden Art Therapy Relational ... -
Kunst som utfordrer - En fenomenologisk intervjustudie av hvordan profesjonelle kunstnere opplever det å møte barn og unge med spesielle behov i et kunstformidlingsprosjekt
(Master thesis, 2014)Formidling og produksjon av kunst og kultur for barn og unge har vært et satsingsområde i norsk kulturpolitikk i flere år. Et sentralt prosjekt i dette arbeidet er Den kulturelle skolesekken (DKS). INK 2013 er et eget ... -
Kunst- og håndverksundervisning i lys av et livsmestringsperspektiv
(Master thesis, 2022)Begrepet livsmestring har kommet inn i læreplanen (LK20) gjennom de tverrfaglige temaene, og skal implementeres i alle fag i grunnskolen. Formålet med denne masteroppgaven er å se på kunst- og håndverklæreres opplevde ... -
Kunst- og uttrykksterapi som behandling for psykoselidelser: En systematisk gjennomgang
(Master thesis, 2012)Kunst- og uttrykksterapi er anbefalt som spesifikk psykososial intervensjon rettet mot reduksjon av negative symptomer i behandlingen av psykoselidelser. Formålet med denne systematiske gjennomgangen er å undersøke den ... -
Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven “Kunstdidaktisk praksis i en barnehage utsmykket med kunst” har til hensikt å identifisere hvilken kunstdidaktikk som skapes gjennom førskolelærernes ulike didaktiske strategier for å gi barna erfaringer med ... -
Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE
(Master thesis, 2015)Kunstdidaktiske muligheter i kunstmøter med installasjonen MIKE er en masteroppgave i fag og yrkesdidaktikk, estetiske fag, gjennomført ved Program for lærerutdanning NTNU. Masteroppgaven er tenkt å være et bidrag til ... -
Kunsten å bevege seg - En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner
(Master thesis, 2014)Formålet med denne masteravhandlingen har vært å få økt innsikt i hvordan familieterapeuter reflekterer over egen praksis knyttet til det å stå i utfordrende situasjoner. I den sammenheng har begrepene tilstedeværelse ... -
Kunsten å finne rett person - En kvalitativ studie av hvordan jobbanalyse benyttes i forbindelse med rekruttering
(Master thesis, 2019)Job analysis is the process of collecting and analyzing information about jobs, and is considered as the very foundation of a recruitment process. The purpose of this study is to contribute to new knowledge about job ... -
Kunsten å lede kunsten: En kvalitativ studie av den kreative ledelsen innen kunst og kultur
(Master thesis, 2010)Kreativitet er viktig i et arbeidsliv som legger vekt på innovative ideer i et dynamisk samfunn med stadig nye trender. Det er mange faktorer som kan avgjøre hvorvidt man er kreativ i arbeidslivet, og ledelse kan være en ... -
«Kunsten å overbevise»: Studie av norske myndigheters legitimeringsargumentasjon for militær deltakelse i Libya 2011
(Master thesis, 2014)Forut for enhver forklaring for hvorfor stater legitimerer sin maktbruk slik de gjør på den nasjonale og internasjonale arena, kreves nødvendigvis en kartlegging av hvilke former for legitimeringsargumenter stater faktisk ...