Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6531-6550 av 15050
-
Idrettsforeldre- en avgjørende aktør?
(Bachelor thesis, 2020)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan foreldre til toppidrettsutøvere i langrenn forstår sin foreldrerolle i idretten. Problemstillingen som skal undersøkes er: Hva oppfatter foreldre til toppidrettsutøvere i ... -
Idrettsforeldres påvirkning og motivasjonsfaktorer hos talenter i håndball
(Bachelor thesis, 2020)Denne studiens formål har vært å undersøke «idrettsforeldre» og hvordan de påvirker og involver seg i satsing på håndball hos utøvere som har henholdsvis nådd og ikke nådd et nasjonalt nivå i håndball. Studien har tatt ... -
Idrettssosiologi "Sosiologi gjennom idrett"
(Master thesis, 2020)Dette masterprosjektet er inspirert av en metaanalyse gjennomført av Dart (2014). Flere artikler har de senere årene fokusert på å gi et overblikk over hva forskningsfeltet idrettssosiologi inneholder og hva som er feltets ... -
If I know when you will arrive, I will let you walk to school: The role of information technology
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Introduction: Providing a sense of supervision for parents may facilitate their children’s involvement in physical outdoor activities, such as walking to school. Information technology (IT) solutions could bring more ... -
“If one gets scared or shy, one cannot find what one wants. If one does not get scared or shy, one can find what one wants.” An insight into immigrant women’s social activities and social networks in daily life - A photovoice study
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker jeg kunnskap og innsikt om kvinnelige innvandrere sine perspektiver og refleksjoner over sine sosiale liv, og har følgende problemstilling: «Hvordan deltar kvinnelige innvandrere i sosiale ... -
“If we could have got a realistic situation…” – Learners’ voices indicating their potential to influence their mathematics learning processes.
(Doctoral theses at NTNU;2024:108, Doctoral thesis, 2024)The Norwegian Education Act establishes learners’ right of learning to think critically, and to influence their learning processes, and the general part of Norwegian school curriculum underlines the same. The importance ... -
If you can't beat them, join them? En innholdsanalyse av endringer i Fremskrittspartiets, Høyres, Kristelig Folkepartis og Venstres valgprogram fra 1989 til 2009.
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven handler om hvordan en endret partikonkurranse kan få partier til å endre sin politikk. Oppgaven tar sikte på å undersøke om de borgerlige partiene Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har endret sin ... -
Ikke ''vent og se'', men sett i gang! En kvalitativ intervjustudie om hvordan tre lærere arbeider med tidlig innsats for å støtte elevers lese- og skriveutvikling
(Master thesis, 2018)Temaet i denne masteroppgaven er tidlig innsats i forbindelse med lese- og skriveutvikling. Det er viktig at lærere og spesialpedagoger har kunnskap om dette for å kunne hjelpe elever med en forsinket lese- og skriveutvikling ... -
Ikke alene om å være ensom
(Bachelor thesis, 2021)Mennesket er sosiale vesen med et grunnleggende sosialt behov for kjærlighet og tilhørighet. Etter at samfunnet stengte ned og innførte tiltak som nærkontakter, karantene og 1-metersregelen, som følge av koronapandemien, ... -
Ikke alle ville rekt opp hånda. En studie av hvordan Padlet kan bidra til å synliggjøre flere studentstemmer i klasserommet.
(Journal article; Peer reviewed, 2023)I denne artikkelen ser vi nærmere på bruk av Padlet i undervisning med utgangspunkt i spørsmålet om Padlet kan bidra til å synliggjøre flere stemmer i klasserommet. Artikkelen bygger på et prosjekt som vokste frem som følge ... -
Ikke bare bartending
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker motivasjoner bak studenters valg om å utføre frivillige arbeidsoppgaver på Studentersamfundet i Trondhjem. Undersøkelsen ble gjennomført gjennom dybdeintervjuer med syv frivillige fra kaféen ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen beskriver vi lek gjennom et historisk perspektiv basert på tre generasjoners minner fra barndommen i Norge. De tre generasjonene er de som i perioden 2019–2020 var mellom 70–80, 50–60 og 20–30 år. ... -
Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Ikke den, ikke den, men den ja!
(Bachelor thesis, 2020)Gjennom prosjektet har jeg ønsket å undersøke hvordan inkludering av funksjonsnedsatte mennesker oppleves av rekrutterende ansvarlige i frivillige verv. Tidligere norsk forskning på feltet forekommer i liten grad, og derfor ... -
Ikke en bonde å miste - om ulykker og arbeidsevne i landbruket
(Research report, 2016) -
''Ikke sånn kjempeåpenbart, men forsiktig'' : seksuell kommunikasjon i uforpliktende forhold blant ungdom mellom 16 og 19 år
(Master thesis, 2017)Mye av ungdommers seksuelle erfaringer skjer i dag utenfor en tradisjonell datingkontekst. På tross av dette har ungdommers seksuelle kommunikasjon sjelden vært fokus for forskning. Denne studien har undersøkt sending og ... -
"Ikke svakhet og tvile - men man må tørre å si det" : tvilens sosiale status i barnehagepedagogiske praksiser
(Master thesis, 2015)I denne studien har jeg vært opptatt av hva barnehagelærere tenker om tvil i sine pedagogiske praksiser og videre hvilken status tvil har i slike praksiser. Oppgaven hører hjemme i en poststrukturell/posthuman tradisjon ... -
"Ikke ta alt for god fisk" - En kvalitativ studie om kritisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2021)Kritisk tenkning blir i dag fremhevet som en sentral kunnskap for oss mennesker. Den står sentralt i samfunnet, arbeidsliv og i utdanning (Lai, 2011). Dette ser vi nå etter at Fagfornyelsen kom, hvor det i overordnet del ...