Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 6031-6050 av 14640
-
Hvordan kan man gjennomføre vurdering av praktisk arbeid i biologi uten ensidig bruk av indirekte vurdering?
(Master thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt en mulighet for hvordan man kan vurdere praktisk arbeid i biologi som ikke utelukkende baseres på indirekte vurdering. Det første (1) forsknings-spørsmålet har sett på hvilke utfordringer ... -
Hvordan kan man inkludere elever som er usikre i kroppsøvingsfaget?
(Bachelor thesis, 2019)Dette er en kvalitativ studie som omhandler de usikre elevene i kroppsøving. Usikre elever kan være de som ikke deltar i aktivitetene fordi de føler at de ikke mestrer noe i faget. For denne bachelor oppgaven ble det ... -
Hvordan kan man sikre barns medvirkning i barnesamtaler i undersøkelsesfasen?
(Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven er basert på en litteraturstudie, og problemstillingen jeg tar utgangspunkt i er «Hvordan kan man sikre barns medvirkning i barnesamtaler i undersøkelsesfasen?». Som saksbehandler i barnevernet, er ... -
Hvordan kan man sikre brukermedvirkning i arbeid med pasienter med afasi?
(Bachelor thesis, 2024)Brukermedvirkning er en lovfestet rett og grunnleggende verdi innenfor sosialt arbeid. Likevel opplever pasienter rammet av språkforstyrrelsen afasi manglende muligheter for medvirkning i utformingen av sin behandling, på ... -
Hvordan kan man ved hjelp av uteskole, legge til rette for gode læringsituasjoner for elever med spesielle behov?
(Master thesis, 2016)Formålet med denne masteroppgaven, er å rette blikket mot arbeidsmetoder som man i skole-verket kan benytte for å tilrettelegge for gode læringssituasjoner for barn og unge som strever. Fokuset mitt retter seg mot bruken ... -
Hvordan kan miljøterapeuten i skolen være med å bidra til at elevene får et trygt og godt skolemiljø, og hvordan legge til rette for et slikt tverrfaglig samarbeid?
(Bachelor thesis, 2021)I denne bacheloroppgaven har jeg gjort et litteraturstudie hvor jeg har fokusert på hvordan det å ansette flere miljøterapeuter i den norske skolen vil komme elevene til gode og bidra til å bygge et godt og trygt skolemiljø. ... -
Hvordan kan miljøterapeuter på skolen bidra til forebygging og oppfølging av skadelig seksuell atferd hos barn og unge?
(Bachelor thesis, 2024)Bacheloroppgaven forsøker å undersøke miljøterapeutens rolle i arbeid med barn og unges skadelig seksuelle atferd innenfor skolens rammer. Gjennom å presentere tiltak og strategier som kan anvendes i dette arbeidet, ... -
Hvordan kan omsorgssvikt i barndommen øke sannsynligheten for å utvikle rusmisbruk senere i livsløpet?
(Bachelor thesis, 2024)Barn som eksponeres for omsorgssvikt kan oppleve konsekvenser på kort og lang sikt, deriblant en høyere sannsynlighet for utvikling av rusmisbruk. Mangel på tidlig omsorg fra omsorgspersonene kan gi konsekvenser for barnets ... -
"Hvordan kan overføringsmøte mellom barnehage og skole tilrettelegge for at flere barn får utbytte av det ordinære opplærlingstilbudet?" En kvalitativ tilnærming gjennom fokusgruppeintervju
(Master thesis, 2019)Gjennom mitt arbeid som støttepedagog i kommunen har jeg i samarbeid med Pedagogisk Psykologisk Tjeneste (PPT) vært med på å overføre barn fra barnehagen og inn i skolen. For veldig mange barn går dette skifte, fra å være ... -
Hvordan kan relasjonsorientert arbeid bidra til trygghet og tillit mellom miljøterapeuten og ungdom på en omsorgsinstitusjon?
(Bachelor thesis, 2020)Denne oppgaven omhandler hvordan miljøterapeutens relasjonsorienterte arbeid bidrar til økt trygghet og tillit mellom miljøterapeut og ungdom på en omsorgsinstitusjon. Oppgaven tar for seg langtidsplassering da dette ... -
Hvordan kan samarbeid mellom museum og skole fremme historisk læring i videregående opplæring? En historiedidaktisk analyse av Museet Kystens Arv
(Master thesis, 2022)Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: «Hvordan kan samarbeid mellom museum og skole fremme historisk læring i videregående opplæring?» Museum er for lite brukt i undervisningen i dag. Derfor vil ... -
Hvordan kan skoleledelsen legge til rette for læreres arbeid og ivareta elever med traumer?
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvordan skoleledelsen kan legge til rette for læreres arbeid og ivareta elever med traumer. Hvordan blir elever som sliter med traumer ivaretatt, hvilke tiltak settes i gang for ... -
Hvordan kan skolen arbeide for å styrke selvreguleringsferdigheter hos elever med atferdsvansker? - Teorier og modeller for å fremme en reguleringsstøttende skole
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om elever som har svak selvregulering slik at det kan defineres som atferdsvansker. Dette er en teoretisk masteroppgave. I oppgaven belyses denne elevgruppa via teorier slik som utviklings- og ... -
«Hvordan kan sosialarbeidere i barneverntjenesten beskyttes mot utbrenthet?»
(Bachelor thesis, 2021)Sosialarbeidere som jobber i Barneverntjenesten, står ofte i belastende situasjoner. Arbeidet innebærer blant annet utfordringer som møte med ufrivillige brukere, brukere med mange komplekse problemer og vold og trusler. ... -
Hvordan kan sosialarbeidere møte brukere med forskjellig livssyn?
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Dette litteraturstudiet utforsker ulike sider rundt temaet livssyn og sosialt arbeid. Nærmere bestemt ønsker jeg å se på hvordan sosialarbeidere kan møte brukere med forskjellige livssyn. Religion har vært en ... -
Hvordan kan sosialarbeideren bidra i det helhetlige arbeidet med forebygging av fravær og frafall i skolen gjennom arbeidet med det psykososiale miljøet?
(Bachelor thesis, 2022)Skolen skal være en arena som jobber helhetlig der både den faglige læringen og det psykososiale miljøet til elevene ivaretas. Forskning viser til at et trygt psykososialt miljø som er inkluderende leder til tilhørighet, ... -
Hvordan kan sosialarbeideren/omsorgspersonen bruke traumebevisst omsorg i arbeid med enslige mindreårige flyktninger?
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven setter fokus på hvordan sosialarbeidere kan jobbe med traumatiserte enslige mindreårige flyktninger og asylsøkere som har vært gjennom kriger og konflikter. Barn og unge under 18 år som har kommet til Norge ... -
Hvordan kan sosionomer i skolen bidra til å forebygge skadelig rusbruk hos ungdommer
(Bachelor thesis, 2024)Målet med bacheloroppgaven er å undersøke hvordan en som sosionom kan bidra til å forebygge skadelig rusbruk hos ungdommer i skolen. Data ble samlet gjennom en litteraturstudie av artikler fra nyere dato samt noen faglige ...