Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280"
Now showing items 61-80 of 352
-
Developing leadership awareness : a qualitative study of four participants in a leadership program
(Master thesis, 2016)The purpose of this study was to investigate the effects of the leadership program: Develop Your Leadership – DYL – on four leaders that participated in the program the autumn of 2015. The program consisted of three ... -
Digital assessment of early number sense - The design and validation of an assessment tool
(Doctoral theses at NTNU;2024:4, Doctoral thesis, 2024)Children enter school with several valuable mathematical experiences, but many teachers lack the methods to formatively assess young children’s mathematical knowledge. Consequently, children may not be met with sufficient ... -
Diskurser om kartlegging : en diskursanalytisk studie av massemedienes debatt om kartlegging i barnehagen
(Master thesis, 2016)Gjennom en diskursanalyse undersøker denne oppgaven medias fremstilling av kartleggingsdebatten, med hovedvekt på hva som kjennetegner debatten om kartlegging av barn i barnehagen, hvilke potensielle effekter av kartlegging ... -
Du kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjoner
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? ... -
''Du kan være knakende flink assistent som gjør alt riktig om han ikke har spes.ped i ryggsekken'' - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer barnehageassistenter har med IOP og spesialpedagogisk hjelp
(Master thesis, 2017)Denne studien er gjennomført ved hjelp av forskningsintervju med fire intervjupersoner, to faglærte assistenter og to ufaglærte barnehageassistenter. Intervjuene var basert på en semistrukturert intervjuguide, og hadde til ... -
Duties and Privileges: An Ethnographic Study of Discipline as Relational Practice in two Urban Chinese Kindergartens
(Doctoral theses at NTNU;2018:152, Doctoral thesis, 2018)This thesis is an ethnographic study of discipline - as relational everyday social practice – in two urban Chinese kindergartens. The study is based on 11 months of ethnographic fieldwork in two kindergarten classes in ... -
Effekt av auditiv trening hos barn og unge med auditive prosesseringsvansker i et helhetlig og inkluderende perspektiv
(Master thesis, 2019)Auditive prosesseringsvansker APD (engelsk: Auditory processing disorder) er en felles betegnelse på lyttevansker som skyldes en dysfunksjon i hjernens evne til å tolke auditiv informasjon (American Speech-Language Hearing ... -
Effekten av filterbriller for personer med lysømfintlighet og nedsatt kontrastsyn
(Master thesis, 2016)I denne oppgaven har fokus vært å se på hvilken effekt filterbriller kan ha for personer med en synsdiagnose som gir lysømfintlighet og/eller nedsatt kontrastsyn. Jeg har sett på effekten av filterbriller for personer med ... -
Ei kvalitativ studie av tilrettelegging av undervising, med fokus på bruk av struktur og forsterking for elevar med autismespekterforstyrringar (ASF)
(Master thesis, 2017)Problemstilling: Denne masteroppgåva set fokus på korleis ein kan tilpasse undervisinga for elevar med autismespekterforstyrringar (ASF). Problemstillinga er; «Korleis kan ein bruke struktur og forsterking i opplæringa for ... -
Elektriske kretser, hva er nå det? En enkeltcasestudie som undersøker elevers forståelse for elektriske kretser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en studie av elevers forståelse for elektriske kretser. Bakgrunnen for studien er at temaet elektrisitet ofte virker abstrakt og begrepene uklare. Dette fører til at svært mange hverdagsforestillinger ... -
Elev - lærer relasjonen i videregående skole : hva elevene mener læreren skal ha særlig fokus på i arbeidet med å oppnå en god elev-lærer relasjon
(Master thesis, 2016)Bakgrunn, tema og formål: Min masteroppgave retter søkelys mot relasjonen mellom elev og lærer. Forskning viser at en god elev- lærer relasjon er viktig for elevenes motivasjon for læring. Videre hevder flere forfattere ... -
Elevens indre verden
(Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å studere emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi i lys av kjønnsforskjeller. Studiens problemstilling er som følger: Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes ... -
Elever som lærere : en case studie av tre elever i prosjektet GrØnske
(Master thesis, 2016)Prosjektet GrØnske er et folkehelseprosjekt rettet mot elever i videregående skole hvor en ønsker at elevene skal få kunnskap om fysisk helse, psykisk helse og kosthold. Prosjektet ble gjennomført i en klasse på en ... -
Elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2016) -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
(Master thesis, 2018)