• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Diskurser om kartlegging : en diskursanalytisk studie av massemedienes debatt om kartlegging i barnehagen

Martinsen, Louise Brænden
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave (584.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2452924
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2678]
Abstract
Gjennom en diskursanalyse undersøker denne oppgaven medias fremstilling av kartleggingsdebatten, med hovedvekt på hva som kjennetegner debatten om kartlegging av barn i barnehagen, hvilke potensielle effekter av kartlegging som bringes frem i debatten, og hvilke aktører som er delaktige. Analysen er gjort av 13 medietekster som omhandler kartlegging i barnehagen. Oppgaven er inspirert av Ivar B. Neumanns trestegs diskursanalyse, og benytter denne som teoretisk, analytisk og metodologisk utgangspunkt. Ved hjelp av diskursanalysen analyseres det frem tre dominerende diskurser om bruk av kartlegging i barnehagen. En normalitetsdiskurs som handler om kartlegging er med, eller ikke, på å forme vårt syn på hva et «normalt barn» er. Den andre diskursen er profesjonsdiskursen som ser på hvordan kartlegging berører profesjonen. Den tredje diskursen, tidlig innsatsdiskursen, ser på kartleggingens rolle i å fange opp de barna som har behov for ekstra hjelp, tidlig nok. Oppgaven viser videre hvordan diskursene som skapes i tekstene inngår i en større samfunnsmessig kontekst, der funnene er knyttet til en historisk-politisk kontekst som vektlegger kartleggingens fremvekst i norske barnehager, og hvordan situasjonen på feltet er i dag. Oppgaven konkluderer med at kartleggingsdebatten fremstår som svært polarisert mellom en spesialpedagogisk og en allmenn-pedagogisk tradisjon, der motstand, konflikt og kritikk preger diskusjonene mellom aktørene. Andre sentrale kjennetegn har vært at kartleggingsdebatten synes å mangle perspektiver om barnesyn og viktige sosiokulturelle områder, og selve profesjonen synes å være fraværende.
Description
Forskolepedagogikk
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit