Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 5900-5919 of 14059
-
Hvordan voksne barn erfarer å ha en forelder med demenssykdom. En utforskning av hvordan rådgivning kan være en arena for håndtering og bearbeiding av det voksne barnets erfaringer
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven utforsker erfaringen med å ha en forelder med demenssykdom, og hvordan fenomenet påvirker relasjonen og det voksne barnets følelsesmessige erfaring. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan erfares det å ha ... -
Hvordan vurderer et utvalg barneskolelærere muligheter og utfordringer med å arbeide med 22. juli på barneskolen?
(Bachelor thesis, 2019)Den 22. juli 2011 ble Norge rammet av det største angrepet på det norske maktapparatet siden 2. verdenskrig i det 77 mennesker ble drept av en norsk gjerningsmann. Flere studier viser at hendelsene i liten grad har blitt ... -
Hvordan vurderer menn og kvinner fysiske attributter i en romantisk partner betinget av partnerstrategi?
(Bachelor thesis, 2023)Denne studien omhandler hvilke fysiske partnerpreferanser en prioriterer ved valg av partner. Samt hvilke ulike faktorer som kan påvirke ens partnerpreferanser. Studien undersøker problemstillingen som omhandler hvordan ... -
Hvordan vurderer tre informanter med ulik utdanningsbakgrunn den vanskelige samtalen med barn og unge? - Hvilke faktorer har de erfart må være tilstede før, under og etter samtalen?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Det er vanskelig å ta innover seg at noen barn og unge er utsatt for vold og seksuelle overgrep. Dette er et tema som lenge har vært tabubelagt, og er det dessverre fortsatt. Voksne som arbeider med barn og unge ... -
Hvorfor åpne skoler?
(Bachelor thesis, 2019)Åpne skoler handler om en arealmessig åpenhet i skolebygg og den tilhørende pedagogiske virksomheten. Denne utformingen har vært en del av Norske skoler siden 1960-tallet, men i de senere tiår har det nesten ikke blitt ... -
"Hvorfor begynte jeg ikke før?" En kvalitativ studie av hva som anses som viktig for å lykkes med å gå fra å være fysisk inaktiv til å bli fysisk aktiv
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bakgrunn: Kun om lag 30% av befolkningen oppfyller helsemyndighetenes anbefalinger om daglig fysisk aktivitet. Dette er en stor folkehelseutfordring, da fysisk inaktivitet er vist å føre til betydelige ... -
"Hvorfor begynte jeg ikke før?" En kvalitativ studie av hva som anses som viktig for å lykkes med å gå fra å være fysisk inaktiv til å bli fysisk aktiv
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Kun om lag 30% av befolkningen oppfyller helsemyndighetenes anbefalinger om daglig fysisk aktivitet. Dette er en stor folkehelseutfordring, da fysisk inaktivitet er vist å føre til betydelige livsstilssykdommer. ... -
Hvorfor engasjerer vi oss? : en utenrikspolitisk case-analyse av Norges fredsengasjement i Sudan
(Master thesis, 2016)The need for a greater understanding of the motivations behind third party mediation efforts forms the backdrop of this thesis. Awareness about such drives could possibly pave the way for a deeper understanding of other ... -
«Hvorfor er bevisstgjøring av personlig kompetanse viktig for å kunne skape gode relasjoner til barn i vanskelige livssituasjoner?»
(Bachelor thesis, 2022)Som profesjonsutøver kreves det at man innehar en viss kunnskap og kompetanse som er relevant innenfor sitt yrkesfelt. Dette gjelder også for sosialarbeidere, uavhengig av hvilket felt de jobber innenfor. Sosialarbeiderens ... -
Hvorfor er det lav sysselsetting blant innvandrerkvinner?
(Bachelor thesis, 2020)I dagens norske samfunn, finner vi en mangfoldig befolkning med mange ulike innvandringsgrupper. Med dette tatt i betraktning, kommer sosionomer til å møte på flerkulturelle klienter i sin yrkesutøvelse, i en eller flere ... -
Hvorfor er ikke Henrik på skolen? En studie om hvordan lærere opplever at skolens rutiner fungerer for å fange opp elever med alvorlig skolefravær
(Master thesis, 2022)Denne studien retter oppmerksomhet mot alvorlig skolefravær på barneskolen. Det eksisterer ingen sentral database som tallfester omfanget av fravær i skolen, men en kan anta at omtrent én elev i hver klasse vegrer seg for ... -
Hvorfor er livsstilendring vanskelig?: Kropp, mat og livsstil som (ernærings-)vitenskap og praksis
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:343, Doctoral thesis, 2013)Healthy, fit and slim are highly esteemed values. Access to nutrition knowledge and healthy food has made it possible for many to try to change lifestyle. The principles are simple, eat a little less and lighter, and move ... -
Hvorfor er tekstoppgaver vanskelig? : en kvalitativ studie av fem 7. klassingers møte med algebraiske tekstoppgave
(Master thesis, 2015-07-07) -
Hvorfor flere skoler burde ansette miljøterapeuter/sosialarbeidere
(Bachelor thesis, 2023)Temaet som belyses i denne oppgaven er miljøterapeuten i skolen, med følgende problemstilling: Hvorfor flere skoler burde ansette miljøterapeuter/sosialarbeidere. Oppgaven tar utgangspunkt i det norske skolesystemet. Metoden ... -
Hvorfor folk går på jobb når de ikke har godt av det - Empiri og teori om organisasjonskultur og sykenærvær
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven tar jeg for meg begrepet sykenærvær, og ser nærmere på hvordan sykenærvær og sykefravær påvirkes av dimensjonene kontroll, hyperkultur, sanksjoner, lavt bemanningsnivå, individuelle faktorer, ... -
Hvorfor gidder de? Motiver for frivillig innsats i studentidrettslag.
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien av studentidretten, har jeg undersøkt hva som motiverer studenter til deltagelse i frivillige verv. Jeg har sett på hvordan frivillige selv begrunner sine motiver bak innsatsen. Inspirert av det ... -
Hvorfor gutta, gutta hvorfor. Nå har dere ødelagt alt
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers opplevelser og erfaringer av inkludering i begynneropplæringen, altså de første årene i skoleløpet. Studien sentrerer seg slik rundt hva som er sentralt av deres erfaringer, og hvilke ... -
Hvorfor har jeg OCD? - en utforskende undersøkelse av pasienters oppgitte årsaker til tvangslidelse (OCD)
(Master thesis, 2017)Formål: I denne studien ønskes det å se nærmere på hva pasienter med tvangslidelse (OCD) beskriver som årsak til sine plager, og hvordan dette kan relateres til utfallet av behandling med eksponering og responsprevensjon ...