Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Social science: 200::Education: 280"
Viser treff 41-60 av 220
-
Egenvurdering som styringsteknologi : selvstyrte subjekter i norsk skole
(Master thesis, 2015)Med denne oppgaven ønsker jeg å sette lys på hvilke implikasjoner egenvurdering kan ha for lærerne og elevene i den norske skolen. Jeg har tatt for meg Foucaults teori om governmentality som utgangspunkt for analysen av ... -
Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig
(Master thesis, 2015)Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig ... -
Elever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoner
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale ... -
Empowering leadership – leading employees to lead themselves Exploration of central characteristics, implications, and self – other agreement of the empowering leadership construct
(Doctoral thesis at NTNU;2014:289, Doctoral thesis, 2014)This dissertation contributes to the leadership and empowerment literature by exploration of the empowering leadership construct, which emerged as a distinct leadership approach in the late 1980s as a response to changes ... -
"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
(Master thesis, 2015)Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er ... -
En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser: Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2010:39, Doctoral thesis, 2010) -
"En studie av autonomi blant voksne nettstudenter". Hvordan autonomi blir opplevd og utøvet hos nettstudenter i høyere utdanning?
(Master thesis, 2015)En økende del av formell utdanning for voksne skjer på distanse. Autonomi blir sett som en viktig forutsetning for å lykkes med nettbasert utdanning (Bergamin, Ziska, Werlen, & Siegenthaler, 2012; Cascio, Botta, & Anzaldi, ... -
En tilnærming til den statistiske effekten av Markaskolen : en kvantitativ studie av forandringer ved elevers opplevelse av lærer-elev-relasjonen etter samarbeid med det relasjonsfremmende tiltaket Markaskolen
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å måle effekten av det relasjonsfremmende utviklingstiltaket Markaskolen. Markaskolen arbeider med å være en støttespiller i arbeidet med å utvikle de relasjonelle aspektene ved læringsmiljøet, ... -
Exploring leadership interaction A longitudinal study of a partnership between schools and a university
(Doctoral theses at NTNU;2021:360, Doctoral thesis, 2021) -
Flerkulturelle elevers inkludering og identitetsprosesser i møtet med historiefaget : en analyse av lærebøker i historie i videregående skole med fokus på kulturmøter
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven analyseres lærebøker i historie med utgangspunkt i inkludering og identitetsprosesser hos flerkulturelle elever. Flerkulturelle elever er en meget sammensatt gruppe der noen klarer seg bedre i skolen ... -
Flipped learning in physical education. A gateway to motivation and (deep) learning
(Doctoral theses at NTNU;2020:113, Doctoral thesis, 2020)Sammendrag: Denne avhandlingen viser at læringsrammeverket omvendt undervisning (OU) fusjonerer bruken av digital teknologi og fysisk aktivitet på en måte som fremmer både læringsutbytte og motivasjon for deltakelse i ... -
Forankring og nyorientering i et sjøsamisk lokalsamfunn: En intergenerasjonell studie med perspektiv på lokal kunnskap og identitet
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:6, Doctoral thesis, 2024)Sjøsamene som urfolk og norsk minoritet har vært lite beskrevet og kjent i vår nasjonale historie, også fra forskningshold. I denne studien møter du tre generasjoner fra et sjøsamisk lokalsamfunn som forteller sine historier ... -
"Forberedt på å ikke være forberedt" : den nyutdannede spesialpedagogen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om hvordan det kan oppleves å være nyutdannet spesialpedagog i barnehage. Den store overgangen fra utdanning til arbeidslivet viser seg å kunne være spennende men også utfordrende på flere ... -
Formativ vurdering gjør forskjell! En empirisk studie av lærernes forståelse av formativ vurdering som vitenskapelig fenomen og politisk konsept
(Doctoral thesis at NTNU;2014:270, Doctoral thesis, 2014)Hensikten med denne studien er å få innblikk i hvordan lærerne forstår formativ vurdering når profesjonsutøvelsen av vurderingsformen både skal dokumentere lærernes ansvarlighet som profesjonsutøvere, og bidra til at ... -
FORMATIVE ASSESSMENT OF WRITING IN ENGLISH: A school-based study of perceptions, practices and transformations
(Doctoral thesis at NTNU;2016:18, Doctoral thesis, 2016)This dissertation explores teacher and student perceptions and practices of formative assessment in English as a foreign language writing classes. The setting is a school in the eastern region of Norway, where formative ... -
Forskerspiren - Hvordan har ungdomsskolelæreres forståelse av hovedområdet utviklet seg?
(Master thesis, 2015)Undersøkelser utført i 2008 og 2011 konkluderer med at læreres oppfattelse av hovedområdet Forskerspiren bare delvis er i samsvar med intensjonene. Formålet med denne studien er å gi en beskrivelse av hvordan dagens ...