Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 3488-3507 of 14059
-
En kvantitativ studie av sammenhenger mellom målstruktur, mestring, skolestress og emosjonelle problemer.
(Master thesis, 2023)Nye undersøkelser viser klare økninger av psykiske helseplager blant barn og unge, og spesielt elever på videregående skole. Det rapporteres videre om økte krav, forventninger og stress for å prestere på ulike arenaer i ... -
En litteraturbasert studie: Spedbarn og småbarns prososiale utvikling
(Bachelor thesis, 2022)Studier har dokumentert at spedbarn ned i seks måneders alder foretrekker individer som opptrer prososialt. Preferansen er antatt å ha sammenheng med barnets evne til å gjøre sosiale evalueringer, og er funnet ved bruk av ... -
En LUR tur i fjæra, Hvordan kan vi utvikle undervisning på yrkesfaglærerutdanningen som ivaretar helhet og sammenheng?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Etablering av treårig yrkesfaglærerutdanning i 1999 introduserte begrepet helhet og sammenheng som ett av fire grunnleggende prinsipper. Begrepet skal forstås som en tett kobling mellom de ulike faglige delene av studiet. ... -
En lykkelig slutt?: - en analyse av unge kvinners erfaringer med foreldres skilsmisse
(Master thesis, 2010) -
En lærebokanalyse om tematikken bærekraftig utvikling.
(Bachelor thesis, 2022) -
En lærer kan ikke ta på seg for mye
(Bachelor thesis, 2019)Denne kvalitative studien søker etter svar på problemstillingen: Hvordan kan en lærer være med å forebygge kroppspress blant jenter på 9. trinn? Studien har bestått av intervjuer av tre informanter som jobber på 9. trinn, ... -
En lærers arbeid for å motivere 4. trinns elever i matematikk, og elevenes opplevelse av motivasjon.
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven er det forsket på; hvordan jobber en lærer for å motivere 4.trinns elever i matematikk, og hva er det som skaper motivasjon hos disse elevene? For å finne ut av dette ble det gjennomført intervju av en ... -
En lærers opplevelser av tilpasset opplæring på barneskolen
(Bachelor thesis, 2019)Tittelen på denne oppgaven er «En lærers opplevelser av tilpasset opplæring på barneskolen». Temaet er nettopp dét; hvordan en lærer på en skole opplever det å arbeide med tilpasset opplæring i en travel skolehverdag. ... -
En Machiavelli for vår tid
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
En manipulerende megler i et mulighetens vindu : oppskriften på en vellykket fredsprosess? : en komparativ casestudie av 25 år med norsk fredsdiplomatisk innsats
(Master thesis, 2017)This thesis is based on the need for a critical view and evaluation of 25 years with Norwegian third party mediation efforts from the beginning of the 1990s until today. Since the end of the Cold War, peace and reconciliation ... -
En massebalansemåling på isfonnene Kringsollfonna og Storbrean
(Master thesis, 2017)The purpose of this master thesis is to study the mass balance of Storbrean and Kringsollfonna for the balance year of 2015/2016. The ice patches are located in Oppdal municipality. Due to the fact that ice patches exists ... -
En massebalansestudie av to arkeologiske isfonner i Oppdalsområdet
(Master thesis, 2013)The focus of this thesis is on the mass balance of two ice patches, Kringsollfonna and Evighetsfonna, in the area of Oppdal where archeological finds have been made. Archeological artifacts preserved within the ice patches ... -
En metasyntese av tre studentoppgaver om utfordringer ved bruk av naturen som læringsarena
(Bachelor thesis, 2021) -
En moderne form for avlat
(Master thesis, 2023)Klimaendringer blir et stadig viktigere tema som preger vår dagsorden, hvor menneskeheten i økende grad blir vitne til de negative implikasjonene som følger. I takt med økende bevissthet i befolkningen og etterspørsel etter ... -
En nyliberal ideologi = ulike svar Hva tenker lærerne?
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven tar for seg den nyliberale utdanningspolitikken, sett i sammenheng med skolens doble oppdrag. Oppgaven belyser noen motstridende formuleringer i ulike styringsdokumenter som skolen og lærerne skal ... -
En oppbyggende spesialundervisning: Richard Rortys dannelsesideal i møte med skolens spesialpedagogiske praksis
(Master thesis, 2011)Den liberale ironiker; dette er Richard Rortys (1931-2007) idealfigur. En interessant karakter som er verdt å merke seg for de som befinner seg tumlende rundt i de spesialpedagogiske dannelsesspørsmål. Med denne liberale ...