En litteraturbasert studie: Spedbarn og småbarns prososiale utvikling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004228Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3249]
Sammendrag
Studier har dokumentert at spedbarn ned i seks måneders alder foretrekker individer som opptrer prososialt. Preferansen er antatt å ha sammenheng med barnets evne til å gjøre sosiale evalueringer, og er funnet ved bruk av ulike sosiale scenarioer. Likevel er ikke preferansen blitt vellykket replikert av andre forskerteam, og det kan tenkes at andre aspekter ligger til grunn enn barnets sosiale evalueringsevne. Denne litteraturstudien ser på om kunnskap om sped- og småbarns prososiale utvikling kan være med å forklare hvorfor funnene ikke lett lar seg replikere. Funnene gir implikasjoner på at barnets kognitive forståelse, relasjonelle erfaringer, og individuelle forskjeller kan ha betydning for preferansen. I hvilken grad barnet gjenkjenner atferden kan ha sammenheng med om prososialitet er blitt modellert i deres sosioemosjonelle miljø. Evnen til å gjenkjenne slik atferd er vist å ha sammenheng med graden av emosjonsforståelse, og hvor i den kognitive utviklingen barnet befinner seg. Samtidig som metodologiske forskjeller tilknyttet de eksperimentelle rammene, og utvalget kan ha hatt betydning for de mislykkede replikasjonene. For ytterligere replikasjonsforsøk kan det være hensiktsmessig å undersøke den prososiale preferansen på tvers av ulike aldersgrupper, og se om grunnlaget for valgene er forskjellige. For å redusere sannsynligheten for at det forekommer metodologiske forskjeller kan det være nyttig å utvikle nye metoder som kan måle preferansen mer nøyaktig.