Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 2448-2467 av 14059
-
Det siste først: En innholdsanalyse av informasjonsverdien i direktedekningen av nyheter på NRK og TV2
(Master thesis, 2013)I denne oppgaven har formålet vært å finne ut om direktedekningen av nyheter egner seg bedre eller dårligere til å informere borgerne sammenliknet med tradisjonelle former for nyhetsrapportering. Studien kartlegger når og ... -
Det skal eigentleg vere på plass!
(Master thesis, 2021)Dette masterprosjektet analyserer korleis ei gruppe på fem norsklærarar på same ungdomsskule vurderer elevtekstar i fellesskap. Prosjektet blei starta etter ei eigen vurderingserfaring med vurderingsskjema og vurderingskriterier. ... -
« Det skal jo ikkje stoppe meg, fordi om eg har begynt å gå på ei pille, liksom» : Ein studie om korleis studentar med ADHD handterer læring ved høgare utdanning
(Master thesis, 2014)Denne kvalitative undersøkinga ser nærare på korleis tre studentar med ADHD erfarer utfordringar dei møter i læring ved høgare utdanning. Tre studentar med diagnosen ADHD vart intervjua i januar/februar 2014. Eg brukte ... -
"Det som er utfordringen er at vi må finne ut all ting selv" - Friedreich Ataxia; en kvalitativ undersøkelse om hvilke erfaringer tre personer med diagnosen Friedreich Ataxia har å leve med den sjeldne diagnosen i Norge?
(Master thesis, 2018)I forskning kommer det frem at personer med en sjelden diagnose får en ekstra belastning i form av diagnosens sjeldenhet, som blant annet medfører mangelfull kompetanse i nærmiljøet. I denne studien ønsker jeg å få innsyn ... -
Det som teller eller det som kan telles? Rasjonalisering som maktmiddel i arealpolitikken
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er en situasjonsanalyse (Clarke, 2005; Clarke et al., 2018) av to jordvernsituasjoner i Trondheim og Toronto. I artikkelen identifiseres diskurser om jordvern i planprosessen «Kommuneplan Trondheim 2012-2024», ... -
Det sosialt konstruerte problembarnet
(Bachelor thesis, 2022)Barnevernsinstitusjoner med plasseringer på adferd bestemmes ut ifra barnevernsloven § 3-24 og § 3-26 reguleres av rettighetsforskriften. Et formål med disse barnevernsinstitusjonen er å sikre barnets beste og rett til ... -
Det store skrittet ut i sjø og vann
(Master thesis, 2020)Tiltak i skolen treffer alle barn. Derfor er skolen svært viktig innen svømme- og livredningsopplæring. Skolen skal bidra til at elever tilegner seg ferdigheter og kunnskap som setter dem i stand til å kunne svømme, men ... -
Det tror jeg påvirker veldig: En kvalitativ studie om ungdommers holdninger til rusforebyggende arbeid
(Master thesis, 2011)Rusmiddelrelaterte problem er blant de vanligste årsakene til ulykker, sykdom og død i ungdomspopulasjonen. Rusforebyggende tiltak blir av Helsedirektoratet (2008) beskrevet som det viktigste virkemidlet mot rusmiddelrelaterte ... -
Det uklare begrepet om tilpasset opplæring: en studie fra et sosiokulturelt perspektiv av hvordan kjennetegn på tilpasset opplæring kan relateres til to zambiske læreres refleksjon over og observerte praksis
(Bachelor thesis, 2019)Problemstilling: Forskningen har tatt utgangspunkt i problemstillingen om «Hvordan kan begrepet om tilpasset opplæring og dets kjennetegn, knyttes til to zambiske læreres forståelse av egen praksis og observasjoner fra et ... -
Det umulige er mulig
(Master thesis, 2019)I 2020 vil den nye regionreformen tre i kraft, og vi har da vært gjennom en prosess hvor vi har gått fra 19 til 11 fylker i Norge. En av fylkene som blir sammenslått er Troms og Finnmark. Fylkesinndelingen vil være bedre ... -
Det vanskelige samarbeidet
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å se på hva som er de utløsende årsakene til utfordringer i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan retningslinjene for skolen skape slike utfordringer. De viktigste momentene jeg velger å se ... -
"Det vanskelige valget" - en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskelige valget"- en kvantitativ analyse av elevenes opplevelse av yrkesopplæringen ved Vg1 helse- og oppvekstfag
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven retter fokuset mot yrkesfagelever ved utdanningsprogrammet Vg1 helse- og oppvekstfag, og handler om hvilken betydning elevenes opplevelse av opplæringen kan ha for å velge retning for Vg2. Et samfunn ... -
"Det vanskeligste de gjør er å være sammen med andre" : en kvalitativ studie om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser
(Master thesis, 2015)Forskningsprosjektet tar sikte på å få kunnskap om hvordan skolens ansatte arbeider med inkludering i sosial samhandling for barn/unge med autismespekterforstyrrelser. Bakgrunn for ovennevnte tematisering er at inkludering ... -
«Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Gjennom retrospektive intervju har vi fått innsikt i tre generasjoners minner om lek i barndommen i Norge. Vi undersøker hvordan tre ulike generasjoners beskrivelser av røff lek i barndommen endrer seg. Analysene viser at ...