Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13994-14013 of 14137
-
Å gjøre et hus til et hjem. Om folkemuseers fremstilling av norske boliger 1950-2002.
(Bachelor thesis, 2019)Flere av de store norske folkemuseene har etablert utstillinger som viser norske hjem og formidler folks boforhold helt opp mot vår tid. Jo nærmere 2019 vi kommer, jo mindre åpenbart kan det virke at disse framstillingene ... -
Å gjøre teksten mer synlig. En tenkning mot en ikke-fortolkende litteraturdidaktikk fundert i Susan Sontags kunstfilosofi.
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven problematiserer fortolkning som en grunnleggende antakelse i litteraturundervisningen. Det vil si tanken om at det i litteraturundervisning finnes en forståelse om at alle tekster skal fortolkes. Dette kan ... -
Å gå med hjertet først i jobben
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har undersøkt hvordan studenter opplever studieveiledning i høyere utdanning og hvordan de opplever at studieveiledningen har hatt en påvirkning på deres psykiske helse. Med tanke på en økende statistikk ... -
Å ha et barn med utviklingshemming i det norske skolesystemet - En kvalitativ studie av tre mødres opplevelser i møte med en spesialgruppe
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne oppgaven er å belyse foresatte til barn med utviklingshemming sine opplevelser i møte med det norske skolesystemet. Det er hevdet at temaet «barn med utviklingshemming i skolen» er et felt med lite ... -
Å ha flere hatter på jobb: hvordan være kollega og leder i samme stilling - En kvalitativ studie av avdelingsledelse i Trondheim Kommune
(Master thesis, 2023)Mellomledelse i skolen har lenge vært en uutnyttet ressurs, som i sin nøkkelposisjon med muligheten for praksisnærhet kan sikre effektiv ledelse og optimalisere skolehverdagen både for elever og skolens ansatte. Typisk ... -
Å ha, å elske, å være: Barns velferd og sosiale velvære i et ulikhetsperspektiv. En komparativ casestudie av utvalgte skoler i Norge og i Finland
(Master thesis, 2011)Denne studien undersøker ulike koblinger mellom barns livsverden og deres sosiale velvære. Ved å fokusere på skolen som et felt drøftes ulikheter i barns sosiale velvære i lys av foreldrenes sosioøkonomiske status, skoleområde ... -
Å holde på med lego. En empirisk studie i meningsdannelse
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:45, Doctoral thesis, 2006) -
Å ivareta et godt psykososialt miljø
(Bachelor thesis, 2019)Et godt psykososialt miljø er et miljø preget av god trivsel, helse og læring. Det psykososiale miljøet i klasserommet var noe forskningsdeltakerne mine var svært opptatt av, og de viste en sterk bekymring for om deres ... -
Å jobbe i andres hjem - En kvalitativ studie om ansattes grensesetting ved bofellesskap for personer med bistandsbehov
(Master thesis, 2018)Dette er en eksplorerende studie av ansattes grenser og grensesetting ved bofellesskap for personer med bistandsbehov. Studiens mål har vært å se hvordan ansatte opplever og håndterer sin profesjonelle rolle og relasjon ... -
Å jobbe med etterforskning av vold og overgrep mot barn. Sentrale belastninger og ressurser hos ansatte i Trøndelag Politidistrikt. Resultater fra forskningsprosjektet STRESOB
(Research report, 2020)Forskningsprosjektet STRESOB ble utviklet etter initiativ av Trøndelag politidistrikt på bakgrunn av et ønske om å sette fokus på ansatte som jobber med å etterforske og straffeforfølge vold og overgrep mot barn. Totalt ... -
Å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i grupper - En kvalitativ studie av karriereveilederes erfaringer
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan karriereveileder opplever å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i gruppetilbud. Problemstillingen for oppgaven er «Hva opplever karriereveiledere som viktig i møte med mennesker ... -
Å justere sin atferd under ulike forhold, i jaget etter profitt - en kvalitativ studie av individuelle opplevelser rundt tema sikkerhet offshore
(Master thesis, 2018)Med denne masteroppgaven gis et innblikk hvordan en gitt praksis i en oljerelatert offshore organisasjon er blitt erfart med henblikk på sikkerhet som tema. Opplevelse og erfaringer beskriver således en verden og en hverdag ... -
Å kartlegge samisktalende barn for dysleksi: en kvalitativ studie av spesial pedagogers opplevelse av å kartlegge samisk talende barn for dysleksi
(Master thesis, 2010)Forskingen min startet med å finne et tema og formulere en problemstilling i forhold til det jeg ønsket å forske på. Valget mitt falt på å se på spesialpedagogers opplevelse av å utrede samisktalende barn for dysleksi. ... -
Å kjøpe bærebjelker uten ressurser Anerkjennelse for NEETs i møte med Nav
(Bachelor thesis, 2023)I Norge er mange unge under 30 år utenfor arbeidslivet, også kalt NEETs, De har lav til fraværende gjennomføring av videregående utdanning, de har liten erfaring med å være i arbeid, og de søker ikke aktivt etter jobb. ... -
Å koble sammen liv «her» og «der»: Betydningen av tamiler og somalieres medieforbruk og medievaner
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker medieforbruk og medievaner hos diasporaer og hva slags betydning medier har i diasporamiljøer. Gjennom dybdeintervjuer med seks tamiler og somaliere har jeg søkt svar på hvordan medievanene og ... -
Å kommunisere og samtale med barn som har opplevd omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2022)Grunnlaget for denne bacheloroppgavens funn er gjort gjennom en litteraturstudie, og ved hjelp av søk i nettbaser og bruk av studiets tidligere pensumbøker har jeg funnet tilstrekkelig litteratur til å kunne skrive denne ... -
Å koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2023)Med denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem ...