Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13929-13948 av 14059
-
Å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i grupper - En kvalitativ studie av karriereveilederes erfaringer
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven undersøker hvordan karriereveileder opplever å jobbe med mennesker utenfor utdanning og arbeid i gruppetilbud. Problemstillingen for oppgaven er «Hva opplever karriereveiledere som viktig i møte med mennesker ... -
Å justere sin atferd under ulike forhold, i jaget etter profitt - en kvalitativ studie av individuelle opplevelser rundt tema sikkerhet offshore
(Master thesis, 2018)Med denne masteroppgaven gis et innblikk hvordan en gitt praksis i en oljerelatert offshore organisasjon er blitt erfart med henblikk på sikkerhet som tema. Opplevelse og erfaringer beskriver således en verden og en hverdag ... -
Å kartlegge samisktalende barn for dysleksi: en kvalitativ studie av spesial pedagogers opplevelse av å kartlegge samisk talende barn for dysleksi
(Master thesis, 2010)Forskingen min startet med å finne et tema og formulere en problemstilling i forhold til det jeg ønsket å forske på. Valget mitt falt på å se på spesialpedagogers opplevelse av å utrede samisktalende barn for dysleksi. ... -
Å kjøpe bærebjelker uten ressurser Anerkjennelse for NEETs i møte med Nav
(Bachelor thesis, 2023)I Norge er mange unge under 30 år utenfor arbeidslivet, også kalt NEETs, De har lav til fraværende gjennomføring av videregående utdanning, de har liten erfaring med å være i arbeid, og de søker ikke aktivt etter jobb. ... -
Å koble sammen liv «her» og «der»: Betydningen av tamiler og somalieres medieforbruk og medievaner
(Master thesis, 2014)Denne studien undersøker medieforbruk og medievaner hos diasporaer og hva slags betydning medier har i diasporamiljøer. Gjennom dybdeintervjuer med seks tamiler og somaliere har jeg søkt svar på hvordan medievanene og ... -
Å kommunisere og samtale med barn som har opplevd omsorgssvikt
(Bachelor thesis, 2022)Grunnlaget for denne bacheloroppgavens funn er gjort gjennom en litteraturstudie, og ved hjelp av søk i nettbaser og bruk av studiets tidligere pensumbøker har jeg funnet tilstrekkelig litteratur til å kunne skrive denne ... -
Å koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2023)Med denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem ... -
Å koordinere vingene. En studie av syv minoritetsspråklige foreldre sine opplevelser og erfaringer med skole-hjem-samarbeid.
(Master thesis, 2023)Med denne studien har vi som hensikt å utvide perspektivene på skole-hjem-samarbeid. I den forbindelse har vi møtt og intervjuet syv foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn utenfor Vest-Europa. Målet har vært å løfte frem ... -
Å legge til rette for å gi elever læringsfremmende tilbakemeldinger
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven dreier seg om formativ vurdering, og problemstillingen oppgaven tar utgangspunkt i er: Hvordan kan en lærer legge til rette for å gi elevene gode læringsfremmende tilbakemeldinger? Hensikten med oppgaven ... -
Å leie et hjem: Mødres fortellinger om hverdagslivet i leieboligen
(Master thesis, 2023)I masteroppgaven undersøker jeg problemstillingen: Hvordan påvirker det å leie bolig barnefamiliers hverdagsliv og hjemliggjøring av boligen? Leietakere har oftere dårligere boforhold, i form av lavere standard, mindre ... -
Å leie et hjem? : en kvalitativ undersøkelse av leietakere i Trondheim sine erfaringer med å leie bolig
(Master thesis, 2016)This thesis explores the housing situation for renters in Norway's third largest city, Trondheim. My objective has been to examine the Norwegian renting sector from the renter's perspective, and my research questions have ... -
Å leve av livet sitt: En kvalitativ studie av mammabloggernes fremstilling av hverdagslivet
(Bachelor thesis, 2020) -
Å leve i et bevaringsområde : en kvalitativ studie av beboeres opplevelser av Bakklandet i Trondheim som bosted
(Master thesis, 2018)Opp gjennom historien har det vært ulike forestillinger av om det er det gode eller det dårlige liv som leves i byene. Også i dag er forestillingene preget av tvetydighet og dualisme, og der bylivet omtales i både positive ... -
Å leve med dysleksi: En kvalitativ intervjustudie om voksnes erfaringer og opplevelser med dysleksi
(Master thesis, 2014)Tema og bakgrunn: Denne studien handler om å belyse erfaringer og opplevelser som personer med dysleksi har fra skolen, og fra utdanning, arbeid og hverdagsliv i voksen alder. Bakgrunn for valg av tema er at jeg som lærer ... -
Å leve med et barn med internaliserende vansker : foreldres opplevelse og forståelse av vanskene
(Master thesis, 2016)Denne studien er basert på 17 intervju av foreldre til barn med symptomer på angst og/eller depresjon, og omhandler foreldrenes opplevelse og forståelse av barnets internaliserende vansker. En fenomenologisk-hermeneutisk ... -
Å leve med stamming - Ein kvalitativ studie om talevansken stamming i kvardagen til tre vaksne menneske
(Master thesis, 2017)Dette er ei masteroppgåve frå Norges Teknisk- Naturvitskapleg Universitet og Dronning Mauds Minne Høgskule i Trondheim. I denne oppgåva ynskjer eg å få eit innblikk om temaet stamming og korleis stamming kan påverke livet ... -
Å leve mens du dør og dø mens du lever: En hermeneutisk-fenomenologisk undersøkelse av hvordan døende forstår døden
(Master thesis, 2023)Den psykologiske forskningen på dødsrelaterte spørsmål har vært mangelfull. Mot slutten av forrige århundre var det en interesse for hvordan barn forstår døden, og hvordan deres dødsforståelse overlapper med Piaget sine ... -
Å leve under press: en sosiologisk kvantitativ studie av følt press blant unge
(Bachelor thesis, 2020) -
Å lære fotball i spillet - en treners tilnærming til læring i spill : et kvalitativt studie av en norsk toppfotballtrener sitt pedagogsike arbeid i spillsituasjoner på trening
(Master thesis, 2015)Formålet med dette prosjektet er å vise hvordan en trener i norsk toppfotball, både verbalt og gjennom å fasilitere aktivitet, arbeider i spillsituasjoner på trening for å legge til rette for ferdighetsutvikling hos sine ... -
Å lære førskolebarn å tenke - En måte å forstå pedagogisk praksis
(Master thesis, 2014)