Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13604-13623 av 14085
-
Vurdering for læring: Indre motivasjon, motivert atferd og skolens målstruktur
(Master thesis, 2014) Vurdering for læring skal realisere Kunnskapsløftets målsetting om økt læring for alle elever, og det finnes en rekke studier som peker på at vurdering for læring har en læringsfremmende effekt. Mindre ... -
Vurdering for motivasjon
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven har det blitt undersøkt på hvilke måter karakterer kan påvirke ungdomsskoleelevers motivasjon. Undersøkelsen er basert på hva tre elever på åttende trinn mener om å gå på en skole der de kun får karakterer ... -
Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
(Master thesis, 2018)I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi ... -
Vurdering i KRLE: Dokumentanalyse av et undervisningsopplegg i KRLE
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er vurdering i KRLE. Denne oppgaven har som mål å se på ulike vurderingsformer man kan ta i bruk i en undervisningstime. Jeg skal undersøke følgende problemstilling: «Hvilke muligheter og utfordringer ... -
Vurdering i kroppsøving – til fordel for enkelte?
(Master thesis, 2020)Hensikt: Vurderingspraksis i kroppsøving er viet stor oppmerksomhet de siste årene. Forskningen som er gjort på temaet er i hovedsak basert på kvalitativ metode med lærerperspektiv. Denne studien har til hensikt å undersøke ... -
Vurdering i kroppsøving: Lærers perspektiv på kropp ved sluttvurdering
(Master thesis, 2023)Hensikt: Hensikten med studiet har vært å undersøke læreres meninger, tanker, erfaringer og praksiser knytte til kropp og vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan lærere forstår kropp i kroppsøvingsfaget og ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ... -
Vurdering i naturfag vg1
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg intervjuet tre naturfaglæreres vurderingspraksis på vg1 nivå. Intervjuene er analysert med tanke på å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer lærere elevene i naturfag Vg1?». For å diskutere ... -
Vurdering i skolen. "Ser du meg eller mine prestasjoner?"
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet i denne bacheloren er temaet «vurdering» i kroppsøving. Min problemstilling ble derfor «Hva legger lærere på småtrinnet i begrepet “vurdering” i kroppsøving? Og hvordan vurderer de?». Jeg brukte kvalitative ... -
Vurdering i veiledning : en studie av veilederkopsets (portefølje 2014/15) arbeid i to utvalgte kommuner, med fokus på veisøkeres tanker omkring nytte og relevans, etter gjennomført veiledning
(Master thesis, 2015)Staten har visse forventninger til kvalitet i skolen, men selv om det kan sies noe konkret omkring skolens oppgave og funksjon i samfunnet, er det ikke like lett å gi en klar oppskrift på hvordan man skal nærme seg de ulike ... -
Vurdering på barnetrinnet - ...å danne en sånn ny kultur, det tar tid…
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg er bekymret for en stadig økende fokusering på resultatstyring i norsk skole. Både nasjonalt og internasjonalt har det i det siste vært diskusjoner om at den stadig økende ... -
Vurdering uten karakter i matematikk En kvalitativ studie om utfordringer som matematikklærere møter ved implementering av karakterfri vurdering på videregående skoler i Norge
(Master thesis, 2023)Sammendrag I min masteroppgave har jeg undersøke hvilke utfordringer matematikklærere på videregående skoler i Norge møter når karakterfri vurderingspraksis implementeres, og hvilke vurderingsformer som da blir benyttet. ... -
Vurderingspraksis i kroppsøving: Læreres tolkning og implementering av innsats og forutsetninger
(Master thesis, 2022)Hensikt: Hensikten med prosjektet har vært å fange opp lærernes meninger, erfaringer, holdninger og praksis, knyttet til vurdering i kroppsøving. Prosjektet undersøker hvordan kroppsøvingslærere i ungdomsskolen tolker og ... -
Vurderingssamtaler i norskfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg individuelle vurderingssamtaler mellom en norsklærer og fire tiendeklassinger. Studien peker på kjennetegn ved samtaletypen med hovedvekt på hva samtaledeltakerne gjør i vurderingssamtalen ... -
Værvinduet: En teknologisk artikulert entitet i oljeindustriens erobring av natur
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:368, Doctoral thesis, 2012) -
The wage curve across the wealth distribution
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper studies the relationship between wages and the unemployment rate across the wealth distribution. Using microdata from Norway covering the entire population of residents between 2000 and 2015, we introduce four ... -
Waiting Areas of Airports as Restorative Environments for Travelers
(Master thesis, 2012)The main goal of the present study is to investigate if physical attributes in waiting areas of airports can influence their perceived restorativeness for travelers. This study employed a pre-survey to select the physical ... -
Walk and Talk
(Master thesis, 2022)I 2021 rapporterte nesten halvparten av studentene som deltok i Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) om et høyt nivå av psykiske plager (Sivertsen, 2021, s. 2). Koronapandemiens strenge restriksjoner var en ... -
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs
(Chapter, 2017)In this paper we report an experimental activity involving working with functions and graphs in a grade 6 class in a Norwegian primary school. We argue that working with graph loggers in the form of an echo sound system ...