Voksne deltidsstudenter i nettbaserte utdanninger: En studie av opplevd fleksibilitet og behov for faglig støtte.
Abstract
Denne masteroppgaven handler om voksne studenters opplevelse av fleksibilitet og faglig støtte i nettbaserte deltidsstudier. Studien har som hensikt å belyse følgende problemstilling: Hvordan opplever voksne studenter fleksibilitet og faglig støtte ved nettbaserte deltidsstudier? Problemstillingen har blitt undersøkt og diskutert ved hjelp av to forskningsspørsmål: Hvordan opplever voksne studenter fleksibilitet i deltidsstudier på nett? Og hvilke behov for faglig støtte har voksne studenter som tar deltidstudier på Det er blitt gjennomført to fokusgruppeintervju med til sammen syv voksne studenter ved et nettbasert deltidsstudium. De empiriske dataene er analysert tematisk, og de voksne studentenes opplevelser har blitt undersøkt og diskutert opp mot teori og tidligere forskning.Studien antyder at det det er et samspill mellom fleksibilitet og faglig støtte sett fra studentenes perspektiv i nettbaserte deltidsstudier. Selv om universitetet og faglærere legger til rette for fleksibilitet i form av tid, sted og samhandling, opplever ikke nødvendigvis studentene, studiet som fleksibelt. De kan føle seg isolerte i studentrollen og ha begrenset interaksjon med faglærere og medstudenter. Å studere nettbasert på deltid kan for voksne som har andre forpliktelser i form av jobb og familie, ha en del fordeler, men også noen utfordringer. Studien indikerer også at det er viktig å inkludere og kommunisere på en god måte med denne studentgruppen, for å motvirke følelsen av isolasjon og å være avglemt.
Målet med denne studien er ikke å generalisere, men gi ny innsikt og forståelse i hvordan voksne studenter opplever fleksibilitet og faglig støtte. This master's thesis focuses on the experiences of adult students regarding flexibility and academic support in online part-time studies. The study aims to address the following research question: How do adult students perceive flexibility and academic support in online part-time studies? This research question has been investigated and discussed using two specific research inquiries: How do adult students experience flexibility in online part-time studies? And what are the needs for academic support among adult students in part-time studies?
Two focus group interviews were conducted with a total of seven adult students enrolled in an online part-time program. The empirical data was analyzed thematically, and the experiences of adult students were examined and discussed in relation to theory and previous research.The study suggests that there is an interplay between flexibility and academic support from the students' perspective in online part-time studies. Despite the efforts made by the university and instructors to provide flexibility in terms of time, location, and interaction, students do not necessarily perceive the program as flexible. They may feel isolated in their student role and have limited interaction with instructors and fellow students. Studying online part-time can have both advantages and challenges for adults with other commitments such as work and family. The study also indicates that it is important to include and effectively communicate with this student group to counteract the feeling of isolation and being overlooked.Please note that the aim of this study is not to generalise, but to provide new insight and understanding into how adult students experience flexibility and academic support in online education.