Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 12395-12414 av 15239
-
Specifying Contextual Factors; Caregivers' Role in Pain Report and Placebo Effects - The role of caregivers' characteristics and nonverbal behaviours in pain and placebo effects
(Doctoral theses at NTNU;2024:137, Doctoral thesis, 2024)In this PhD project, we investigated the role of caregivers’ characteristics, by means of caregivers’ sex/gender and social status, and their nonverbal behaviours on pain reports and placebo effects (i.e., better treatment ... -
Specifying micro level non verbal behaviour and exploring the influence of personality on perception of nonverbal behaviour.
(Bachelor thesis, 2022)Nonverbal communication has mostly been studied as a holistic phenomenon. This thesis investigates if nonverbal behaviour can be broken down into three channels of micro level nonverbal behaviour, namely facial expressions, ... -
Spedbarns forståelse for en dukketeatersituasjon - Drøfting av Hamlin og Wynns teori om medfødt sosialiseringsevne og Rogoffs kulturhistoriske psykologi, med posisjonering av forskeren som «deltaker» eller «tilskuer»
(Bachelor thesis, 2023)Hamlin et al. (2007) publiserte en av de første evidensene for sosial evalueringsevne i preverbal alder og gjennomførte et dukketeatereksperiment. Fire år senere replikerte de seg selv og utvidet studien sin (Hamlin & Wynn, ... -
Speech vs. reading comprehension: an explorative study of gender representations in Norwegian
(Journal article; Peer reviewed, 2017)As research on the construction of a mental representation of referent gender in speech comprehension is scarce, this study examined whether factors identified in reading comprehension exert similar influence in speech ... -
Spennet mellom krevende drift og omfanget av nasjonale føringer for utviklingsarbeid: Organisatoriske endringer ved barnevernsreformen og deres påvirkning på barneverntjenestens arbeidsoppgaver innen forebygging og tidlig innsats
(Bachelor thesis, 2024)De siste tiårene har oppmerksomheten rundt omsorgssvikt og omfattende barnevernssaker økt. Forskningsrapporter på feltet har avdekket at barnevernet mislykkes med å ivareta disse barna. Det har ført til en politisk opptrapping ... -
Spesialpedagogenes oppfatning av sin rolle i en skole for alle: Idealer, realiteter og belastninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:372, Doctoral thesis, 2013)I dybdeintervju formidler 11 spesialpedagoger hvordan de opplever arbeidet sitt. Studien tar sikte på å fremskaffe ny forståelse av spesialpedagogenes arbeid og arbeidsforhold i en skole med mål om inkludering. En overordnet ... -
Spesialpedagogens dilemmaer i profesjonsutøvingen: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2012) -
Spesialpedagogens opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser i barnehagen
(Master thesis, 2017)Ved å gjennomføre fire kvalitative intervjuer av spesialpedagoger i barnehagen tar denne studien sikte på å fortelle om deres opplevelse av å støtte barn med autismespekterforstyrrelser før og under samarbeidet med ... -
Spesialpedagogens profesjonsidentitet: En kvantitativ studie av profesjonsidentiteten til spesialpedagoger
(Master thesis, 2013)I denne kvantitative studien er hovedmålet å undersøke om spesialpedagogen har en sterk eller svak profesjonsidentitet. For å studere dette, blir det tatt utgangspunkt i Deci og Ryans (2002) «Self-Determination Theory». ... -
Spesialpedagogens profesjonsutøvelse i barnehagen: En kvalitativ intervjustudie av hvordan spesialpedagogen opplever sin rolle i barnehagen
(Master thesis, 2013)Denne studien tar for seg spesialpedagogens opplevelse av egen rolle i møte med føringer for profesjonsutøvelsen. I tillegg til at spesialpedagogikk er et sammensatt fagfelt, eksisterer det få konkrete føringer for hvem ... -
Spesialpedagogens rolle i BUP
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøkes det spesialpedagogiske feltet nærmere i sammenheng med rollen spesialpedagoger har i barne- og ungdomspsykiatrien (BUP). Studien undersøker mer spesifikt spesialpedagogers beskrivelse av ... -
Spesialpedagogens rolle i dagens skole: En kvalitativ intervjustudie
(Master thesis, 2011) -
Spesialpedagogers arbeid med begrepsforståelse for barn med språkvansker
(Master thesis, 2023)Store deler av hverdagen til et barn omhandler lek, utforsking og samhandling. Å utvikle språket er derfor noe av det viktigste et barn lærer. Vi bruker språket for å kommunisere, dele egne meninger og tanker, og for å ... -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Spesialpedagogers rolle og praksis innenfor rammen av TIL-modellen - En kvalitativ intervjustudie om hvordan fire spesialpedagoger oppfatter sitt arbeid i lys av TIL-modellens inkluderingspotensial
(Master thesis, 2018)Temaet for denne kvalitative intervjustudien er spesialpedagogers oppfatning av deres arbeid innenfor rammen av TIL-modellen, med fokus på hvordan det kan tilrettelegges for inkludering. TIL-modellen er en praktisk-didaktisk ... -
Spesialpedagogikk i fellesskap
(Master thesis, 2023)Dette er en studie som har brukt en flermetodisk kvalitativ metode for å fange beskrivelser av fire montessorielevers opplevelser i skolen. Prosjektet har en medvirkningsorientert tilnærming, som legger til rette for å ... -
Spesialpedagogisk digital kompetanse - En intervjustudie med fire lærere og spesialpedagoger om digitale læremidler og elever med lese- og skrivevansker
(Master thesis, 2017)Denne studien tar sikte på å få innsikt i lærere og spesialpedagogers erfaringer, opplevelser og tanker rundt hvordan digitale læremidler brukes i skolen i dag, om bruk av digitale læremidler i undervisninga på noen måte ... -
Spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen
(Master thesis, 2016)Denne studien har spesialpedagogisk hjelp til barn med sosiale og emosjonelle vansker i barnehagen som tema. Problemstillingen for forskningen er; Hvordan opplever spesialpedagoger sitt arbeid med barn med sosiale og ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
(Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ...