Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 9181-9200 av 14548
-
Når pryd blir plage : en studie av håndteringen av fremmede arter i norsk miljøforvaltning konkretisert gjennom prosjektet Fremmede arter langs E6, E14 og fylkesvegene i Nord-Trøndelag
(Master thesis, 2015)Da Norge i 1993 signerte Konvensjonen om biologisk mangfold, forpliktet dette norske myndigheter til å bidra til å forhindre tap av biologisk mangfold. I årene som fulgte er det utarbeidet en rekke stortingsmeldinger ... -
Når pryd blir plage : en studie av håndteringen av fremmede arter i norsk miljøforvaltning konkretisert gjennom prosjektet Fremmede arter langs E6, E14 og fylkesvegene i Nord-‐Trøndelag
(Master thesis, 2015)Da Norge i 1993 signerte Konvensjonen om biologisk mangfold, forpliktet dette norske myndigheter til å bidra til å forhindre tap av biologisk mangfold. I årene som fulgte er det utarbeidet en rekke stortingsmeldinger med ... -
"Når publikum svikter.." - En undersøkelse om tilskuernes betydning for norsk topphåndball
(Master thesis, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvilken betydning tilskuere har for norsk topphåndball. Norges Håndballforbund (NHF) og Norsk Topphåndball (NTH) har de siste årene vært vitne til en avtagende publikumsetterspørsel ... -
Når røyken har lagt seg : hvordan eiendomsutviklingsprosjektet på Petersontomta påvirkes av ulike politiske og økonomiske prosesser : en casestudie
(Master thesis, 2014)I en stadig mer urbanisert verden har byplanlegging og byfornyelse blitt viktige temaer. En samfunnsnyttig og hensiktsmessig nybruk av sentrumsnære arealer som frigjøres ligger sentralt i dette. For å få til det må man ... -
Når skaden betyr slutten! Unge håndballtalenters karriereavvikling ut av eliteidretten.
(Master thesis, 2022)En karriereavvikling er noe en idrettsutøver vil gå gjennom på et tidspunkt i karrieren og det skjer av ulike årsaker. Skader er vist å være en av de mest fremtredende årsakene for en karriereavvikling, men denne spesifikke ... -
Når talentutvikling ikke blir talentavvikling : en casestudie av utviklingsmiljøet i Rosenborg Ballklub
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven redegjør jeg for, operasjonaliserer og anvender en holistisk og økologisk tilnærming til en kvalitativ casestudie av utviklingsmiljøet i Rosenborg Ballklub. Denne tilnærmingen gjør miljøet utviklingen ... -
Når tanken er god
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven tar ett dykk inn i verdenen til to ungdomsskolelærere og er et forsøk på å besvare problemstillingen; hvilke holdninger har ungdomsskolelærere til lekser? Ungdomsskolelærerne som inngår i oppgaven ... -
"Når tankene forsvinner" - En etnografisk studie av flerspråklighet ved en videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker flerspråklig praksis blant minoritetselever ved en videregående skole. Studiens overordnede mål var å få en bedre forståelse av hvordan flerspråklighet ble brukt i norskopplæringen, og av ... -
"Når to blir til én": En kvalitativ analyse av identitetsprosesser i en fusjonert bedrift
(Master thesis, 2012)Sammendrag Tema for denne oppgaven er hvordan ansatte har opplevd en fusjon mellom to bedrifter, og hvorvidt integreringen har ført til en felles forståelse av den nye fusjonerte bedriften som en samlet enhet for ... -
Når to måter å tenke på møtes
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven undersøker mine egne, og elevenes utfordringer knyttet til brøkundervisning på en skole i Zambia. Analysen er basert på egen undervisning, observasjoner og samtale med både elever og læreren i min ... -
"Når vi får til de her teamene, det er da vi lykkes" - En kvalitativ studie av skole og PPT´s arbeid med tiltak rettet mot skolevegring.
(Master thesis, 2023)Dette forskningsprosjektet hadde som hensikt å undersøke hvilke erfaringer ansatte i skole og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har fra arbeid med tiltak rettet mot skolevegring. Undersøkelsen tar for seg forståelse ... -
''Når vi møtes i samtalen'' - En kvalitativ studie av hvordan rådgivere i videregående skole beskriver sine opplevelser av vellykkede elevsamtaler
(Master thesis, 2018)Rådgivningstjenesten i videregående skole omfatter sosialpedagogisk og utdannings- og yrkesrådgivning, og har som formål å hjelpe elevene med å finne seg til rette på skolen og gjøre gode valg om fremtidig utdanning og ... -
"Når voksne barn har en dement mor eller far": En kvalitativ studie om hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til de demente endres i takt med sykdomsutviklingen
(Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven belyser hvordan voksne barn opplever å ha en dement mor eller far, og om relasjonen til den demente endres i takt med sykdomsutviklingen. Gjennom en kvalitativ metode med en fenomenologisk tilnærming ... -
Når volden blir vanlig
(Master thesis, 2020)Ved hjelp av kvalitativ analyse undersøker vi i denne oppgaven følgende spørsmål: Hvilken betydning har opplevelsen av normalitet i unge menneskers forståelse av egne erfaringer med partnervold? Normalitet betegner her ... -
"Listen and assist: children's experiences as a resource for intervention": A case study of street children in Zambia.
(Master thesis, 2009)The proponents of new social studies of childhood argues for approaching children as social actors and as such, ought to be treated as competent consultants on matters that affect them. In addition, the UNCRC in article ... -
Å være foreldre til et barn med Asperger syndrom
(Master thesis, 2010) -
Den sosiale konstruksjonen av rektorposisjonen i grunnskolen: En kasusstudie av relasjonen mellom rektorer og lærere i tre norske grunnskoler
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:113, Doctoral thesis, 2010)De overordnede problemstillingene i dette forskningsprosjektet er hvilke forventninger lærere i grunnskolen har til rektorposisjonen, hvordan rektorer forholder seg til forventningene fra lærerne, og hvordan lærernes ... -
En analyse av barnehagens verdigrunnlag sett i lys av dagens utdanningspolitikk.
(Master thesis, 2010) -
Makt og profesjonalitet - i møte mellom mennesker: En Q-metodologisk studie av rådgiveres subjektive opplevelse knyttet til anvendelse av makt
(Master thesis, 2010)Formålet med denne masteravhandlingen var å se på hvordan rådgivere opplever egen anvendelse av makt i sin arbeidshverdag. Jeg ønsket å komme nærmere inn på, og da også fremheve, den enkeltes opplevelse rundt makten de ...