Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 7954-7973 av 14222
-
Læreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2023)Lærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning ... -
Læreres ressursbruk og elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2023)Lærere er i interaksjon med ulike ressurser hele tiden og må kontinuerlig velge hvordan de vil anvende disse i undervisning. Denne studien tar for seg tre læreres ressursbruk i matematikk, med spesielt fokus på undervisning ... -
Læreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkludering
(Master thesis, 2018)Innledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, ... -
Læreres undervisningspraksiser og mestringsforventning i argumentasjon En kvantitativ studie av barneskolelæreres ståsted knyttet til argumentasjon i undervisningen
(Master thesis, 2021)Denne studien ble gjennomført innenfor prosjektet CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education). Kritisk tenkning regnes som en av fremtidens kompetanser, som elevene trenger for å diskutere problemstillinger ... -
Læreres utdanning– et arbeid med personlig språkbruk
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:133, Doctoral thesis, 2009) -
Læreres vekting av uteskolens innhold
(Bachelor thesis, 2022) -
Læreres vektlegging av ulike aspekter ved demokrati- og medborgerskapsopplæring
(Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen LK20 ble innført i norske klasserom høsten 2020, var det med et tilsynelatende økt fokus på demokrati og medborgerskap. Sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring utgjør disse de ... -
Læreres yrkesutøvelse i dagens kontekst - En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever betydningen av dagens kontekst i sin yrkesutøvelse
(Master thesis, 2015)Andy Hargreaves og Ivor Goodson (2003) plasserer læreryrket i sentrum av samfunnsutviklingen og sier at «Teachers are the midwives of the knowledge society». Med utgangspunkt i lærernes avgjørende rolle for samfunnets ... -
Lærerhjerte
(Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne bacheloroppgaven er barneomsorg, og problemstillingen fokuserer på hvordan lærere forholder seg til elevers omsorgssituasjon, og eventuelt omsorgssvikt. I tillegg har jeg en underproblemstilling som fokuserer ... -
Lærermotivasjon i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven undersøker kroppsøvingslæreres motivasjon, med fokus på deres tilfredsstillelse av grunnleggende psykologiske behov og autonome motivasjon. Forskning viser at kroppsøvingslæreres motivasjon blir påvirket ... -
Lærerne i den digitale skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien fokuserer på å få en dypere forståelse for lærernes opplevelser og erfaringer av den digitale skolen under nedstengningen i koronapandemien. Med utgangspunkt i disse opplevelsene, diskuteres potensielle ... -
Lærernes arbeid med arter i nærmiljøet.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes bruk av digitale kartressurser
(Bachelor thesis, 2021)I denne forskningsoppgaven har jeg tatt for meg lærerens bruk av digitale kartressurser i skolesammenheng, og har i den anledningen benyttet meg av kvalitativt intervju, og intervjuet tre lærere fra praksisskolen jeg var ... -
Lærernes bruk av modeller i naturfagsundervisningen.
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærernes forestillinger om de andre : en undersøkelse av samfunnsfaglæreres oppfatninger til spørsmål om befolkningsvekst og utvikling
(Master thesis, 2016)This thesis is the second part of a research project named “The conception of the others” following up its predecessor, which dealt with students’ attitude towards the population in developing countries, with a new focus ... -
Lærernes forventninger til elever med spesialpedagogiske behov: En kvantitativ studie av spesialpedagogiske kategoriers effekt på lærernes forventninger
(Doctoral theses at NTNU;2021:48, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunktet i denne avhandlingen er dilemmaet omkring identifisering av spesialpedagogiske behov hos elever. Spesialpedagogiske kategorier som benyttes kan medføre at læreren får lavere forventninger til ...