Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 5905-5924 av 15050
-
Hvem er de norske konspirasjonsteoretikerne?
(Master thesis, 2021)Det eksisterer en utbredt antakelse innenfor og utenfor akademia om at konservative og høyrevridde velgere er mer predisponert for å tro på konspirasjonsteorier. I denne studien undersøker jeg korrelasjonene til ... -
Hvem er de stille barna?: En teoretisk drøfting om barn som viser stille atferd
(Master thesis, 2014)Denne oppgaven er en teoretisk drøfting av hvem det stille barnet er, og hvordan stille atferd kan påvirke barn sosialt og faglig. Ved å drøfte ulike begreper og definisjoner knyttet til stille atferd har jeg funnet at ... -
Hvem er vi som mennesker inni oss...? - En kvalitativ intervjustudie om hvordan pedagogiske ledere gjennom samarbeid fremmer trygg tilknytning med tidlig innsats
(Master thesis, 2014)Bakgrunn for valg av tema og problemstilling Studien tar for seg pedagogens rolle i barnehagen og hvordan pedagogiske ledere jobber med tidlig innsats for å fremme trygg tilknytning gjennom et godt samarbeid. Barnehagene ... -
Hvem inviteres inn i den moderne byen? : en kvantitativ analyse av sosial bakgrunns betydning for bruk av byen
(Master thesis, 2017)Over the last decades Norwegian (and western) cities have undergone a massive transformation, where the sparsely inhabited and traffic-based city has changed into a compact, sustainable and cultural area for living, working ... -
«Hvem liker du best?» En systematisk studie av hvordan metoden «manuelt valg» tematiseres i replikasjonsforsøk av Hamlin et al. (2007) eller Hamlin og Wynn (2011).
(Bachelor thesis, 2023)Bakgrunn: Barns sosiale evalueringsevne og tidlig moralutvikling har vært mye forsket på i utviklingspsykologien de siste tiårene. I henhold til Hamlin et al. (2007) og Hamlin og Wynn (2011) viser spedbarn en tydelig ... -
«Hvem skal ikke ha stemmerett i et demokrati?» En ideanalyse av stemmerettsdebatten om stemmerettsutvidelse for 16-åringer
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne oppgaven er det benyttet ideanalyse til å analysere hvilke politiske ideer som er fremtredende i stemmerettsdebatten for 16-åringer, og utforske om det finnes likheter/forskjeller til stemmerettsutvidelsene ... -
Hvem skal styre oss nå?
(Master thesis, 2022)Utgangspunktet for denne studien er hvordan lærere og elever opplevde den skolevirkeligheten som oppstod da skolene stengte 12. mars som følge av koronapandemien. Forskningsspørsmålene som blir aktualisert er hvordan den ... -
«Hvem skal ta vare på oss nå?» Aldring, overlevelse og tvetydighet i en fattig bydel i Lusaka, Zambia
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Et viktig fundament for eldres overlevelse i Afrika sør for Sahara er det såkalte utsatte byttet mellom generasjonene, hvor barn er forpliktet til å forsørge sine foreldre når de blir gamle som en gjenytelse for at de selv ... -
Hvem vi vil være, eller skal være?
(Bachelor thesis, 2024) -
Hvem, hva og hvordan - Journalistens møte med arbeidshverdagen
(Master thesis, 2015)Denne studien undersøker journalisters møte med arbeidshverdagen. Studien har en tredelt problemstilling som retter fokus mot journalistens drivkrefter, krav og ressurser i arbeidshverdagen, og hvordan en håndterer nevnte ... -
Hverdagen som langtids sosialklient: - mestring i et (bruker)medvirkningsperspektiv
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2007:226, Doctoral thesis, 2007)Avhandlingen er en fenomenologisk studie av langtids sosialklienters opplevelser av hverdagsmestring i et (bruker)medvirkningsperspektiv. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i kognitiv psykologi (Lazarus & Folkman 1984, Lazarus ... -
Hverdagen til mødre som bor på barne- og familiesenter
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: Dette prosjektet er gjennomført som avsluttende oppgave for masterstudiet i Barnevern ved NTNU i Trondheim. Tema for oppgaven er barn- og familiesentre som hjelpetiltak i Barnevernet. Det foreligger svært lite ... -
Hverdagens balansekunstnere: Om aleneforeldres opplevelse av forholdet mellom arbeidsliv og familieliv
(Master thesis, 2011)Dette prosjektet tar for seg hvordan aleneforeldre opplever forholdet mellom arbeidsliv og familieliv, og da spesielt hvilke faktorer som kan fungere modererende mellom arbeidsliv og familieliv. Arbeid og familie er to ... -
Hverdagens magi: kvinner, arbeidsliv og kroniske muskel- og skjelettsmerter
(Master thesis, 2010)Hensikten med denne studien er å se på hvilke forhold som er tilstede når det fungerer å vær ei arbeid på tross av kroniske muskel- og skjelettsmerter. Datafunn er analysert opp i motressurser, mestring og mestringsstrategier. ... -
Hverdagsvirkelighet og inkludering av russiske småbarnsmødre i Norge
(Master thesis, 2016)Fokusgruppen til foreliggende masteroppgave i Sosialt arbeid er russiskspråklige småbarnsmødre som er bosatt i Norge. Denne gruppen innebærer kvinner i alderen mellom 20 og 37 år som kommer fra Russland, Ukraina, Hviterussland ... -
"Hvilestunda. Ja, hvor ble det av den…?": En kvalitativ studie av hvordan barnehagelærere opplever vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år
(Master thesis, 2014)Tema for denne masteroppgaven er hvile i barnehagen, og problemstillingen er som følger: Hvordan opplever barnehagelærere vilkårene for hvile i barnehagen for barn mellom 3 og 6 år? For å belyse problemstillingen har jeg ... -
Hvilke antagelser er mest sentrale blant personer med bekymringsangst? En utforskende nettverksundersøkelse basert på en kognitiv og en metakognitiv modell for generalisert angstlidelse
(Master thesis, 2022)Introduksjon: ========= Både kognitiv atferdsterapi med eksplisitt fokus på intoleranse for usikkerhet og metakognitiv terapi for generalisert angstlidelse, har allerede i flere behandlingsstudier vist seg effektive i å ... -
Hvilke behov opplever foreldre at de har etter en omsorgsovertakelse, og i hvilken grad kan kommunale barnevernstjenester imøtekomme disse?
(Bachelor thesis, 2024)Denne oppgaven handler om den oppfølgingen som foreldre får etter en omsorgsovertakelse. Oppgaven undersøker hvilke behov foreldre selv mener at de har etter, samt om kommunale barnevernstjenester kan imøtekomme disse ... -
Hvilke betydningsfulle faktorer påvirker gjennomføringsevnen til et musikalprosjekt ved den enkelte skole?
(Master thesis, 2024)Denne studien forsker på hvilke betydningsfulle faktorer som påvirker gjennomføringsevnen til et musikalprosjekt ved den enkelte skole. Studien har Grounded Theory som metodologisk tilnærming med symbolsk interaksjonisme ...