«Hvem liker du best?» En systematisk studie av hvordan metoden «manuelt valg» tematiseres i replikasjonsforsøk av Hamlin et al. (2007) eller Hamlin og Wynn (2011).
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077781Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2886]
Sammendrag
Bakgrunn: Barns sosiale evalueringsevne og tidlig moralutvikling har vært mye forsket på i utviklingspsykologien de siste tiårene. I henhold til Hamlin et al. (2007) og Hamlin og Wynn (2011) viser spedbarn en tydelig preferanse for prososiale over antisosiale individer når de er ni måneder gamle. For å undersøke spedbarnas preferanser benytter Hamlin og Wynn «tittetid» og for de litt eldre har de utviklet en metode de kaller «manuelt valg».
Hensikt: Undersøke hvordan manuelt valg tematiseres i replikasjonsforsøk av Hamlin et al. (2007) eller Hamlin og Wynn (2011) og hva dette kan si oss om robustheten til Hamlin og Wynns resultater.
Metode: Et systematisk litteraturstudium gjennomført mellom januar 2023 og mai 2023 basert på 13 forskningsartikler.
Resultat: Resultatene viser at det er sprikende vurderinger av sosial preferanse hos spedbarn. Flere av studiene viser at det er vanskelig å replikere resultatene til Hamlin og Wynn. Enkelte artikler retter kritikk mot metoden som brukes i enkelte av originalstudiene, men ingen av artiklene kritiserer kunnskapsgrunnlaget og bruken av manuelt valg direkte.
Konklusjon: De sviktende resultatene fra flere replikasjonsforsøk samt svakheter i design og i kunnskapsgrunnlaget bak barns utvikling bidrar til at det er vanskelig å godta Hamlin og Wynns antagelser og påstander. Gyldigheten til Hamlin og Wynns resultater er basert på en rekke forutsetninger som har vist seg å være vanskelig å replikere og operasjonalisere. Det mangler en grundig og nyansert diskusjon rundt kunnskapsgrunnlaget paradigmet manuelt valg bygger på. Ved bruk av manuelt valg bør biologisk og kognitiv utvikling knyttes opp mot operasjonalisering av intensjonsbegrepet.
Nøkkelord: Spedbarn, prososial atferd, antisosial atferd, paradigme manuelt valg, replikasjon Background: Infants ability to social evaluation and early moral development have been extensively researched in developmental psychology in recent decades. According to Hamlin et al. (2007) and Hamlin og Wynn (2011) infants show a clear preference for prosocial over antisocial individuals when they are nine months old. To investigate infants preferences Hamlin and Wynn use “looking time” and for the slightly older ones they have developed a method they call “manual choice”.
Aim: Investigate how manual choice is thematized in replication attempts of Hamlin et al. (2007) or Hamlin and Wynn (2011) and what this can tell us about the robustness of Hamlin and Wynn’s results.
Method: A systematic literature review conducted between January 2023 and May 2023 including 13 research articles.
Results: The results shows that there are varying assessments of social preference in infants. Several of the studies included in this study show that it is difficult to replicate the results of Hamlin and Wynn. Some articles criticize the method used in parts of the original studies, but none of the articles criticise the basis of knowledge and the use of manual choice directly.
Conclusion: The failing results from several replication attempts as well as the weakness in design and basis of knowledge behind infant development make it difficult to accept Hamlin and Wynn’s assumptions and claims. The validity of Hamlin and Wynns results are based on several assumptions that have proven difficult to replicate and operationalize. There is a lack of a thorough and nuanced discussion about the basis of knowledge which the manual choice paradigm is based on. When using manual choice, biological and cognitive development should be linked to the operationalization of intention.
Keywords: Manual choice paradigm, infant, prosocial behaviour, antisocial behaviour, replication.