• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvem, hva og hvordan - Journalistens møte med arbeidshverdagen

Strømstad, Mikkel Berg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave - Mikkel Berg Strømstad (991.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/293014
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1567]
Abstract
Denne studien undersøker journalisters møte med arbeidshverdagen. Studien har en tredelt problemstilling som retter fokus mot journalistens drivkrefter, krav og ressurser i arbeidshverdagen, og hvordan en håndterer nevnte krav og ressurser.

Studien har en kvalitativt metodetilnærming og baserer seg på arbeidsdagbøker og dybdeintervju med syv journalister i NRK Trøndelag. Datamaterialet er blitt analysert med en tilnærming inspirert av Stegvis deduktiv-induktiv metode og Grounded Theory.

Studien identifiserer en rekke drivkrefter informantene innehar, der spesielt kvalitetsbevissthet og kunnskapslyst stikker seg ut. Drivkreftene ser ut til å legge grunnlag for både arbeidspraksis og håndtering av hverdagen. Videre konseptualiserer studien ni krav og ressurser informantene opplever i arbeidshverdagen. Måten kravene og ressursene både oppleves og håndteres varierer noe mellom informantene. Med utgangspunkt i empiri og teoretisk rammeverk virker det som informantene er både adaptive og kvalitetsbevisste. Informantene utviser i liten grad utfordringssøkende atferd.

Informantene fremstår som adaptive og kvalitetsbevisste, og det later til at de legger drivkrefter til grunn for hvordan en møter hverdagen. Informantene utviser videre noe kravreduserende atferd, som kan være et uttrykk for den store arbeidsmengden de opplever.

Funnene kan i noen grad overføres til andre mediebedrifter, men dette kan avhenge noe av mediebedriftens kultur og strukturelle forutsetninger. Det blir avslutningsvis oppfordret til fremtidig forskning.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit