Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 3184-3203 av 14277
-
Elever med stort læringspotensial Tilpasset opplæring og vurdering for læring
(Master thesis, 2021)Elever med stort læringspotensial har fått et økt fokus de siste årene gjennom en satsing på realfag. Disse elevene blir ofte overlatt til deg selv, og forskning viser at dersom elevene ikke møter nok utfordringer i skolen ... -
Elever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoner
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale ... -
Elever med stort læringspotensial under koronapandemien
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven skriver jeg om hvordan lærere ved tre skoler har opplevd å ivareta elever med stort læringspotensial under koronapandemien. Formålet med studien er å finne ut i hvilken grad elever med stort ... -
Elever med særskilte behov sin plass i intensjonen om en skole for alle
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan omtalen av elever med særskilte behov har vært i læreplaner og lovverk etter andre verdenskrig. Basert på læreplanene og lovverkene sin omtale av denne elevgruppen, skal jeg vurdere ... -
Elever som bryter med kjønns- og heteronormen: analyse av naturfagslærebøker
(Bachelor thesis, 2022) -
Elever som lærere : en case studie av tre elever i prosjektet GrØnske
(Master thesis, 2016)Prosjektet GrØnske er et folkehelseprosjekt rettet mot elever i videregående skole hvor en ønsker at elevene skal få kunnskap om fysisk helse, psykisk helse og kosthold. Prosjektet ble gjennomført i en klasse på en ... -
Elever som meningsskapere på flere språk
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien tar for seg digital tekstskaping i to norskfaglige oppgaver hos nyankomne flerspråklige elever på 7. trinn. Verktøyene som ble benyttet var Creaza og Book Creator. I begge verktøyene kan elevene ... -
Elever som strever med utagerende atferd på 1.trinn - En kvalitativ intervjustudie om hvilke erfaringer tre lærere har med å minske risikofaktorer og styrke beskyttelsesfaktorer hos elever med utagerende atferd
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven tar for seg temaene resiliens og utagerende atferd. Formålet med studien er å redegjøre for hvilke risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer tre lærere har observert hos elever med utagerende atferd, og deres ... -
Elever som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2016) -
Elever som viser innagerende atferd: med fokus på tilrettelegging i skolen
(Master thesis, 2014)Innagerende atferd har fått mindre oppmerksomhet i skolen enn utagerende atferd. Atferdsproblemet kan være vanskelige å oppdage, og oppfattes ikke på en negativ måte blant lærere og medelever (Befring & Duesund, 2012; Bru, ... -
Elevers adaptivitet og fleksibilitet i subtraksjon
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvantitativ og kvalitativ studie (mikset metode) som ser på hvor fleksible og adaptive elever på sjettetrinn er mellom den skriftlige standardalgoritmen og mentale strategier, når de løser ... -
Elevers arbeid med argumentasjon på barneskolen
(Master thesis, 2023)I studien undersøkes 4.trinn elevers argumenter, og hvordan de uttrykker dem. Formålet med studien er å bidra med mer kunnskap om hvordan elever argumenter i matematikk, og hvilke uttrykksmåter de benytter seg av. Denne ... -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
(Master thesis, 2018) -
Elevers arbeid med resonnering og bevis på barnetrinnet
(Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt hvordan elever resonnerer og argumenterer i arbeid med problemløsingsoppgaver i matematikk. Hensikten med studien har vært å bidra til mer innsikt i hvordan elever, gjennom samarbeid og selvstendig ... -
Elevers argumentasjon i matematikk - En kvalitativ studie av førsteklassingers argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker hva som kjennetegner muntlig argumentasjon blant førsteklasseelever i arbeid med problemløsningsoppgaver. Gjennom en kvalitativ tilnærming, ble det utført oppgavebaserte intervju av ni ... -
Elevers åpenhet i pluralistisk bærekraftsundervisning - eksplisitt samtaleundervisning og samtaleadministrering
(Master thesis, 2022)I studien undersøkes elevers åpenhet for andres meninger og deres åpenhet for selv å endre mening, noe som er en viktig del av kritisk tenking og pluralistisk tilnærming til bærekraftig utvikling. Riggs (2016) trekker frem ... -
Elevers begrepsforståelse i naturfag En studie av elevers begrepsforståelse ved 2. trinn i grunnskolen etter et undervisningsopplegg om "Snegla"
(Master thesis, 2014)Det har blitt et større fokus på elevers prestasjoner i naturfag i skoledebatten. På grunn av dette, har det blitt lagt en større vektlegging av språk tidlig i opplæringen. På denne måten ønsker man å øke elevenes ferdigheter ... -
Elevers bruk av argumentasjon i arbeidet med grubletegninger i naturfag
(Master thesis, 2011)The intention of this case study is to investigate how learners use their argumentation when working with Concept Cartoons. Concept Cartoons are cartoon- style drawings which presents a set of alternatives concerning science ...