Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 13490-13509 av 14137
-
"Vi gjør jo forskjellige ting, det har litt med hvorfor man har prosjekt sammen å gjøre da" - En studie av opplevelse og forståelse av likeverd i et prosjekt hvor forskere og medforskere som har utviklingshemming forsker sammen
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven søker å belyse hvordan forskere og medforskere ansatt i et forskningsprosjekt opplever og forstår likeverd i deres samarbeid. Videre diskuteres det om begrepet likeverd er meningsfullt for å beskrive ... -
"Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen er å se på hvordan skolen arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette er en kasusstudie hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har tatt utgangspunkt i en skole ... -
... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
(Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på ... -
"Vi har et enormt ansvar! Og hvis ingen gjør noen ting, så går dette gærent." En kvalitativ studie av motivasjonen hos kunnskapsarbeidere i bygg- og anleggsnæringen til å drive bedriftens klimaatferd under grønn omstilling
(Master thesis, 2021)Klimaendringene kan ses på som vår generasjons største utfordring. For å redusere klimagassutslipp er det nødvendig at aktører i industrien utøver klimaatferd. Forskning antyder at klimaatferd er et resultat av kausaliteten ... -
"Vi har ikke bare gjort noe, vi har gjort som i et spill." - En fenomenologisk studie av elevers opplevelse av motivasjon gjennom gamification i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn Gamification er et relativt nytt pedagogisk virkemiddel. Gjennom å bruke elementer fra kommersielle spill i undervisning ønsker man å fenge elevene på samme måte som spill gjør. Kroppsøving er et fag ... -
«Vi har ikke begynt i Norge ennå» En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:193, Doctoral thesis, 2024)English summary Today's schools are multilingual and multicultural. So are students in schools. The Norwegian National Curriculum emphasize that various linguistic and cultural expressions are resources in schools, and ... -
Vi har ikke gjort det før, så vi må trå litt varsomt, prøve oss frem og gjøre vårt beste.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Omtrent én prosent av verdens befolkning er på flukt (FN, 2022). Som følge av krigen i Ukraina har over 47 000 ukrainere flyktet til Norge, og over 14 000 av dem er barn (Utlendingsdirektoratet, u.å.). Med dette ... -
"Vi har jo noen samiske flagg som vi tar fram" En sosiolingvistisk studie av samisk språk og kultur i en sørsamisk kommune
(Master thesis, 2021)Som en konsekvens av fornorskningsprosessen er sørsamisk et språk som betegnes som alvorlig truet på UNESCOS røde liste over truete språk (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2018). I dag har språket omtrent 500 ... -
"Vi har liksom ikke en smørbrødliste over ting vi krysser av" - En kvalitativ studie av lærernes kunnskap om matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler matematikkvansker. Forskning viser at 15-20 % av barn og ungdom har vansker med matematikk (Mononen, 2017). Vansker med matematikk øker risiko store utfordringer i utdannelsen, ... -
"Vi har samme behov, bare på en annen måte" - En kvalitativ studie av rullestolbrukeres opplevelse av inkluderingsarbeid i barnehage og skole
(Master thesis, 2018)Bakgrunnen for denne studien er at barnehagen og skolen skal være inkluderende fellesskap med plass til alle. Samtidig viser nyere rapporter at det spesialpedagogiske systemet er ekskluderende fordi organiseringen og ... -
"Vi har vårt hjem i Gud": En sosialantropologisk studie av katolske nonners syn på hjem.
(Master thesis, 2022)I denne mastergradsavhandlingen reflekterer jeg rundt katolske nonners forståelse av hjem. Tidligere antropologisk forskning på hjem har i all hovedsak omhandlet det vi ofte regner som «vanlige» hjem. Ved å studere nonners ... -
«... vi hjelper barna med å finne løsninger selv.» En kvalitativ studie om elevaktiv undervisning i skolen.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvilke tanker og opplevelser fire lærere i den norske offentlige skolen, og i montessoriskolen sitter med, om elevaktive undervisningsmetoder. Undersøkelsens hensikt har ... -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
(Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
(Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ... -
"Vi kunne godt tatt en runde til, for jeg må si at jeg sitter igjen med veldig gode følelser rundt hele prosessen" : en kvalitativ intervjustudie av foreldres positive opplevelser i møtet med PP-tjenesten
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
«VI LEKER UTE!»: En fenomenologisk hermeneutisk tilnærmingtil barns lek og lekesteder ute
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:71, Doctoral thesis, 2012)Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Forskningsspørsmål: Hva karakteriserer barns lek i deres nærliggende uteområder, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres ... -
Vi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes ...