"Vi har et enormt ansvar! Og hvis ingen gjør noen ting, så går dette gærent." En kvalitativ studie av motivasjonen hos kunnskapsarbeidere i bygg- og anleggsnæringen til å drive bedriftens klimaatferd under grønn omstilling
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2980293Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Klimaendringene kan ses på som vår generasjons største utfordring. For å redusere klimagassutslipp er det nødvendig at aktører i industrien utøver klimaatferd. Forskning antyder at klimaatferd er et resultat av kausaliteten mellom individets verdier, antakelser om relasjonen mellom mennesker og naturen og personlige normer (Stern et al., 1999). Studiens formål er å undersøke hva som bidrar til og hva som begrenser kunnskapsarbeidere i bygg- og anleggsnæringens motivasjon til å drive bedriftens klimaatferd under grønn omstilling. Oppgaven er basert på fem ustrukturerte intervjuer med kunnskapsarbeidere i bygg- og anleggsnæringen. Dataene ble analysert med tematisk analyse, og diskutert i lys av Value Belief Norm Theory of Environmentalism og Locus of Control. Resultatene indikerer at de ansattes roller og verdier avgjør den underliggende motivasjonen for å fremme bærekraft i arbeidet. Både altruistiske og egoistiske verdier kan bidra til motivasjon for klimaatferd, men altruisme vises imidlertid å føre til klimaatferd som gagner miljøet i større grad enn det egoisme gjør. Det at ansatte har bevissthet rundt bransjens klimakonsekvenser kan legge grunnlag for motivasjon til klimaatferd. Studien vektlegger at bedriftens kommunikasjon og organisasjonskultur kan mediere forholdet mellom bevissthet rundt klimakonsekvenser og anerkjennelse av ansvar. Bærekraftsmål som ikke er delt og akseptert kan begrense de ansattes motivasjon. En gjennomgående organisasjonskultur bygd på entydige verdier og støttende ledelse kan bidra til de ansattes motivasjon. Resultatene viser videre at intern kontrollplassering og individuell anerkjennelse av ansvar for handling kan bidra til motivasjonen, mens ekstern kontrollplassering og ansvarsfraskrivelse kan begrense den ansattes motivasjon. Climate changes are our biggest challenge. In order to reduce the emissions, it is necessary that the industry acts pro environmental. Research suggest that pro environmental behavior is a result of the causality between the individual’s altruistic values, beliefs about the relation between human and nature and personal norms (Stern et al., 1999). The purpose of this study is to examine what promotes and limits employee’s motivation to influence their organization’s pro environmental behavior. This study is based on five unstructured interviews with employees with higher education in the construction industry. The data was analyzed using thematic analysis, and interpreted trough The Value Belief Norm Theory of Environmentalism and Locus of Control. The results indicate how the employee’s roles and values determine the underlying motivation to promote sustainability in their workplaces. Both altruism and egoism can promote motivation to act pro environmental, but altruism, however, appears to lead to pro environmental behavior that benefits the environment to a greater extent than what egoism does. The study implies that awareness of the climate consequences of the industry can lead to motivation for pro environmental behavior. The study emphasizes that corporate communication and organizational culture can mediate the relationship between awareness of consequences and ascription of responsibility. Organizational goals that are not shared and accepted can limit the employee’s motivation. A coherent organizational culture built on the same values and supportive management can promote motivation. Further, the results show that internal locus of control and individual ascription of responsibility can promote motivation, while external locus of control and declaiming their responsibility can limit the employee’s motivation to act pro environmental.