Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på tittel
Viser treff 10708-10727 av 15050
-
Profesjonalisering av friluftsliv: En studie av statuser og maktforhold blant turledere
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven har jeg studert profesjonalisering av friluftsliv. Målet for oppgaven var å få innsikt i hvilken status formell kompetanse tillegges i profesjonaliseringsprosessen, hvilke konsekvenser denne statusen har ... -
Profesjonalisert aktivisme
(Master thesis, 2020)Forskningen på sosiale medier har til nå handlet mye om Facebook og Twitter. I tillegg har forskningen på politisk kommunikasjon sentrert rundt politikere og politiske partier og, ofte i forbindelse med et stort valg. Av ... -
Profesjonell kunnskap i skolens kroppsøvingsfag: Teoretisk og empirisk belysning i et fenomenologisk og praksisrelatert perspektiv
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2013:294, Doctoral thesis, 2013)Begrepet profesjonell kunnskap i kroppsøving er gjennom tidligere internasjonal forskning blitt utviklet til et flersidig begrep. Læreres profesjonelle kunnskap utvikles på basis av praktiske erfaringer, og er orientert ... -
Profesjonelle fotballspilleres og treneres opplevelse og håndtering av media
(Master thesis, 2020)Denne studien retter fokus på hvordan profesjonelle fotballspillere og fotballtrenere opplever og håndterer media. For å kunne forstå forskningsområdet som undersøkes, har jeg benyttet meg av fagstoff bestående av stress ... -
Profesjonelle læringsfellesskap på yrkesfag - En kvalitativ studie om yrkesfaglærerens erfaringer og opplevelser av samarbeid
(Master thesis, 2018)Hensikten med dette masterprosjektet er å øke bevisstheten omkring profesjonelle læringsfellesskap som en metode for å heve yrkesfaglærernes kompetanse, både individuelt og kollektivt. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2015) -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning
(Chapter, 2019) -
Profesjonsforståelse i musikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke faktorer som er sentrale for tre allmennlæreres profesjonsforståelse når de underviser i musikk på 1. – 4. trinn. Faktorene som er gjeldende for denne oppgaven er «Kunnskap», ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:323, Doctoral thesis, 2012)Philosophies of Work in Instrumental Music Education In this article-based dissertation I discuss the research question: What philosophies of work are expressed through thematic narrative analyses of instrumental music ... -
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet
(Book, 2014)Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk Praksiser i musikkfeltet Hva er det kunstpedagogen kan og skal? Det musikk- og kunstpedagogiske feltet er i liten grad formelt regulert, og det er mye opp til den enkelte å bestemme ... -
Profesjonsutførelse i et begrenset handlingsrom -En studie om sykefravær og yrkesfrafall blant sykepleiere i et profesjonsperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Sykepleieryrket utmerker seg med sitt høye sykefravær og store yrkesfrafall. I denne oppgaven undersøker jeg årsakene til dette gjennom et profesjonsperspektiv, ved hjelp av kvalitative dybdeintervjuer med tre sykepleiere. ... -
Profesjonsutvikling for inkludering: en studie av læreres samtaler i Lesson Study-arbeid
(Doctoral theses at NTNU;2021:363, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Ideen om en felles offentlig skole har lange tradisjoner i Norge, og inkludering har en tydelig posisjon i norsk utdanningspolitikk. Samtidig pekes det på en rekke utfordringer for å få til en inkluderende ... -
Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold
(Master thesis, 2018)Barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon utvikler seg i tråd med samfunnet rundt. Det norske samfunnet er blitt mer flerkulturelt og sammensatt med årene. Denne variasjonen i befolkningen vil også finne sted i barnehagens ... -
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities
(Doctoral theses at NTNU;2023:306, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag Universitet og praksisskoler deler ansvaret med å legge til rette for lærerstudenters utvikling. I Norge ble disse to læringsarenaene sidestilt som ulike, men jevnbyrdige arenaer i 2010. Ulike kompetanser er ... -
Professional development for inclusive and adaptive education: Lesson Study in a Norwegian context
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents findings from a study examining teacher talk in the early and late phases of a 4-year project in a Norwegian elementary school where Lesson Study was used as a method for professional development. The ... -
Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper
(Journal article; Peer reviewed, 2019)An important part of teachers’ work constitutes being seen, heard and understood in communicative practice in encounters with pupils, colleagues and parents. This performative relational communication practice is a ... -
Professional values challenged by case management: Theorizing practice in child protection with reflexive practitioners
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, we theorize and reflect based on former research into professional practice and discretion as well as use some results from working together with practitioners in child protection services to explore the ... -
‘Professional-supportive’ versus ‘economic-operational’ management: the relationship between leadership style and hospital physicians’ organisational climate
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Health systems across the world have implemented reforms that call for a reconsideration of the role of management in hospitals, which is increasingly seen as important for performance. These reorganisation efforts of the ... -
Profiled kindergartens, a blessing or a curse? Exploring profiled childcare institutions in modern Norwegian society
(Master thesis, 2018)As kindergartens once were a privilege and now have become a part of a “normal” Norwegian childhood, functioning as a multifunctional contribution to Norway´s welfare society. The phenomenon of profiled institutions need ...