Blar i Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) på emneord "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Viser treff 1-20 av 128
-
22. juli - et utgangspunkt for demokratiopplæring - En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres bruk av 22. juli i demokratiundervisningen
(Master thesis, 2016)Denne oppgaven handler om hvordan 22. juli kan brukes for å øke elevers demokratiforståelse i ungdomsskolen. Til oppgaven laget jeg fire forskningsspørsmål som belyser problemstillingen. Disse ser på: hvor mye 22. juli ... -
A DOOR OUT - eTWINNING IN FOREIGN LANGUAGE LEARNING - A qualitative study on students' reflections on potentials for language learning when participating in an eTwinning project, in lower secondary school
(Master thesis, 2015)This study focuses on the educational use of eTwinning in foreign language learning, from an emic perspective. The eTwinning Platform can be described as a learning community for schools in Europe which promotes school ... -
"A giant bowl of soup" - Language Varieties in the Lower Secondary ESL Classroom A study of teachers' beliefs, awareness and practices
(Master thesis, 2015)This thesis focuses on lower secondary teachers‟ beliefs about and awareness of their own use of varieties of English related to their classroom practices. The study also revolves around teachers‟ views on students‟ language ... -
"Afrika" - meir enn eit u-land? - Ei diskursanalyse av konstruksjonen av "Afrika" i den norske ungdomsskulens samfunnsfag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgåva vert konstruksjonen av ”Afrika” i to norske ungdomsskulars samfunnsfag undersøkt. Dette vert gjort gjennom ei diskursanalyse av lærar-og elevintervju, lærebøkene deira Makt og ... -
Arbeid med misoppfatninger og utvikling av brøkforståelse gjennom dialog: en kvalitativ studie om 8.trinnselevers arbeid med matematiske påstander i grupper
(Master thesis, 2017)Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan ufullstendige tanker knyttet til brøkbegrepet kan bli avdekket i skolekontekst og hvordan interaksjonen i en gruppe kan bidra til å utvikle den enkelte elevs forståelse av ... -
"Arbeidsplassen som læringsarena" - Et aksjonsforskningsprosjekt med utvidet bruk av arbeidsplassbasert praksis og ekstern kompetanse innen restaurant- og matfag
(Master thesis, 2014)I dette utviklingsprosjektet har jeg sett på mulighetene som ligger mellom nærmere samarbeid mellom skole og næringsliv. Det er spesielt med tanke på bruk av ekstern kompetanse og bedrifter innen eget fagfelt, ... -
Autentiske tekster i naturfagundervisningen - En kasusstudie om hvordan autentiske tekster kan påvirke elevers motivasjon i naturfag
(Master thesis, 2016)Sammendrag Satsing på lesing og naturfag har vært omfattende i norsk skole de siste årene. Fra både myndigheter og lærere har det vært viktig å undersøke hvordan skolen kan organiseres og praktiseres for å øke elevers ... -
"Å børste støv av gammel kunnskap" - En kvalitativ studie av fremveksten og utviklingen av åpne skoler i Trondheim kommune
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg sett nærmere på framveksten og utviklingen av den åpne skolen i Trondheim gjennom et utvalg av to barneskoler, Brundalen og Steindalen barneskole. Ved bruk av en kvalitativ forskningstilnærming har ... -
Begrepsforståelse i naturfag - En kvalitativ studie med fokus på elevenes utvikling av begrepsforståelse gjennom elevsamtaler og praktiske aktiviteter
(Master thesis, 2016)Naturfag er et fag der elever møter mange nye ord og begreper. Dette er med på å gjøre det naturfaglige språket vanskelig. Som første møte med fysikken møter elevene ofte mekanikk som et av de første temaene innen fysikk. ... -
Bioteknologi - et hovedområde i utvikling - En kvalitativ og fenomenologisk studie av hvordan biologilærere på videregående skole undervises i bioteknologi, og deres forhold til ny bioteknologisk forskning
(Master thesis, 2014)Den raske utviklingen i feltet bioteknologi kan føre til utfordringer for lærere. De skal blant annet holde seg selv og elevene sine oppdaterte på ny kunnskap innen feltet. Denne kvalitative og fenomenologiske studien, ... -
Danseren, og de minste - Å skape koreografi for de yngste barna
(Master thesis, 2013)Med utgangspunkt i prosessen med å skape og utøve en toddlerforestilling med tittelen «Mamma, og meg» gjør Ida Pape Pedersen en selvstudie basert i Maurice Merleau-Pontys (1945/1994) kroppsfenomenologi. Forfatteren er selv ... -
Dataspelet Civilization IV som utgangspunkt for undervisning i samfunnsfag, engelsk og norsk. - Ei studie av eit spel-basert undervisningsopplegg ved Nordahl Grieg vidaregåande skule i Bergen
(Master thesis, 2014)I denne studia vert det presentert ein kvalitativ undersøking av undervisningspraksisen knytt til spel-basert læring i samfunnsfag, engelsk og norsk ved Nordahl Grieg vidaregåande skulei Bergen. Gjennom observasjon av ... -
Deltakende kunstnere på en pedagogisk arena - En dialogbasert studie som ser på hvordan relasjonelle aspekter utgjør rammeverk for kunstdidaktisk utøvelse
(Master thesis, 2014)Hensikten med studien er å undersøke og bidra med kunnskap om hvordan kunstpraksis i en pedagogisk kontekst kan utvikles. Empirisk materiale genereres gjennom Tenthaus Oslos virksomhet, et selvorganisert kunstnerdrevet ... -
Deportasjonene av de norske jødene under okkupasjonstiden og nordmenns medvirkning - En kvantitativ og kvalitativ studie av lærebøker i nyere historie for gymnaset og den videregående skolen
(Master thesis, 2015)Denne oppgaven er en studie av lærebøker i nyere historie for gymnaset og den videregående skole fra 1945 til 2014. Jeg har sett på om og hvordan disse lærebøkene har omtalt deportasjonen av de norske jødene under andre ... -
"Det e bare det at æ vil at folk ska hør, egentlig" - Digital teknologi som meningsskapende ressurs i et sanglæringsrom
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven tar for seg temaet digital teknologi i sangundervisning, og undersøker hvordan sangelever skaper mening i dette fenomenet gjennom problemstillingen: ”Hvordan iscenesette et sanglæringsrom med digital teknologi ... -
"Det er jo ikke at de skal gjøre mest mulig, det er jo at de skal lære mest mulig" - En kvalitativ studie om selvregulert læring i naturfag
(Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å beskrive læreres og elvers tanker rundt selvregulert læring i naturfag, samt fremheve noen forhold som kan ha betydning for å utvikle selvregulerte elever. Begrepet selvregulert læring inngår ... -
"Det er jo ingen vits å drive naturfagundervisning hvis ingen lærer noen ting av det" - Naturfaglærerens meninger og tanker rundt strategisk læring i naturfag
(Master thesis, 2013)Denne master oppgaven er en studie av naturfaglæreren meninger og holdninger til bruk av læringsstrategier i naturfag. Bakgrunnen for studien er det økte fokuset på læringsstrategier i alle fag, som kom med Læreplanverket ... -
Digital mesterlære - praksisfellesskapets opplevelse med omvendt undervisning - En casestudie om bruk av læringsfilmer på yrkesfag
(Master thesis, 2014)Denne studien er et innovasjonsrettet forsøk som handler om å prøve ut læringsfilmer i programfaget elenergi på Vg1 elektrofag. Undersøkelsen tar utgangspunkt i undervisningsmetoden omvendt undervisning. Undervisningsmetoden ... -
Digitale ferdigheter i lærebøker - En analyse av hvordan læreverket Senit legger til rette for arbeid med grunnleggende ferdigheter, og spesielt de digitale ferdighetene
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for denne studien er basert på at læreboken har en styrende rolle for planlegging og undervisning i skolen, samt de fem grunnleggende ferdighetene som skal inkluderes i alle fag. Å ... -
Digitale verktøy som didaktisk hjelpemiddel i undervisningen - Et studie om bruk av instruksjonsfilm på vg1 Bygg- og anleggsteknikk
(Master thesis, 2016)I vårt studie innen fag og yrkesdidaktikk vil vi forsøke å finne svar på hvordan eleven lærer ved å bruke digitale verktøy som didaktisk hjelpemiddel i undervisningen, sammenlignet med bruk av tradisjonell undervisning i ...