• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det er jo ingen vits å drive naturfagundervisning hvis ingen lærer noen ting av det" - Naturfaglærerens meninger og tanker rundt strategisk læring i naturfag

Olden, Maren Skjelstad
Master thesis
Thumbnail
Åpne
MNATF_Maren Skjelstad Olden.pdf (911.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2442566
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [2134]
Sammendrag
Denne master oppgaven er en studie av naturfaglæreren meninger og holdninger til bruk av læringsstrategier i naturfag. Bakgrunnen for studien er det økte fokuset på læringsstrategier i alle fag, som kom med Læreplanverket for Kunnskapsløftet, og som ble presisert i Læringsplakaten. I tillegg er det gjennomført lite forskning på naturfaglærerens meninger og holdninger til strategisk læring.

Studien ønsker å se på hva naturfaglæreren fokuserer på innenfor strategisk læring i naturfag, hvordan naturfaglæreren legger til rette for strategisk læring i naturfag og hva som påvirker dette fokuset på strategisk læring av egne meninger og holdninger, samt ekstern påvirkning.

Studien er en fenomenologisk, kvalitativ undersøkelse, der datamaterialet er basert på semistrukturerte intervjuer. Utvalget består av fem naturfaglærere, som alle underviser på ungdomsskolen. Datamaterialet er kategorisert og analysert etter inspirasjon fra den konstant-komparative analysemetoden.

Resultatene i studien peker på en sterk korrelasjon mellom naturfaglærerens utdanningsbakgrunn og fokus på strategisk læring i naturfag, samt en sterk korrelasjon mellom skolens og kollegaers fokus på strategisk læring og naturfaglærerens fokus på strategisk læring i naturfag. Resultatene peker også på god variasjon ved bruk av generelle kognitive strategier, men lite fokus på metakognitive strategier og metakognitiv bevissthet i naturfagundervisningen. I lys av dette etterlyses det mer fokus på læringsstrategier som er tilpasset naturfagenes egenart, samt bedre fokus på elevenes metakognitive bevissthet.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit