Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 870-889 of 14085
-
Barnehagen som forebyggende arena - En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogen kan bidra, som en del av et hjelpetiltak for barn som lever i sårbare livssituasjoner - her med vekt på omsorgssvikt
(Master thesis, 2015)Ifølge Statistisk Sentralbyrå (2015) gikk 286 414 barn i barnehage i 2014 (ibid). Barneombudet skriver at 10 prosent av alle norske barn opplever én eller flere former for omsorgssvikt (gjengitt etter Wright & Aldridge, ... -
Barnehagen som hjelpetiltak: En kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagen kan fungere som en del av et hjelpetiltak for barn som utsettes for omsorgssvikt av sine nære hjelpepersoner
(Master thesis, 2014)Omsorgssvikt er et større problem i Norge enn mange tror, eller ønsker å tro, og i følge Barneombudet opplever hele 10 prosent av norske barn å bli utsatt for én eller flere former for omsorgssvikt. Barneverntjenesten har ... -
Barnehagen som læringsarena i endring. Politiske ideologier og barnehagelæreres fortolkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:215, Doctoral thesis, 2017)This dissertation presents three sub-studies and one comprehensive synthesis, where the central theme and research questions, the theoretical framework and the methodological procedures are discussed. The purpose of the ... -
Barnehagen som medvirkningsarena - også for ettåringen - En kvalitativ studie av hva pedagogisk arbeid kan være i møte med ettåringens rett til medvirkning
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgavens tittel er: Barnehagen som medvirkningsarena – også for ettåringen. Problemstillingen er som følger: Hva kan pedagogisk arbeid være i møte med ettåringens rett til medvirkning? Motivasjon bak denne ... -
Barnehagen som performativ arena
(Master thesis, 2013)Vi innehar mange roller i dagliglivet vårt, og vi lever i en teatral tid hvor vi deltar i mange iscenesettelser. Barnehagen er en arena hvor det pågår prosesser, hvor produktivitet ikke kan måles ut ifra resultater. ... -
Barnehagen som skrivende organisasjon. En posthuman inngang til hvordan skriving som overskridende metode kan synliggjøre og dekonstruere dominerende diskurser, og betydningen overskridelser kan ha for pedagogisk praksis
(Master thesis, 2015)Jeg har i denne studien vært interessert i, gjennom posthumane innganger, å undersøke om skriving som metode kan synliggjøre og dekonstruere dominerende diskurser, og betydningen overskridelser kan ha for pedagogisk praksis. ... -
Barnehagen som trygg base for en gutt med Asperger syndrom: En kasusstudie
(Master thesis, 2010)Nyere forskning viser at barn med autismespekterlidelser er i stand til å danne trygg tilknytning til primære omsorgspersoner, men at forekomst av tilknytningskvalitetens variasjon kan være noe uvanlig sammenlignet med ... -
Barnehagens arbeid i forhold til seksuelle overgrep : en studie av noen norske barnehagers arbeid for beskyttelse mot seksuelle overgrep og hvordan barnehagen på et tidlig tidspunkt kan kartlegge risikofaktorer og påvirke faktorer som beskytter barnet
(Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er seksuelle overgrep og omhandler hva som kan gjøres for å beskytte barn i barnehagen mot seksuelle overgrep. Målet med denne studien er å få innblikk i hva som kan ... -
Barnehagens ivaretakelse av minoritetsspråkliges språutvikling.
(Master thesis, 2020)I denne studien har jeg ønsket å belyse barnehageansattes kompetanse om minoritetsspråklige barns språkutvikling. Det har blitt benyttet kvalitativ forskningsmetode, og semistrukturert intervju som tilnærming. Målet med ... -
Barnehagens møte med minoritetsforeldre: En kritisk studie av anerkjennelsens og miskjennelsens tilblivelser og virkninger
(Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:55, Doctoral thesis, 2018)Temaet for denne avhandlingen er barnehage-hjem-samarbeid. Målet er å utforske hvordan tildeling av anerkjennelse og miskjennelse skjer i barnehagens møte med minoritetsforeldre, og hvordan disse tildelingene kan forstås ... -
Barnehagens oppfølging ved omsorgssvikt - En kvalitativ studie av styrers og to spesialpedagogers erfaring med oppfølging av barn utsatt for omsorgssvikt
(Master thesis, 2017)Undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie. Deltakerne er en styrer og to spesialpedagoger. De fortalte om hvilke erfaringer de hadde med å følge opp barn som har vært utsatt for omsorgssvikt. Deltakerne kommer fra tre ... -
Barnehagens spesialpedagogs rolle i tidlig intervensjonsprosesser
(Master thesis, 2012) -
Barnehager som plattform for samskapt og bærekraftig samfunnsplanlegging
(Chapter, 2023)Involvering av innbyggerne, og spesielt i levekårsutsatte og marginaliserte livssituasjoner, er vanskelig. Manglende involvering truer samfunnets sosiale bærekraft. Kapitlet utforsker hvordan barnehager kan brukes som en ... -
Barnelitteraturen som åpning mot omverdenen: En økokritisk lesning av Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven hviler på antakelsen om at barnelitteraturen innehar en særegenhet som har potensialet til å gi oss et alternativt blikk på samtiden, og at barnelitteraturen dermed kan være en viktig inngang til omverdenen. ... -
Barneperspektiv - en ressurs i kritisk samfunnsvitenskap? : et faghistorisk bidrag
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen er et faghistorisk bidrag som har som mål å synliggjøre tidlige bidrag med et barneperspektiv, i en norsk kontekst. Med utgangpunkt i forskning fra samfunnsvitenskap der barn er informanter og anerkjennes som ... -
Barneperspektivet når familien søker sosialhjelp
(Bachelor thesis, 2023)Arbeids- og velferdsforvaltningen, altså NAV, skal bidra til økonomisk trygghet i befolkningen og bidra til å redusere sosiale problemer, herunder fattigdom blant barn. Fattigdom i form av sosialhjelpsmottak har blitt ... -
Barnerettet tale i forskjellige settinger og situasjoner
(Master thesis, 2017)Denne studien undersøkte forskjeller ved barnerettet tale (BRT) mellom ulike settinger og situasjoner. Det ble gjort lydopptak av 10 mødre og deres barn ved to settinger, hjemme hos deltakerne og i laboratorium ved NTNU. ... -
Barnesamtalen som en del i barneverntjenestens undersøkelsesarbeid
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven baseres på en kvalitativ tilnærming, og tar utgangspunkt i problemstillingen: «Hvilken plass har barnesamtalen i barneverntjenestens undersøkelsesarbeid?». Jobben som barnevernsarbeider innebærer i ... -
"Barneskolen var et jævla mareritt" En narrativ studie av tidligere ungdomskriminelle sine skoleerfaringer og inngang til en kriminell løpebane
(Master thesis, 2023)Denne studien er et resultat av min masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved institutt for lærerutdanningen ved NTNU. Den overordnede tematikken for studien er forbegynning av ungdomskriminalitet. Studien belyser ... -
Barnet bak fasaden - En kvalitativ studie om innagerende atferd i barnehagen
(Master thesis, 2018)Denne studien undersøker hvordan personalet i barnehagen arbeider for å ivareta barn med innagerende atferd. Oppgaven er begrenset til barnehagelærere som jobber i barnehagen. Målet med oppgaven er å få større innsikt i ...