Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 7335-7354 of 14691
-
Kjønnsforskjeller i ønske om likhet og forskjeller i idealpartners Big Five personlighet og sosial dominansorientering
(Bachelor thesis, 2024)Ved hjelp av Big Five modellen for personlighet og Sosial Dominansorientering (SDO), undersøkte denne studien ideelle partnerpreferanser blant et utvalg deltakere fra NTNU Trondheim. Vi undersøkte «assortative mating» som ... -
Kjønnsforskjeller i ønsket idealpartnerpersonlighet
(Bachelor thesis, 2024)Denne studien tar for seg temaet personlighet og partnervalg ved å se på kjønnsforskjeller i ønsket idealpartnerpersonlighet (Big Five) på domene og fasett nivå. Den norske versjonen av spørreskjemaet IPIP-60 ble brukt for ... -
Kjønnsforskjeller på ungdomstrinnet gjennom lærerens perspektiv
(Bachelor thesis, 2022) -
Kjønnsfremføring og forvandling: En litterær analyse av kjønnskonstruksjoner i ungdomsromanen Pojkarna
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi kan forstå og arbeide med temaet kjønn i litteraturundervisningen. Blikket rettes mot ungdomslitteratur som tematiserer kjønn, og det gjøres en nærlesning av ungdomsromanen Pojkarna ... -
Kjønnsfremstilling i samfunnsfaglige lærebøker
(Bachelor thesis, 2022) -
Kjønnsidentitet og aksept. En litterær analyse av bildeboka Ollianna (2020) i et didaktisk perspektiv.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven analyseres bildeboka Ollianna (2020) av Gro Dahle og Kaia Dahle Nyhus. Det er en undersøkelse på hvordan temaet kjønnsidentitet blir fremstilt i bildeboka. Videre blir det sett på hvordan en slik bok ... -
Kjønnsinkongruens i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven handler om hvordan kjønnsinkongruens fremstilles i naturfagslærebøker i grunnskolen. Den tar for seg en analyse av et utvalg av lærebøker og bruker dette sammen med teori om kjønn og kjønnsidentitet til å ... -
Kjønnskonstruksjon i skolen - En kvalitativ studie om betydningen av læreres pedagogiske praksis for elevenes konstruksjon av kjønn
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker hvordan lærere formidler ulike verdier, holdninger og forestillinger om kjønn til elever gjennom sin pedagogiske praksis. Formålet med dette er å utvikle en forståelse av hvilken rolle skolen spiller ... -
Kjønnskonstruksjon i skolen: En kvalitativ studie om betydningen av lærerens pedagogiske praksis for elvens syn på kjønnsbilde og likestilling
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven ses det nærmer på hvordan gutter og jenter i skolen blir påvirket under utviklingen av kjønnsbilde. Bakgrunnen for denne oppgaven stammer fra min egen nysgjerrighet knyttet til temaet kjønn og ... -
Kjønnsmangfold i kroppsøving - En kvalitativ studie om transpersoners opplevelser og erfaringer fra kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen og videregående skole.
(Master thesis, 2023)Eksisterende internasjonal litteratur skisserer kroppsøvingsfaget som en særlig sårbar arena for elever som befinner seg utenfor det tradisjonelle binære kjønnssystemet, og at kroppsøvingslærere i mange tilfeller mangler ... -
Kjønnsnormer i skolen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg valgt å se nærmere på hvordan de tradisjonelle kjønnsnormene påvirker mulighetsrommet hos jenter og gutter i skolen. For å svare på denne problemstillingen har jeg sett på ulike teorier om kjønn, ... -
Kjønnsspesifikk behandling som et barrierebrytende behandlingstilbud?
(Bachelor thesis, 2024)I 1991 la Stortinget frem at Norge har behov for kvinnespesifikk rusbehandling. Denne oppgaven har gjort et dypdykk i hvordan kjønnsspesifikk rusbehandling kan bryte med kvinners barrierer for å delta i rusbehandling. Makt ... -
Kjønnsspesifikk rusbehandling: Hvilke fordeler kan kjønnsspesifikk behandling ha for kvinner i rusbehandling?
(Bachelor thesis, 2022)I generasjoner har forskning og fokus på menns helse hatt forrang foran kvinners helse. Dette gjelder også i aller høyeste grad innenfor rusbehandlingens domene. Temaet i denne oppgaven er kjønnsspesifikk rusbehandling og ... -
Kjønnsspesifikk rusforebygging for unge jenter - ønsketenking eller realitet?
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven handler om hvordan en kan jobbe forebyggende mot unge jenters utvikling av rusmiddellidelser. Dette er et felt som utvikles i takt med samfunnet, og som stadig dukker opp både i politikken og i private ... -
Klar, ferdig - vent!: En studie av asylsøkeres kriterier for ivaretakelse av livskvalitet - en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming
(Master thesis, 2011)I denne oppgaven tas det sikte på å oppnå økt forståelse rundt hvordan asylsøkere opplever egen livskvalitet, i en asylsøkertilværelse. Dette temaet har blitt undersøkt med bakgrunn i følgende problemstilling: "Hva opplever ... -
Klarer en å se seg selv som objekt, og sin partner som subjekt?: En studie av selvbevissthetens subjekt/objekt dynamikk i par relasjoner
(Master thesis, 2014)In this master thesis I will present my research which explores the subject/object dynamics of selfawareness within relationships. My research question is this: “Do we have the ability to see ourselves as an object, and ... -
Klasseblikk på et barnevern i vekst
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:134, Doctoral thesis, 2011)Avhandlingen belyser hvordan klasse og status virker inn på forekomst av klientskap i barnevernet, og begrepene klasse og status brukes som mål på ulikhet. Med ulikhet forstås at noen individer og grupper har tilgang til ... -
Klasseledelse - En fenomenologisk studie om hvordan elever opplever opplæringsomsorg gjennom lærerens tilbakemeldinger, engasjement og møte med elevene
(Master thesis, 2013)Oppgaven har for det første fokus på hvordan elevene har opplevd lærerens krav og forventninger gjennom de tilbakemeldingene de har fått. Mitt andre fokus redegjør for hvordan elevene har opplevd læreres engasjement og hva ...