Kjønnsnormer i skolen
Master thesis
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3835]
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt å se nærmere på hvordan de tradisjonelle kjønnsnormene påvirker mulighetsrommet hos jenter og gutter i skolen. For å svare på denne problemstillingen har jeg sett på ulike teorier om kjønn, likestilling, normer og mulighetsrom i tillegg til å ta tidligere forskning med i betraktningen. Det er en kvalitativ studie som består av 56 elevoppgaver og 4 lærerintervjuer. Oppgaven har altså en elevstemme og en lærerstemme, noe som gjør at jeg får innsikt i både elevenes erfaringer og lærernes standpunkt til kjønn i skolen. Dataen som er samlet inn bekrefter at kjønnsstereotypier preger bildet av hvordan elevene og lærerne ser på gutter og jenter. Dataen viser også til et mangfold innad i elevgruppen som også går mye på tvers av kjønn. UngIDag utvalgets NOU og Stoltenbergutvalgets NOU representerer sentrale ytterpunkter for denne oppgaven. Et annet spørsmål som er sentralt er hvorvidt en sammenligning av gutter opp mot jenter er lønnsomt. Dette behovet for å generalisere gjennomsnittsforskjeller mellom kjønnene er noe jeg stiller meg kritisk til i denne oppgaven. Jeg har en mer lik fremgangsmåte og et mer likt syn på kjønn som UngIDag utvalget har i sin NOU. I oppgaven søker jeg etter kjønnsnormers betydning for barn og unge i dag. Jeg ønsker å belyse farene ved å sette gutter og jenter som gruppe opp mot hverandre igjennom en overgeneralisering av gjennomsnittsforskjeller. I denne oppgaven vil du møte en sammenligning mellom gutter og jenters syn på kjønn. Dette er for å vise til forskjeller som er til stede mellom kjønnene. Oppgaven prøver ikke å avkrefte at det eksisterer kjønnede forskjeller mellom gutter og jenter. Det den prøver er i større grad å belyse mangfoldet og normers påvirkningskraft når det kommer til hva forskjellene på gutter og jenter er. Hva vil det si å være en jente, og hva vil det si å være en gutt. In this thesis, I have chosen to take a closer look at how the traditional gender norms affect the opportunity space for girls and boys in school. To answer this problem, I have looked at different theories about gender, equality, norms and opportunities in addition to taking previous research into account. It is a qualitative study consisting of 56 student assignments and 4 teacher interviews. The assignment has a student voice and a teacher voice, which means that I gain insight into both the students 'experiences and the teachers' position on gender in school. The data collected confirms that gender stereotypes characterize the picture of how students and teachers view boys and girls. The data also refers to a diversity within the student group that also goes a lot across gender. UngIDag committee's NOU and Stoltenberg committee's NOU represent key extremes for this task as another question that is central is how far a comparison of boys against girls is profitable. This need to generalize average differences between the sexes is something I am critical of in this thesis and therefore have a more similar approach and a more similar view of gender as the UngIDag committee has in its NOU. In the thesis I search for the meaning of gender norms for children and young people today, I want to highlight the dangers of putting boys and girls as a group against each other through an over generalization of average differences. Also in this assignment you will encounter a comparison between boys 'and girls' views on gender. This is to refer to differences that are present between the sexes. The thesis does not try to disprove that there are gender differences between boys and girls. What it is trying to shed light on is to a greater extent diversity, and the influence of norms when it comes to what the differences between boys and girls are. And on what it means to be a girl, or what it means to be a boy.