Browsing Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) by Title
Now showing items 13583-13602 of 14222
-
«... vi hjelper barna med å finne løsninger selv.» En kvalitativ studie om elevaktiv undervisning i skolen.
(Master thesis, 2021)I denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvilke tanker og opplevelser fire lærere i den norske offentlige skolen, og i montessoriskolen sitter med, om elevaktive undervisningsmetoder. Undersøkelsens hensikt har ... -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
(Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
(Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ... -
"Vi kunne godt tatt en runde til, for jeg må si at jeg sitter igjen med veldig gode følelser rundt hele prosessen" : en kvalitativ intervjustudie av foreldres positive opplevelser i møtet med PP-tjenesten
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven har hovedfokus på foreldres positive opplevelser i samarbeidet med PP-tjenesten. Mitt utgangspunkt var et ønske om å undersøke hva som førte til at samarbeidet ble positivt for foreldrene. I datainnsamlingen ... -
«VI LEKER UTE!»: En fenomenologisk hermeneutisk tilnærmingtil barns lek og lekesteder ute
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:71, Doctoral thesis, 2012)Vi leker ute! En fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute. Forskningsspørsmål: Hva karakteriserer barns lek i deres nærliggende uteområder, og hva skjer i relasjonen mellom barna og deres ... -
Vi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes ... -
Vi må jo aldri glemme elevstemmen
(Master thesis, 2022)I norsk skole har elever rett på et trygt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998). Likevel øker skolevegringsproblematikken mer og mer. Det er et komplekst fenomen, som kan være utfordrende ... -
«Vi må jo bli sett» - En studie av merkevarebygging og synlighet i LSK Kvinner
(Master thesis, 2019)Vi snakker stadig om at likestillingen i idretten har kommet langt, men faktum er at kvinnelige fotballspillere fortsatt får langt mindre oppmerksomhet enn sine mannlige kollegaer. De får dårligere økonomisk uttelling og ... -
«Vi må snakke med barn»
(Master thesis, 2020)Flere studier viser at alt for mange barn og unge lever med vold og overgrep i nære relasjoner, og enda finnes det nok store mørketall (Bufdir, 2018). Fagpersoner som jobber i barnehage, skole og fritidsklubb er alle i en ... -
"Vi må stå i det og finne det beste systemet" En kvalitativ studie om det spesialpedagogiske systemets rolle, prioritering og funksjon i arbeidet med sosial inkludering.
(Master thesis, 2020)Målet med dette masterprosjektet er å studere hvordan det spesialpedagogiske system er organisert og hvordan forståelsen av systemet framkommer fra aktører lokalisert i utsatte og ressurssterke bydeler i en norsk kommune. ... -
Vi møter personen og hjelper dem å møte samfunnet
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven rettes det et søkelys på karriereveiledere, og hvordan det er å bevege seg i et landskap med behov og forventinger fra både individet og samfunnet. Her har oppgavens formål vært å få et innblikk i ... -
"Vi rigger til så godt vi kan" - konturer av praksisarkitekturer som muliggjør og hindrer undervisning i materialet tre i kunst- og håndverksfaget i norsk barneskole
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The study presented in this article is connected to the field of art and design didactic in Norwegian primary school and the use of wood as material. Woodwork has had varied focus and status in educational curriculums but ... -
"Vi sitter jo med kompetanse på hver vår bit, den må vi jo bruke sammen så kan vi komme frem til målet!"
(Master thesis, 2012)I denne studien har jeg fått innsikt i hvordan tre lærere opplever å veiledes av PP-tjenesten i forbindelse med et prosjekt om læringsmiljø. Prosjektet hadde bakgrunn i en henvisning til PP-tjenesten med ønske om bistand ...